خراسان/ از تفاوت ‌های خانم‌ها وآقایان در خرید چه می‌دانیم و چطور می‌توانیم از آن‌ها به شکلی سازنده بهره‌برداری کنیم؟

 یکی از دلایل بروز اختلاف بین زن ‌و ‌شوهرها که کمتر به آن پرداخته می‌شود، تفاوت ‌های سبک خرید بین آن‌هاست. مطالعات روان ‌شناسی تفاوت ‌های قابل ‌تاملی را بین الگوها و روش‌های خرید بین زنان و مردان مشخص کرده است. این‌ که دلایل این تفاوت ‌ها در کجاست، موضوع پیچیده‌ای است که هنوز پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد. در این مطلب اما مروری بر این تفاوت‌ها بر مبنای یافته‌های مطالعات روان‌شناسی داشته‌ایم. یادتان باشد این تفاوت‌ها هر چند گاهی می‌توانند آزاردهنده باشند اما در عین حال می‌توان در برخی موقعیت‌ها از آن‌ها برای سرعت بخشیدن به کار یا رسیدن به نتیجه بهتر استفاده کرد.

   محصولات تکراری و فروشگاه‌های تکراری
یکی از ویژگی‌های آقایان در خرید، توجه آن‌ها به برند است. این موضوع در مطالعات متعددی تایید شده است. مطالعاتی از آلمان، انگلیس، ایران، مالزی و هند این موضوع را تایید کرده و در همه‌ آن‌ها مشخص شده است وقتی آقایان از یک برند کالایی می‌خرند که از آن راضی هستند، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که دوباره سراغ همان برند و حتی همان محصول بروند. به صورت کلی هم خرید تکراری یک محصول در آقایان بیش از خانم‌هاست.
اما خانم‌ها کمتر پیش می‌آید که یک کالای تکراری بخرند ولی در عوض برای یک خانم احتمال بیشتری وجود دارد که از یک مغازه تکراری خرید کند. خرید از مغازه تکراری البته در شرایطی می‌تواند روی دهد که خانم از خدماتی که آن فروشگاه ارائه می‌دهد، راضی باشد. به صورت کلی رضایت از خدمات ارائه شده در یک فروشگاه کلید بازگشت دوباره خانم‌ها به آن جاست.
نکته      اگر می‌خواهید برای مردان هدیه‌ای بخرید، می‌توانید روی خرید کالاهای تکراری حساب کنید. اگر رضایت از محصولی بالاست، بدون احساس گناه مانند همان کالا را بخرید و نگران تکراری بودن آن نباشید.
اگر خانم‌تان می‌خواهد به فروشگاهی برود که فاصله زیادی از خانه دارد، اصرار به این که محصولات مشابه آن فروشگاه در نزدیکی خانه هم پیدا می‌شود، نداشته باشید. گاهی اوقات بحث رضایت از کالا نیست، بحث رضایت از تجربه خرید است.
   تفاوت دیدگاه آقایان و خانم‌ها درباره ویژگی‌های یک فروشگاه خوب
مطالعات نشان می‌دهد اگر در یک فروشگاه آقایان برای خرید معطل شوند، احساس نارضایتی شدیدی را تجربه خواهند کرد اما در مقابل خانم‌ها مشروط به یک موضوع مهم، مشکل زیادی با معطل شدن ندارند. موضوع مهم و تاثیرگذار در خصوص خانم‌ها نوع برخورد کارکنان فروشگاه یا مغازه است. به این معنی که اگر برخورد کارکنان خوب و نشان‌دهنده ارزشی باشد که آن مجموعه برای مشتریان خود قائل است، آن وقت می‌تواند انتظار داشته باشد که دوباره آن خانم را بین مشتریان خود ببیند. درباره آقایان اما کیفیت خدمات چندان تعیین کننده نیست و صرف معطلی می‌تواند باعث شود تا آن آقا تمایلی به حضور دوباره در آن فروشگاه نداشته باشد.
نکته      اگر ناچار از مراجعه به فروشگاهی بسیار شلوغ هستید، شاید بهتر باشد این وظیفه را بر عهده خانم‌ها بگذارید. البته یادتان باشد اگر خدمات فروشندگان ضعیف است، خیلی روی کمک آن‌ها نمی‌توانید حساب کنید.
در مقابل خرید از مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که کارکنان بداخلاق اما فرزی دارند، برای آقایان خیلی آزاردهنده نیست پس می‌توانید روی مشارکت آن‌ها در این موارد بیشتر حساب کنید.

   انتظارات متفاوت مردها و خانم‌ها از فروشندگان
در برخی مطالعات در خصوص نقشی که از فروشندگان و کارکنان مراکز خرید انتظار می رود، تفاوت‌هایی بین زنان و مردان دیده شده است. در حالی ‌که مردان افراد شاغل در فروشگاه‌ها را در حکم افرادی که قرار است به آن‌ها درباره محصولات اطلاعات بدهند، می‌بینند، خانم‌ها این افراد را بیشتر در حکم افرادی که قرار است به آن‌ها در ابعاد مختلف کمک کنند، در نظر می‌گیرند. بر این مبنا هم احتمال این که یک خانم از فروشنده درخواست کند خرید او را تا خودرو برایش حمل کند یا کالایی را از طبقات بالا برایش بیاورد یا کالایی را برایش نگه دارد تا او برگردد، بیشتر است.
نکته    اگر فروشنده هستید، توجه داشته باشید که لازم است در مقابل خانم‌ها و آقایان برخوردهای متفاوتی داشته باشید.
   بیش از حد تعمیم ندهید
و نکته آخر این که در تعمیم دادن تفاوت ‌های بین زنان و مردان محتاط باشید چرا که گاهی با تغییر کوچکی در وضعیت، تفاوت‌ها شکل مختلفی به خود می‌گیرند. به عنوان مثال بازارگردی یکی از علایق زنانه محسوب می‌شود و در مطالعات متعددی هم مشخص شده که خرید برای خانم‌ها موقعیتی است که طی آن مایل هستند تعاملات اجتماعی و روابط خود را تقویت کنند و بر این مبنا خرید دسته‌جمعی برای بسیاری از خانم‌ها لذت‌ بخش است. اما به‌رغم این، وقتی گزینه خرید رفتن به تنهایی به میان می‌آید موضوع می‌تواند شکلی متفاوت به خود بگیرد. به عنوان نمونه در مطالعه‌ای در هند در سال ۲۰۱۲ از ۵۰ شرکت‌ کننده‌ مرد، هیچ‌ کدام علاقه‌ای به خرید رفتن تنها نداشتند در حالی‌ که بین زنان همان مطالعه با تعداد نمونه مشابه، ۱۳ درصد اعلام کرده بودند که به خرید رفتن تنهایی علاقه دارند. در واقع درخصوص برخی موقعیت‌ها مانند خرید لباس، مردان ترجیح می‌دهند عضوی از خانواده یا دوستی را با خود همراه کنند تا بهتر بتوانند تصمیم‌گیری کنند.
 

 
نویسنده : نرگس عزیزی| کارشناس‌ ارشد مشاوره