1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

افسردگی پس از زایمان چه نشانه هایی دارد؟

افسردگی پس از زایمان چه نشانه هایی دارد؟

افسردگی پس از زایمان چه نشانه هایی دارد؟

بیشتر مادرها بعد از زایمان نگرانی هایی را دارند که کاملا هم طبیعی است. هستند مادرانی که احساس ناامیدی میکنند و از افسردگی بعد از زایمان رنج میبرند. این یک بیماری است که باعث میشود تجربه مادرشدن از بین برود و بین مادر و کودک تداخل ایجاد میکند و حتی روی رابطه های بزرگسالان اثر میگذارد. گذراندن دوره پس از زایمان برای مادران و سلامتی شان حساس است.افسردگی پس از زایمان  یک بیماری جدی و مهم است که نباید از آن چشم پوشی کرد. زمانی که متوجه شدید مادر دچار افسردگی شده سریعا با پزشک تماس بگیرید و از او کمک بخواهید و نگذارید وضع از این بدتر شود. ممکن است بیمار تا مدت ها در همین حال باشد اما اگر زود برای درمان اقدام کنید نتیجه بهتر و سریع تری خواهید گرفت.

در هفته های اول پدر و مادر احساس اضطراب و استرس دارند و کاملا هم طبیعی است زیرا آنها بار مسئولیتشان بیشتر شده است.

باید به این نکته توجه کنید که کدام نگرانی ها طبیعی است و کدام یکی طبیعی نیست.

افسردگی پس از زایمان چیست و به چه مراقبت هایی نیاز داریم؟

افسردگی پس از زایمان میتواند روی پدر و مادر تاثیر بگذارد و کم کم بروز کند و خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. افسردگی پس از زایمان روی زندگی تان تاثیر میگذارد و دجار اختلالاتی میشود و باعث میشود شما از پدر و مادر شدن هیچ لذتی نبرید و پشیمون شوید از بچه دار شدنتان. پس باید مراقبت علائمی که خودتان و همسرتان دارید باشید تا دچار افسردگی نشوید.

افسردگی پس از زایمان دارای علائمی است و روش های درمانی مختلفی هم وجود دارد. اگر نگران هستید که خودتان و همسرتان دچار افسردگی شوید و یا میبینید که گوشه گیر شده اید و باکسی صحبت نمیکنید ممکن است اضطراب و نگرانی تان بیشتر شود.

 

  • علائم پس از زایمان:
  • خستگی (ممکن است انجام کارهای روزانه برایتان سخت شود)
  • اختلال در خواب (ممکن است دیر بخوابید و صبح زود بیدار شوید)
  • بی ارزش بودن (والدین در مراقبت از خودشان کوتاهی میکنند)
  • اضطراب (والدین در رابطه با سلامتی فرزندشان نگران اند و اضطراب دارند)
  • احساس ناامیدی (از همان ساعت های اول احساس ناامیدی میکنید. حتی گاهی اوقات دچار گریه و بغض شود)
  • حملات عصبی (سردرد، معده درد، تپش قلب میتواند پدر و مادر را از ابتلا به سکته مغزی بترساند و نگرانشان کند.

چه طور از همسرم که دچار افسردگی شده مراقبت کنیم؟

برایش وقت بذارید بااو صحبت کنید:

اگر نگران همسرتان هستید کنارش بنشینید و با او صحبت کنید تا آرامش به او برگردد. اگر برای او وقت میگذارید باید تمام فکر و ذکرتان او باشد. اگر که نمیتواند رو در رو با همسرتان صحبت کنید براش پیام ارسال کنید.

 

بدون اینکه قضاوتش کنید به حرف هایش گوش کنید:

بسیار برایتان ناراحت کننده است که ببینید شریک زندگی تان دچار افسردگی شده است و شما طاقت ندارید او را در این وضعیت ببنید. یادتان باشد او را اصلا سرزنش نکنید.

 

هر کسی مسئولیت خودش را به عهده بگیرد:

هرکسی در خانه مسئولیتی را به عهده بگیرد. شما میتوانید توی کارهای خانه و بیرون به همسرتان کمک کنید تا فشار به او نیاید. شما میتوانید خیلی راحت از همسرتان بپرسید که چه کاری میتوانید انجام دهید تا به او کمک کنید تا خسته نشود.

 

مراقب خودتان باشید:

حضور شما پیش همسرتان بسیار مهم است زیرا او دچار افسردگی پس از زایمان شده و نیاز به حمایت شما دارد. ممکن است خانواده و دوستان و آشنایان راجب موقعیتی که دارید صحبت کنند. برای شما و همسرتان پشتیبان وجود دارد پس در این راه تنها نیستید و نگران نباشید.

درمان افسردگی پس از زایمان:

در مرحله اول باید تغذیه مناسب، خواب کافی، استراحت و ورزش منظم را فراموش نکنید و آن را انجام دهید. با خوردن پروتئین، اسیدهای چرب، وعده های غذایی منظم و سبزیجات میتوانید مراقب سلامتی تان باشید.حدود ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید. فعالیت هایی مانند ماساژ، یوگا، طب سوزنی، پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری و تفریح را فراموش نکنید زیرا برای سلامتی و بهبودی مادر بسیار مهم است.

اگر افسردگی طولانی شد و شدت داشت میتوانید با مشورت پزشک از داروهای ضد افسردگی استفاده کنید. ممکن از ۴ تا ۶ هفته طول بکشد تا داردهای افسردگی اثر گذار باشند. اما باید همسرتان آنها را بخورند تا افسردگی برنگردد. ۶۰ درصد از خانم هایی که بعد از زایمان افسرده شده اند با مصرف داروها حالشان بهتر شده است و یک روش مطمئن و موثر است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *