مراسم عقد یکی از مراحل ازدواج است که پس از خواستگاری رسمی و بله برون اجرا می‌شود. این مراسم برای زوجین بسیار خاطره انگیز می‌ شود. جشن عقد هم مثل همه جشن‌ها و دیگر مراسمات عروسی، دارای رسم و رسومات مخصوص است که باید خانواده‌ها به آن دقت کنند. یکی از این مراسم ها ساییدن قند بر روی سر عروس و داماد هنگام خواندن خطبه قد است. که در ادامه این مطلب بیا نی نی در این باره بیشتر خواهیم گفت.
آداب و رسوم قند ساییدن روی سر عروس داماد
در حضور بزرگان و خانواده‌ها زمان خواندن صیغه عقد، روی سر عروس و داماد قند‌های از قبل تزیین شده ساییده می‌شود. ساییدن دو کله قند کوچک و هم اندازه به روی تور قند که در بالای سر عروس و داماد گرفته شده نشانگر باریدن شادی و شیرینی بر سر آنها است.
تور قند ساییدن حریر تور با پارچه نازک سپید رنگی را به شکل مربع یا مستطیل تهیه می‌کنند تا کله قندها روی آن بر سر عروس و داماد ساییده شود. برای سفره ی قند می توان از پارچه ی ساتن یا حریر به رنگ های سفید، نباتی یا سبز استفاده نمود. قند را معمولا دختران دم بخت یا زن های تازه عروس شده روی سر عروس و داماد می سابند. این سفره باید هنگام خواندن خطبه ی عقد روی سر عروس و داماد قرار بگیرد و قند های تزئین شده بالای سر آن ها سابیده شود.
آداب و رسوم قند ساییدن
اغلب زیر لفظی گفتن و عروس رفته گل بچینه به وسیله خواهر عروس یا خانمی از خانواده عروس گفته خواهد شد! بنا بر علل سنتی و خرافه، زنهای مطلقه و بیوه را به پشت سر عروس و داماد راه نمی‌دهند و بیشتر به مراسم هم دعوت نخواهند شد که البته این موضوع از ریشه اشتباه و خرافه می‌باشد.
اینکه کله قندها باید یک اندازه و یک شکل باشند به این علت است که عروس و داماد هردو به یک اندازه وظیفه شیرین کردن زندگی و شادکامی یکدیگر را به عهده دارند.

چرا حتما باید این کار به وسیله خانم ها انجام شود؟
تا به حال به این مسئله فکر کردید که چرا آقایون سر سفره عقد قند نمی سایند؟؟
همان گونه که میدانیم مراسم عقد سنتی ایرانی و ریشه در آیین زرتشتی(دین ایرانیان باستان) دارد،زرتشتیان اعتقاد داشتند که موقع اجرای مراسم پیوند عقد میان عروس و داماد، سه الهه بزرگ کائنات حضور دارند. سپندارمذ (الهه مادرزمین)، آناهیتا(الهه آب ونعمت) و میترا(الهه عشق،مهرودوستی)، به همین دلیل از بین جمع سه بانوی جوان را به نیابت از این سه الهه،بالای سر عروس و داماد قرار می دهیم تا با ساییدن قند، شیرینی رو به زندگی زوج های جوان هدیه دهند.