1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

اقدام برای بارداری دوم، بعد از ده سال

اقدام برای بارداری دوم، بعد از ده سال

شاید شما هم درباره اقدام برای بارداری دوم سئوال دارید. این‌که فاصله سنی بچه‌ها چقدر باید باشد، در چه سنی باید برای بارداری دوم اقدام کنید و سئوال‌های دیگر. این مقاله به شما کمک می‌کند.

اقدام برای بارداری دوم، بعد از ده سال

شاید شما هم درباره اقدام برای بارداری دوم سئوال دارید. این‌که فاصله سنی بچه‌ها چقدر باید باشد، در چه سنی باید برای بارداری دوم اقدام کنید و سئوال‌های دیگر. این مقاله به شما کمک می‌کند.

چرا تنظیم خانواده مهم است؟
دانستن اینکه آیا می‌خواهید در چند سال آینده بچه‌دار شوید یا نه، می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای بارداری آماده شوید، یا روش‌های مناسب پیشگیری از بارداری را انتخاب کنید.

اگر سالم هستید و احساس آمادگی می‌کنید، پس از سقط جنین نیازی به صبر کردن برای بارداری نیست.

اگر فرزندی دارید، تنظیم خانواده معنای جدیدی پیدا می‌کند. داشتن یک فرزند دیگر زندگی خانواده شما را تغییر می‌دهد. آیا شما و همسرتان آماده هستید تا دوباره از یک نوزاد تازه متولد شده مراقبت کنید؟ واکنش کودک یا فرزندان دیگر شما به اشتراک گذاشتن توجه شما با نوزاد جدید چگونه خواهد بود؟
زمان بارداری شما هم مهم است. در حالی که ممکن است شما و همسرتان ترجیحاتی در مورد اینکه دوست دارید فرزندانتان چقدر از نظر سنی به یکدیگر نزدیک باشند، داشته باشید، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که نحوه فاصله‌گذاری بارداری می تواند بر مادر و نوزاد هم تاثیر بگذارد.

اقدام برای بارداری دوم، بعد از ده سال
خطرات فاصله زیاد بین بارداری‌ها چیست؟
تحقیقات نشان می‌دهد که شروع بارداری در عرض شش ماه پس از تولد نوزاد اول، با افزایش خطر ابتلا به موارد زیر مرتبط است:

  • تولد زودرس
  • جدا شدن جزئی، یا کامل جفت از دیواره داخلی رحم قبل از زایمان (جفت شدن جفت)
  • وزن کم هنگام تولد
  • اختلالات مادرزادی
  • کم‌خونی مادر

علاوه بر این، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بارداری‌های نزدیک به هم ممکن است با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم در فرزندان دوم مرتبط باشد. این خطر برای بارداری‌هایی با فاصله کمتر از ۱۲ ماه بیشتر می‌شود.
بارداری‌هایی با فاصله کم ممکن است به مادر، زمان کافی برای بهبودی از بارداری قبلی را ندهند. مثلا بارداری و شیردهی می‌تواند ذخایر شما از مواد مغذی، به ویژه فولات را کاهش دهد.
اگر قبل از به دست آوردن مجدد این مواد باردار شوید، می‌تواند بر سلامت شما یا سلامت کودک تاثیر بگذارد.
التهاب دستگاه تناسلی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود و قبل از بارداری بعدی به طور کامل بهبود نمی‌یابد هم می‌تواند نقش داشته باشد.

اقدام برای بارداری دوم، بعد از ده سال
آیا خطراتی در ارتباط با فاصله بیش از حد بارداری وجود دارد؟
برخی تحقیقات نشان می‌دهد که فواصل طولانی بین بارداری‌ها باعث نگرانی مادران و خطر ابتلا به پره اکلامپسی در زنان حتی بدون داشتن سابقه این بیماری را افزایش می‌دهد.
مشخص نیست که چرا فواصل طولانی بارداری ممکن است باعث مشکلات سلامتی شود. این امکان وجود دارد که بارداری ظرفیت رحم را برای تقویت رشد و حمایت جنین بهبود ببخشد، اما با گذشت زمان این تغییرات فیزیولوژیکی مفید، ناپدید می‌شوند.

اقدام برای بارداری دوم، بعد از ده سال
بهترین فاصله بین بارداری‌ها چقدر است؟
تحقیقات نشان می‌دهد که برای کاهش خطر عوارض بارداری و سایر مشکلات سلامتی، بین ۱۸ تا ۲۴ ماه، اما کمتر از پنج سال تا اقدام به بارداری بعدی خود صبر کنید.
برای کم کردن نگرانی‌های مربوط به ناباروری، زنان بالای ۳۵ سال می‌توانند تا بارداری بعدی خود ۱۲ ماه صبر کنند.
این توصیه‌ها برای خانم‌هایی که سقط جنین داشته‌اند، اعمال نمی‌شود. اگر سالم هستید و احساس آمادگی می‌کنید، پس از سقط جنین نیازی به صبر کردن برای بارداری نیست.
انتخاب زمان بچه‌دار شدن، یک تصمیم شخصی است. هنگام برنامه‌ریزی برای بارداری بعدی، شما و همسرتان ممکن است علاوه بر خطرات و مزایای سلامتی، عوامل مختلفی را در نظر بگیرید.
تا زمان تصمیم‌گیری در مورد زمان داشتن فرزند دیگر، از یک روش قابل اعتماد کنترل بارداری استفاده کنید.

اقدام برای بارداری دوم، بعد از ده سال
در مورد فاصله بارداری‌ها چه چیز دیگری باید بدانم؟
هیچ زمان مناسبی برای بچه‌دار شدن وجود ندارد. حتی با برنامه‌ریزی دقیق، همیشه نمی‌توانید زمان بارداری را کنترل کنید. با این حال، گزینه‌های قابل اعتماد کنترل بارداری تا زمانی که برای باردار شدن آماده شده‌اید، به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد زمان افزایش تعداد اعضای خانواده کمک می‌کند.

پرسش و پاسخ بیا نی نی درباره اقدام برای بارداری دوم
سئوال مخاطب بیا نی نی: من ۳۸ سالمه و ۱۰ سال پیش یه بار زایمان کردم و حالا بعد از ۱۰ سال من و همسرم به فکر بچه دوم افتادیم و ۳ ماهه اقدام کردیم و باردار نشدم.
جلوگیری من در این ۱۰ سال کاندوم بوده. سیکل من همیشه منظم و ۲۶ روزه بوده ولی تو این ۳ ماه دو ماه ۲۵ روزه و این ماه ۲۳ روزه بود. تخمک‌گذاریم تو این ماه کی میشه؟ آیا نیاز هست برای باردار شدن به دکتر مراجعه کنم و دارو مصرف کنم؟

اقدام برای بارداری دوم، بعد از ده سال
پاسخ دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی:
در ابتدا بهتر است نگران نباشید و استرستان را کم کنید چون همین استرس می‌تواند روی باردار شدن تاثیر منفی داشته باشد. ما معمولا به خانم‌هایی که سنشان کمتر از سی سال هست یک سال زمان می‌دهیم تا بعد از اولین اقدام برای بارداری، بچه‌دار شوند.

به خانم‌هایی که سنشان کمتر از سی سال هست یک سال زمان می‌دهیم تا بعد از اولین اقدام برای بارداری، بچه‌دار شوند.

اگر سن خانم بالای سی سال باشد، این زمان حدود ۷ ماه است و برای خانم‌های بالای ۴۰ سال هم حدود ۳-۴ ماه زمان در نظر می‌گیریم. بعد از آن اگر بارداری اتفاق نیفتاد، همزمان با همسرشان به کلینیک‌های ناباروری مراجعه کنند تا آزمایش‌های تخصصی برایشان انجام شود.

پاسخ دکتر زینب السادات موسوی فخر، متخصص زنان و زایمان:
کیت تخمک‌گذاری وسیله‌ای است شبیه به بی بی چک که می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و در ادرار بگذارید. وقتی ۲ خط قرمز روی آن مشاهده کردید یعنی ظرف ۳۶ تا ۴۸ ساعت بعد تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد.
این وسیله ۱۰۰درصد نیست، ولی می‌شود از آن استفاده کرد و ضرری ندارد. اما به طور کلی وقتی خانمی پریود منظم ۲۸ روزه داشته باشد، از روز ۱۲ تا ۱۸سیکل احتمال تخمک‌گذاری افزایش پیدا می‌کند.

اگر سئوال بیشتری دارید آن را با پزشکان متخصص زنان و زایمان در کلینیک بیا نی نی مطرح کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *