1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آسیب‌های سر در کودکان

آسیب‌های سر در کودکان

آسیب‌های سر در کودکان

تقریباً غیرممکن است که از آسیب دیدن کودکان به دلیل فعالیت مداوم آن‌ها جلوگیری کنید. خوشبختانه بیشتر زمین خوردن‌ها یا ضربه‌هایی که در دوران کودکی به سر وارد می‌شود فقط به پوست سر آسیب می‌رساند.

 

آسیب پوست سر چیست؟

پوست سر با رگ‌های خونی پوشانده شده است بنابراین حتی با یک بریدگی جزئی به راحتی خونریزی می‌کند. به دلیل نشت خون یا مایع به داخل و زیر پوست سر از رگ‌های خونی است. ممکن است روز‌ها یا حتی هفته‌ها طول بکشد تا ناپدید شود. اما نگران نباشید.

آسیب داخلی چیست؟

آسیب داخلی ممکن است شامل شکستگی جمجمه، پارگی عروق خونی یا آسیب به خود مغز باشد که به طور بالقوه جدی و تهدید‌کننده زندگی است.

اگر فرزندم افتاد چه کنم؟

اگر کودک شما نوزاد است و سرش بریدگی دارد ممکن است به بخیه نیاز داشته باشد. به موارد زیر توجه کنید و اگر در کودک مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:

– از دست دادن هوشیاری

– استفراغ بیش از دو بار

– گردن درد یا سفتی

– ضعف

– اختلال گفتار یا بینایی

– تنفس غیر طبیعی

– خونریزی یا ترشح مایع شفاف از بینی یا گوش

 

چگونه می‌توانم از فرزندم در خانه مراقبت کنم؟

اگر کودک شما شیرخوار نیست هوشیاری خود را از دست نداده و هوشیار است و پس از زمین خوردن به طور طبیعی رفتار می‌کند. به یاد داشته باشید که از یک دستمال یا جوراب برای بسته‌بندی یخ استفاده کنید. در صورت وجود خراش آن را با آب و صابون بشویید. در صورت وجود بریدگی با یک پارچه تمیز فشار وارد کنید تا خونریزی متوقف شود و سپس به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است به بخیه نیاز داشته باشد. فقط تا زمانی که کودک شما ۲ ساعت بدون استفراغ سپری شود مایعات بسیار به او بدهید. استفراغ پس از صدمات سر شایع است اما اگر استفراغ بیش از دو بار رخ دهد نیاز به معاینه پزشک دارد. کودک خود را برای ۲۴ ساعت آینده برای هر گونه علائم آسیب داخلی تحت نظر داشته باشید. در صورت وجود هر یک از ۹ علامت ذکر شده در بالا فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا باید بگذارم فرزندم بعد از زمین خوردن بخوابد؟

اگر احساس می‌کنید که هیچ ناهنجاری وجود ندارد پس از ضربه به سر نیازی به بیدار نگه داشتن کودک نیست. با این حال باید هر چند ساعت یک بار چک کنید تا به دنبال تکان دادن اندام‌ها یا اختلال در تنفس یا رنگ پوست کودک باشید. اگر نمی‌توانید کودک خود را بیدار کنید فوراً با آمبولانس تماس بگیرید.

 

منبع:

thenewageparents.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *