حتی اگر دستورالعمل روی لیبل لباس ها را با دقت بخوانیم و کار شستشو و اتوی لباس ها را دقیقاً بر همان اساس انجام دهیم، باز هم این امکان وجود دارد که به طور تصادفی لباس های مورد علاقه مان را خراب کنیم. هر چه نباشد، حتی طرز پوشیدن و درآوردن لباس هایمان هم می تواند روی عمر آن ها تأثیر بگذارد.
در ادامه به اشتباهات رایجی خواهیم پرداخت که باعث خراب شدن لباس هایمان می شوند.

۱- استفاده از کوله پشتی
گلوله گلوله شدن پارچه مختص به جنس خاصی نیست و جنس های مختلفی از پارچه می توانند به این مشکل دچار شوند. یکی از دلایل این اتفاق، استفاده از کیف و کوله پشتی یا پوشیدن چند لایه لباس رو هم است. در این حالت، پارچه ها به همدیگر ساییده می شوند، امری که می تواند باعث خراب شدن لباس شود.
بیشتر، لباس هایی گلوله گلوله می شوند که از جنس پشم، پنبه، پلی استر یا اکریلیک هستند. با چنین لباس هایی بهتر است از کیف یا کوله پشتی استفاده نکنید.

۲- زدن عطر به لباس
عطرها معمولاً لباس ها را لک نمی کنند اما برخی مواد موجود در عطرها می توانند رنگ پارچه را تغییر دهد. برای جلوگیری از این مشکل، باید عطر را اول به پوست خود بزنید، وقتی خشک شد، تازه آنوقت لباس را به تن کنید.
اگر لکه ی عطر تازه باشد، شستشوی منظم به پاک شدن آن از لباس کمک می کند. برای این منظور باید اول لکه را با آب سرد آب بشویید. برای پاک کردن لکه های قدیمی، گلیسیرین و آب را در مقادیری برابر با یکدیگر ترکیب کنید. این ترکیب را به لکه بزنید، یک ساعتی صبر کنید و سپس لباس را بشویید.

۳- اتو کردن لباس های جنس ریون از بیرون
لباس های جنس ریون اگر از بیرون اتو شوند، برق می افتند. متأسفانه در صورت وقوع این اتفاق، هیچ راهی برای رفع آن وجود ندارد. جلوگیری از آن اما ساده است: کافی است لباس را از داخل اتو کنید.
بعضی لباس های جنس ریون را توصیه می شود به کلی اتو نکنید، به همین دلیل بهتر است اول لیبل لباس را مطالعه کنید.

۴- دسته بندی کردن لباس های چرک تنها بر اساس رنگ
توصیه می شود لباس های چرکی که می خواهید آن ها را به درون ماشین لباسشویی بیاندازید را نه فقط بر اساس رنگ، بلکه بر اساس جنس هم دسته بندی کنید. پارچه های ضخیم می توانند به پارچه های نازک صدمه بزنند و باعث پارگی آن ها شوند. بنابراین بهتر است ملحفه ی رختخواب و لباس های زیر را باهم بشویید و تی شرت ها و شلوارهای جین را هم به همراه بلوزها و پیراهن ها.

۵- شستشوی اشتباه لباس های تیره
برای جلوگیری از بور شدن لباس های تیره، بهتر است آن ها را با دمایی پایین و با کوتاه ترین چرخه ی شستشوی ماشین لباسشویی بشویید. به علاوه، توصیه می شود از یک شوینده ی مایع برای این کار استفاده کنید. پودر لباسشویی ممکن است در آب سرد به طور کامل حل نشود.
یک راه دیگر برای محافظت از لباس های تیره، پشت و رو کردن آن ها قبل از شستشو است و خشک کردن آن ها در همین حالت است.

۶- دیر به دیر شستن شلوارهای جین
شستشوی اشتباه لباس ها می تواند باعث خراب شدن آن ها شود اما دیر به دیر شستن آن هم چنین اثری دارد. مثلاً پارچه ی شلوارهای جین ۱۰۰ درصد پنبه در زمان پوشیدن سست می شود و همین امر باعث می شود شلوار جین به مرور گشاد شود. شستشوی منظم شلوارهای جین جلوی بروز این مشکل را می گیرد.
برای جمع شدن شلوار جین می توانید آن را با آب بسیار داغ بشویید.

۷- زیاد خیساندن لباس ها
در شستشوی دستی، لباس ها معمولاً مدتی در آب خیسانده می شوند. لباس اما اگر بیش از حد در آب بماند، می تواند رنگ و شکل خود را از دست دهد. مثلاً پارچه ی توری بیشتر از ۲-۳ دقیقه نباید خیس بخورد و پارچه های ابریشمی و پشمی را هم حداکثر ۳۰ دقیقه می توان در آب خیساند. پنبه و دیگر پارچه های کمتر ظریف را هم نباید بیشتر از یک ساعت خیساند.


۸- استفاده از پرزگیرهای چسبنده
پرزگیرهای رولی چسبنده گرچه گرفتن پرز لباس را راحت می کنند اما بی ضرر نیستند. از پرزگیرهای رولی ممکن است یک ماده ی چسبنده ی مصنوعی بر روی پارچه باقی بماند که مو و گرد و غبار بیشتری را به خود جذب می کند. این ماده می تواند باعث بور شدن لباس ها هم شود.
به جای پرزگیرهای رولی بهتر است از برس های پرزگیر استفاده کنید.

۹- درآوردن تی شرت از یقه
یقه ی اغلب تی شرت های قدیمی گشاد و از شکل افتاده است. این مشکل را معمولاً کسانی دارند که هنگام در آوردن تی شرت، آن را از یقه می گیرند. تی شرتی که یقه ی آن گشاد شده باشد دیگر درست شدنی نیست، اما می توانید تی شرت های جدیدتان را حفظ کنید. کافی است تی شرت هایان را طور دیگری درآورید: پایین لباس را با دو دست بگیرید و آن را از سر خود بیرون بکشید.

۱۰- اتو کردن لباس های لینن به صورت خشک
پارچه لینن اگر کاملاً خشک باشد، اتو کردن آن تقریباً غیر ممکن است. اگر دلتان نمی خواهد لباس تان را با یک اتو خراب کنید، ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از اتو کردن، به آن آب بپاشید، به خصوص به یقه، سرآستین ها و جیب ها.
پیش از پوشیدن لباس هم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا لباس خشک شود، در غیر اینصورت، دوباره به سرعت چروک خواهد شد.