1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟

آیا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک بیماری پیچیده است که از هر ۶۸ کودک، ۱ کودک را مبتلا می‌کند. اما آیا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟ آیا در دوران بارداری قابل پیشگیری است؟

ایا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک بیماری پیچیده است که از هر ۶۸ کودک، ۱ کودک را مبتلا می‌کند. اما آیا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟ آیا در دوران بارداری قابل پیشگیری است؟
کارشناسان هنوز در تلاش هستند تا عواملی را که در ایجاد اوتیسم نقش دارند، شناسایی کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تغییراتی که در دوران بارداری و احتمالا زایمان رخ می‌دهد، ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را در کودکانی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این اختلال هستند، افزایش دهد.
مطالعه‌ای که در مجله پزشکی «نیوانگلند» انجام گرفت، تفاوت‌هایی را در مغز کودکان مبتلا به اوتیسم در اوایل سه ماهه دوم بارداری نشان داد.
در حالی که محققان نتوانسته‌اند علت مشخصی را تعیین کنند، اوتیسم احتمالا از ترکیبی از عوامل ایجاد می‌شود.
برخی موارد ممکن است اساسا یک علت ژنتیکی و برخی دیگر ممکن است یک علت اصلی محیطی داشته باشند، اما بیشتر موارد احتمالا ناشی از تعامل هر دو است.
در حالی که نمی‌توانید کارهای زیادی برای تغییر ژنتیک انجام دهید، می‌توانید قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی خاص را که ارتباطی با اوتیسم دارند، تغییر دهید. با این حال، هیچ یک از این تغییرات سبک زندگی مطلق نیستند.

ایا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟
آیا افزایش مصرف آهن می‌تواند از اوتیسم پیشگیری کند؟
یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ میلادی در مجله آمریکایی «اپیدمیولوژی» نشان داد که کودکانی که از مادران دارای فقر آهن متولد می‌شوند، پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم هستند.
این خطر زمانی افزایش می‌یابد که سن مادر ۳۵ سال یا بیشتر باشد، یا به بیماری‌های متابولیکی مانند چاقی، فشار خون بالا یا دیابت مبتلا باشد.

آهن برای رشد مغز جنین بسیار مهم است، با این حال نیمی از زنان باردار به اندازه کافی از آن دریافت نمی‌کنند.
آهن برای رشد درون‌رحمی سیستم عصبی کودک بسیار مهم است.
به همین دلیل باید از طریق غذاهایی مانند گوشت، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و نان‌های غنی‌شده با آهن و غلات، آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید.

در هنگام تلاش برای باردار شدن و در دوران بارداری از مکمل‌های غنی‌شده با آهن استفاده کنید.

ایا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟
آیا کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند در پیشگیری از اوتیسم کمک کند؟
شاید متقاعدکننده‌ترین و ثابت‌ترین ارتباط محیطی با خطر اوتیسم تا به امروز، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در بارداری باشد. مطالعات متعددی این ارتباط را نشان داده است.
بر اساس تحقیقات دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، این خطر برای کودکان متولد شده از زنانی که در معرض سطوح بالای آلودگی قرار دارند، به‌ویژه در سه ماهه سوم بارداری دو برابر می‌شود.

اکسی‌توسین به طور طبیعی سطح کلرید نوزاد را کاهش می‌دهد. محققان بر این باورند که اپیدورال ممکن است با ترشح اکسی‌توسین تداخل ایجاد کند و باعث شود سطح کلرید پس از تولد بالا بماند.

هر چه سطوح قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا بیشتر باشد، خطر ابتلای کودک به اوتیسم بیشتر است.
انجمن ریه آمریکا راه‌های مختلفی را برای محافظت در برابر آلودگی هوا توصیه می‌کند: پس از تاریکی هوا باک بنزین خود را پر کنید. دور از مناطق پر رفت و آمد، ورزش کنید و زمانی که سطح آلودگی بالا است، ورزش خود را در داخل خانه انجام دهید.

آیا زایمان اپیدورال می‌تواند خطر اوتیسم را افزایش دهد؟
در سال ۲۰۱۴ میلادی روی موش‌ها مطالعه‌ای انجام و در مجله Science منتشر شد که نشان داد استفاده از بی‌حسی نخاعی در طول زایمان منجر به غلظت بالاتر کلرید یا نمک در مغز موش‌های تازه متولد شده می‌شود.
سطوح بالای کلرید برای رشد مغز نوزاد، در رحم ضروری است. در طول زایمان، کودک در معرض اکسی‌توسین (هورمونی که باعث انقباضات می‌شود) قرار می‌گیرد.

اکسی‌توسین به طور طبیعی سطح کلرید نوزاد را کاهش می‌دهد. محققان بر این باورند که اپیدورال ممکن است با ترشح اکسی‌توسین تداخل ایجاد کند و باعث شود سطح کلرید پس از تولد بالا بماند.
با این حال، این مطالعه درباره اپیدورال و کلرید تنها بر روی موش‌ها انجام شده و اپیدورال زایمان را راحت‌تر می‌کند.

ایا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟
آیا مصرف برخی داروها می‌تواند خطر ابتلای کودک به اوتیسم را افزایش دهد؟
محققان ارتباط بالقوه‌ای بین داروهایی که مادر در دوران بارداری مصرف می‌کند و خطر ابتلا به اوتیسم پیدا کرده‌اند.
مثلا استفاده از داروهای ضد افسردگی با اوتیسم ارتباط دارد، اگر چه هنوز مشخص نیست که آیا این ارتباط به طور خاص به داروها مرتبط است، یا به افسردگی مادر.
همچنین، مطالعه‌ای در مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان داده است که «والپروات»، (دارویی که برای درمان صرع و سایر اختلالات عصبی استفاده می‌شود) می‌تواند خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.
بسیار مهم است که در دوران بارداری با پزشک متخصص زنان و زایمان درباره داروهایی که مصرف می‌کنید مشورت کنید تا ببینید مزایای آن‌ها بیشتر است یا خطراتشان.

ایا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟
آیا اسید فولیک می‌تواند خطر ابتلا به اوتیسم را کاهش دهد؟
یک مطالعه اپیدمیولوژی در سال ۲۰۱۱ میلادی نشان داد که مصرف ویتامین‌های دوران بارداری، سه ماه قبل از لقاح و حداقل در طول ماه اول بارداری، خطر اوتیسم را در کودک به نصف کاهش می‌دهد.
دریافت سطوح بالای اسید فولیک برای رشد مغز نوزاد، کلیدی است.
همه زنان در سنین باروری (حتی آن‌هایی که برای باردار شدن تلاش نمی‌کنند) باید روزانه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند.

اکثر زنان به صورت روزانه حدود ۱۵۰ میکروگرم اسید فولیک را از غذاهای غنی‌شده مانند نان و غلات دریافت می‌کنند، اما
حداقل چهار برابر این مقدار یعنی ۶۰۰ میکروگرم برای کاهش خطر ابتلا به اوتیسم نیاز دارند.
برچسب مواد مغذی را بررسی و در صورت لزوم، در مورد افزایش مصرف اسید فولیک با پزشک خود صحبت کنید.
لازم است غذاهای غنی از فولات (مانند عدس، اسفناج و کلم بروکلی) را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

ایا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟
غربالگری اوتیسم به دلایل مختلفی مشکل‌ساز است
اولا اوتیسم یک طیف است و این سئوال پیش می‌آید که در کدام نقطه از طیف، نقطه خاتمه بارداری در نظر گرفته می‌شود؟

حدس زده می‌شود که هم استیو جابز، هم بیل گیتس را می‌توان در طیف اوتیسم شناسایی کرد.

اگر آزمایش نشان بدهد که فرزند شما احتمالا در طیف اوتیستیک قرار دارد، آیا به حاملگی خود پایان می‌دهید؟
وقتی افراد اوتیستیک را از دنیا حذف کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ در حالی که والدین و معلمانی که کودکان مبتلا به اوتیسم را بزرگ می‌کنند ممکن است دچار سختی‌های روزمره باشند، افراد مبتلا به اوتیسم افرادی با ارزش، شخصیت و عشق هستند.
برخی از افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است نقشی باورنکردنی در علم، هنر و جامعه داشته باشند مثلا احتمالا اینشتین، موتزارت، میکل آنژ، داروین، آیزاک نیوتن، توماس جفرسون، اندی وارهول و استنلی کوبریک.
حتی حدس زده می‌شود که هم استیو جابز، هم بیل گیتس را می‌توان در طیف اوتیسم شناسایی کرد.
در حالی که این‌ها فقط گمانه‌زنی هستند، بدون شک افراد اوتیستیک در طول زمان زندگی کرده‌اند و بر زندگی دیگران تاثیر مثبت گذاشته‌اند.

آیا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟
دو نوع آزمایش قبل از تولد برای بررسی سلامت کودک وجود دارد: غربالگری قبل از تولد و آزمایش تشخیصی.

۱- غربالگری قبل از تولد
غربالگری دوران بارداری احتمال وجود یک بیماری را بررسی می‌کند، اما پاسخ قطعی نمی‌دهد. این آزمایش‌ها شامل آزمایش خون برای ناهنجاری‌های کروموزومی یا نقص لوله عصبی (مانند اسپینا بیفیدا) یا اندازه‌گیری گردن نوزاد برای بررسی احتمال ابتلا به سندرم داون است.

ایا اوتیسم در بارداری قابل تشخیص است؟
۲- تست تشخیصی
تست‌های تشخیصی می‌تواند تهاجمی‌تر باشد و خطر کمی درباره سقط جنین ایجاد کند. در این آزمایش‌ها معمولا با سوزن از جفت یا مایع آمنیوتیک برای آزمایش سلول‌ها نمونه برداشته می‌شود.
اگر یک بیماری ژنتیکی جدی در سابقه خانوادگی وجود داشته باشد، یا اگر مادر سن شما بیشتر است، می‌توانید این نوع آزمایش را در نظر بگیرید.

تشخیص اوتیسم در چه سنی است؟
تشخیص اوتیسم می‌تواند در سنین مختلف رخ دهد. کودکان تا ۱۲ ماهگی می‌توانند رفتارهایی را نشان دهند که نشان‌دهنده این اختلال باشد (مانند عدم تماس چشمی، عدم پاسخ دادن به لبخند، تکان دادن مکرر یا چرخاندن دست‌ها).
معمولا کودکان مبتلا به اوتیسم در سن ۱۸ ماهگی تا ۲۴ ماهگی برخی از نقاط عطف رشد خود را از دست می‌دهند (عدم تعامل با کودکان دیگر، مهارت‌های زبانی توسعه‌نیافته، ناتوانی در اشاره).

به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *