1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا فلوراید بچه‌ها را خنگ می‌کند؟!

آیا فلوراید بچه‌ها را خنگ می‌کند؟!

آیا فلوراید بچه‌ها را خنگ می‌کند؟!

ما هر روز آب می‌نوشیم و دندان‌هایمان را مسواک می‌زنیم که به نظرمان کار خوبی هم می‌کنیم؛ اما برای خانم‌های باردار این کارهای به ظاهر مفید می‌توانند نتایج پیش‌بینی نشده‌ای داشته باشند!

تحقیقات تازه‌ای که در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شده،، نشان داده است بچه‌هایی که در دوران جنینی در معرض سطوح بالای فلوراید قرار می‌گیرند، ممکن است نسبت به دیگر بچه‌ها هوش کمتری داشته باشند.

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ترکیب شیمیایی است و از آنجا که مانع از شکل‌گیری حفره‌های دندانی می‌شود، به آب شرب و محصولات بهداشتی دندان، مثل خمیردندان و دهان‌شویه اضافه می‌شود.
نوشیدن آب فلورایددار می‌تواند تا ۲۵ درصد به کاهش پوسیدگی دندانی در بچه‌ها و بزرگسالان کمک کند. با این حال عوارضی هم می‌تواند داشته باشد: پژوهش‌های سال ۲۰۱۴ نشان داد فلوراید می‌تواند باعث کاهش قدرت‌های شناختی در نوزادان موش‌ها شود.

فلوراید، انسان را هم کم‌هوش می‌کند؟!

در پژوهشی که در دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو انجام شده، حدود ۳۰۰ خانم باردار و نوزادشان مورد بررسی قرار گرفتند: نمونه ادرار مادران در طول بارداری گرفته شد و این کار برای بچه‌ها، از ۶ تا ۱۲ سالگی‌شان نیز صورت گرفت تا میزان تاثیر فلوراید مشخص شود.
به گفته دکتر هو، سرپرست این تحقیق، از آنجا که مطالعات قبل بر اساس اندازه‌گیری میزان فلوراید موجود در آب آشامیدنی انجام شده بود که معیاری غیرمستقیم است و دقت بسیار کمتری دارد، در این تحقیق با نمونه‌گیری از بچه‌ها سعی شده است تا به نتایج دقیق‌تری دست یابند.
در مرحله بعد هم هوش بچه‌ها با معیارهای استاندارد GCI و WASI در ۴ سالگی و همینطور بین ۶ تا ۱۲ سالگی‌شان اندازه‌گیری شد. در نهایت هم گروه مطالعاتی، با اندازه‌گیری سطح فلوراید موجود در ادرار این بچه‌ها تلاش کردند نحوه تاثیر فلوراید بر هوش این کودکان را مشخص کنند.

فلوراید همیشه خطرآفرین است؟

نتیجه آزمایش‌های مذکور نشان داد خانم‌هایی که مقدار فلوراید بیشتری در ادرار دوران بارداری‌شان بود، با احتمال زیاد، صاحب فرزندانی با هوش کمتر می‌شدند.
همچنین مشخص شد به ازای هر ۰.۵ میلی‌گرم در لیتر که سطح فلوراید در بدن مادر باردار بالاتر می‌رود، امتیاز GCIو WASI فرزندشان بین ۲.۵ تا ۳.۱۵ امتیاز کاهش می‌یابد.
خوشبختانه با اندازه‌گیری مقدار فلوراید موجود در ادرار بچه‌های ۶ تا ۱۲ ساله و بررسی آن در ارتباط با هوش کودک، تاثیر خاصی در میزان هوش این بچه‌ها یافت نشد.
به این ترتیب نتیجه کلی این پژوهش نشان می‌دهد قرار گرفتن مادران باردار در معرض فلوراید، می‌تواند با تاثیر بر رشد سیستم عصبی جنین، هوش کودک را کاهش دهد. همچنین معلوم شد سیستم عصبی جنینی در مقایسه با سیستم عصبی بچه‌های مدرسه‌ای، نسبت به فلوراید حساس‌تر است.
البته این پژوهش نیاز به تحقیقات تکمیلی دارد تا بتوان میزان مخرب فلوراید و همینطور مقدار کاهش هوش را به صورت دقیق‌تر مشخص کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *