1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا می‌توانم در دوران بارداری وزن کم کنم؟

آیا می‌توانم در دوران بارداری وزن کم کنم؟

آیا می‌توانم در دوران بارداری وزن کم کنم؟

شاید زمانی که متوجه شدید باردار هستید به فکر کاهش وزن بی‌افتید. شما به دلیل تهوع صبحگاهی یا افزایش چربی بدن ناخواسته وزن خود را کاهش دهید تا مشکلی برای شما و فرزندتان پیش نیاید.

کاهش وزن در دوران بارداری به چه صورت است؟

به طور کلی پزشکان و متخصصان تغذیه کاهش وزن در دوران بارداری را توصیه نمی‌کنند. به ندرت چاقی شدید ممکن است بارداری و زایمان را خطرناک کند و به همین دلیل کاهش وزن توصیه می‌شود. درک این نکته نیز ضروری است‌که اضافه وزن همیشه به این معنا نیست که شما بارداری ناسالم و مشکل‌دار خواهید داشت. رعایت رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی می‌تواند تا حد زیادی در سلامت شما و نوزاد شما در دوران بارداری نقش داشته باشد.

 

چرا در دوران بارداری نباید وزن کم کنیم؟

به ندرت اتفاق می‌افتد که کاهش وزن در دوران بارداری مفید باشد. معمولاً خطراتی که کاهش وزن برای نوزاد شما ایجاد می‌کند بیشتر از مزایای آن است. اضافه وزن خطر زایمان را افزایش می دهد. این می‌تواند آزمایش‌های تشخیصی که در دوران بارداری انجام می‌شود مانند سونوگرافی و نظارت بر ضربان قلب جنین را دشوارتر کند. در نهایت اضافه وزن خطر تولد نوزاد مرده را افزایش می‌دهد. سلامت و ایمنی فرزند شما و حفظ رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه شما بسیار مفید است.

 

کاهش وزن باعث کندی رشد در نوزادان می‌شود؟

کاهش وزن بر رشد نوزاد تأثیر می‌گذارد به همین دلیل است که اکثر ارائه دهندگان به ندرت به افراد باردار توصیه می‌کنند وزن خود را کاهش دهند.

 

آیا کاهش وزن باعث تولد زودرس می‌شود؟

مادرانی که وزن خود را کاهش می‌دهند یا وزن کافی ندارند ممکن است در معرض خطر زایمان زودرس باشند. رژیم‌های غذایی محدودکننده حتی برای والدین باردار که دارای اضافه وزن هستند احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد. برخی از نوزادان نارس دچار معلولیت‌های طولانی مدت می‌شوند.

چه زمانی می‌توانم کاهش وزن را شروع کنم؟

شما باید در مورد زمان دقیق کاهش وزن بعد از زایمان با پزشک خود صحبت کنید. به طور کلی کاهش وزن در عرض چند هفته پس از زایمان بی‌خطر است. شما به طور طبیعی شروع به کاهش وزن در روزها و هفته‌های بعد از تولد می‌کنید. کاهش وزن پس از زایمان باید به تدریج اتفاق بیفتد و تمرکز باید روی غذاهای مغذی باشد. اگر از شیر مادر تغذیه می‌کنید باید به خاطر داشته باشید که تغذیه با شیر مادر نیاز به کالری اضافی دارد.

نتیجه‌گیری:

به ندرت توصیه می‌شود که در دوران بارداری به طور کامل وزن خود را کاهش دهید و هرگز نباید از رژیم غذایی استفاده کنید. در نتیجه کاهش وزن در دوران بارداری ایده خوبی است و تصمیم‌گیری در مورد این امر فقط باید با مشورت پزشک انجام شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *