1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

انواع روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری و درصد موفقیت!

انواع روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری و درصد موفقیت!

پدر و مادرها می‌توانند قبل از بارداری با روش‌های علمی جنسیت جنین را تعیین کنند و درباره پسر یا دختر بودن جنین تصمیم بگیرند. تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش‌های مختلفی از جمله روش‌های خانگی و یا روش‌های علمی مثل IVF و IUI امکان‌پذیر است.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

به‌لطف پیشرفت علم و تکنولوژی، روش‌های مختلفی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری هستند که دیگر نیازی نیست مانند گذشته برای تعیین جنسیت نوزاد منتظر تولدش شوند. در حالت کلی، شانس دختر یا پسر شدن جنین نصف نصف است یعنی ۵۰ درصد ممکن است نوزادی دختر شود و ۵۰ درصد هم احتمال دارد که پسر شود.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

اما در حال حاضر، پدر و مادرها می‌توانند قبل از بارداری با روش‌های علمی جنسیت جنین را تعیین کنند و درباره پسر یا دختر بودن جنین تصمیم بگیرند. تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش‌های مختلفی از جمله روش‌های خانگی و یا روش‌های علمی مثل IVF و IUI امکان‌پذیر است. در ادامه با ما همراه باشد تا با روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری و اثربخشی آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری

روش‌های تعیین جنسیت انواع مختلفی دارند و به روش‌های تعیین جنسیت خانگی، پزشکی و سنتی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

روش‌های خانگی تعیین جنسیت قبل از بارداری

روش‌های خانگی جزو روش غیرتهاجمی برای تعیین جنسی قبل از بارداری محسوب می‌شوند. این روش‌ها از جمله تکنیک‌های رایج خانگی مبتنی بر زمان‌بندی مقاربت، تعیین چرخه قاعدگی و زمان تخمک‌گذاری هستند. تغذیه، اسیدیته رحم و زمان برقراری رابطه جنسی از عوامل تاثیرگذار بر روش شتل هستند.

روش بیلان و بیبی هم تقریبا شبیه تکنیک شتل هستند. هرچند که هنوز هم عده زیادی برای تعیین جنسیت سراغ این تکنیک‌های قدیمی می‌روند اما اطلاعات و تحقیقات کاملی درباره اثرگذاری این روش‌ها روی تعیین جنسیت در دسترس نیست.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

روش Shettles (شتل)

در روش شتل که از دهه ۱۹۶۰ برای تعیین جنسیت قبل از بارداری استفاده می‌شده، نوع و ویژگی‌های اسپرم، زمان نزدیکی، موقعیت جنسی و pH بدن که روی اسپرم تاثیر گذاشته لحاظ می‌شوند.

روش Whelan (ویلان)

روش ویلان هم مانند روش شتل تاکید خاصی روی زمان‌بندی برای تعیین جنسیت دارد. از آنجایی که عملکرد اسپرم‌های XX و XY در روزهای مختلف چرخه قاعدگی خانم‌ها فرق می‌کند، دو تا ۳ روز پیش از تخمک‌گذاری زمان مناسب برای دختر شدن جنین و روز بعد از تخمک‌گذاری بهترین زمان برقراری رابطه جنسی برای پسردار شدن در روش ویلان عنوان می‌شود.

روش Babydust (بیبی)

در روش بیبی، دفعات و زمان رابطه جنسی اهمیت دارد. براساس الگوی چرخه قاعدگی و تعیین زمان دقیق تخمک‌گذاری می‌توان زمان رابطه جنسی برای دختری یا پسر شدن جنین را مشخص نمود. اگر رابطه جنسی ۲ تا ۳ روز قبل تخمک‌گذاری باشد، احتمال دختر شدن جنین بیشتر می‌شود. رابطه جنسی در روز تخمک‌گذاری یا روز بعد، احتمال پسر شدن جنین را بالا می‌برد.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

تکنیک‌های کلینیکی تعیین جنسیت قبل از بارداری

روش‌های کلینیکی به‌صورت تخصصی و علمی عمل می‌کنند مانند تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش IUI، IVF و pgd.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با IUI

روش IUI نوعی باروری آزمایشگاهی به روش لقاح مصنوعی است که به آن میکروسورت هم می‌گویند. در تعیین جنسیت قبل از بارداری به روش IUI اسپرم را براساس محتوای ژنتیکی جداسازی و مرتب می‌کنند. برای جداسازی، اسپرم را با رنگ فلورسنت رنگ کرده و سلول‌های اسپرم XY و XX با فلوسایتومتر از هم جدا می‌شوند. بعد اسپرم‌های جداشده را با لقاح مصنوعی وارد رحم می‌کنند.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

روش تعیین جنسیت قبل از بارداری با IVF

تنها روش تضمینی تعیین جنسیت قبل از بارداری روش لقاح آزمایشگاهی یا آی‌وی‌اف (IVF) است که جزو تکنیک‌های کلینیکی تعیین جنسیت قبل از بارداری محسوب می‌شود.

تنها روش تضمینی تعیین جنسیت قبل از بارداری روش لقاح آزمایشگاهی یا آی‌وی‌اف (IVF) است.

در روش IVF مرتب‌سازی اسپرم و غربالگری ژنتیکی انجام می‌شود، و جنسیت جنین قبل از بارداری تعیین شده و بعد جنین دختر یا پسر در رحم مادر کاشته می‌شود. البته این تکنیک هزینه بالایی دارد و در برخی کشورها بنا به دلایل اخلاقی، مذهبی، اجتماعی غیرقانونی محسوب می‌شود.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش PGD

PGD یا روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی از روش‌های تضمینی برای تعیین جنسیت قبل از بارداری است که یک اسپرم به‌کمک لقاح مصنوعی در تخمک کاشت می‌شود. برای تعیین جنسیت پیش از گذاشتن سلول‌های جنین داخل رحم مادر باید آزمایش‌های لازم انجام شوند.

اسپرم‌های XY که سبک‌تر هستند را با سانتریفیوژ و روش‌های جداسازی جدا می‌کنند و به‌این ترتیب می‌توان جنسیت پسر قبل از بارداری را به صورت تضمینی تعیین کرد.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

روش‌های سنتی تعیین جنسیت قبل از بارداری

روش سنتی دستوراتی برای درست رسیدن اسپرم به تخمک دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان جنسیت بچه قبل از بارداری را تعیین کرد. کیت‌های انتخاب جنسیت و جدول چینی هم جزو سایر روش‌های تعیین هستند. البته میزان موفقیت و اثرگذاری این روش‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و هنوز به‌صورت کامل تایید نشده‌اند. طب سنتی بر مصرف خوراکی‌ها، داروها و ترکیبات گیاهی تاکید دارد که روی جنسیت جنین پیش از بارداری تاثیر می‌گذارند.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

از روش‌های سنتی برای پسر شدن جنین می‌توان به مصرف داروهای گیاهی اشاره کرد که محیط بدن را قلیایی‌تر می‌کنند. برای اینکه جنین دختر شود هم محیط رحم باید اسیدی‌تر باشد.

مصرف جو، دانه کتان، دانه چیا، دانه کدو تنبل، و دانه گیاه آمارانت به دختر شدن جنین کمک می‌کنند. قرص کمر نوعی ماده گیاهی است که برای درد کمر توصیه می‌شود. براساس تجویز طب سنتی، این ماده گیاهی به پسر شدن جنین کمک می‌کند.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

یکی دیگر از مواردی که طب سنتی در روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری بر آن‌ تاکید دارد، مزاج زوج‌ها است. مصرف گرمی‌ها، خوراکی‌های با طبع گرم مثل عسل و زعفران در طب سنتی برای پسر شدن جنین توصیه می‌شود. رژیم سرد و تر هم باعث دختر شدن جنین می‌شود مثل مصرف انار، سبزیجات تازه و کاهو. مصرف جوش شیرین در طب سنتی برای پسر شدن و سرکه برای دختر شدن تجویز می‌شود.

زمان برقراری رابطه جنسی هم از فاکتورهای مهم در روش سنتی تعیین جنسیت قبل از بارداری به‌شمار می‌آید. مصرف شربت سرفه هم به‌خاطر بالاتر بردن سیالیت مخاط دهانه رحم و روانسازی راه برای اسپرم حاوی کروموزوم Y در طب سنتی توصیه می‌شود.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

آیا روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری برای جنین خطرناکند؟

به‌طورکلی برخی روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری مورد تایید هستند و برخی هم از نظر جامعه علمی رد می‌شوند. روش‌هایی مثل زمان بندی رابطه جنس، زمان تخمک‌گذاری، و یارژیم غذایی چندان قطعیتی ندارند و اثرگذاری‌شان نامعلوم است.

مصرف گرمی‌ها، خوراکی‌های با طبع گرم مثل عسل و زعفران در طب سنتی برای پسر شدن جنین توصیه می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود که سراغ روش‌های مطمئن‌تری برای مشخص نمودن جنسیت جنین قبل بارداری بروید. هرچند که این روش‌های سنتی خطری برای مادر و جنین ندارند.

اثرگذاری روش‌های پزشکی بالاتر است و به‌همان ترتیب موافقان و مخالفان بیشتری هم دارد. برخی پزشکان روش‌های پزشکی تعیین جنسیت را بدون خطر و آسیب برای جنین و مادر می‌دانند. اما عده‌ای هم این روش‌ها را خطرناک دانسته که ممکن است عوارض روحی، جسمی مثل سندرم تحریک بیش از حد تخمدان و سقط جنین به‌دنبال داشته باشند.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

برای اطمینان از روش انتخابی حتما باید به‌دبنال متخصص مجربی باشید که تمام ابعاد و زوایای این کار را درنظر بگیرد. برای مشاوره با متخصص زنان و متخصص اورولوژی می‌توانید سری هم به کلینیک بیا نی نی بزنید و از بهترین متخصص زنان و اورولوژیست‌های سایت درباره روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری، مشاوره بگیرید.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با دارو

مصرف مواد معدنی مثل اسید فولیک، ویتامین‌ B12، اسید چرب امگا ۳ و ویتامین‌ها روی درصد باروری تاثیر می‌گذارد اما شواهدی در اختیار نداریم که ثابت کنند مصرف این داروها روی تعیین جنسیت جنین قبل بارداری هم تاثیر می‌گذارد. شاید بتوان با مشاوره دارویی و برنامه غذایی، احتمال بارداری را بالا برد اما رژیم‌های دارویی نمی‌توانند تاثیر مستقیمی روی تعیین جنسیت جنین داشته باشند.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

برخی مصرف داروهایی برای دختر یا پسر شدن جنین را توصیه می‌کنند که هیچ استناد علمی ندارد. در حال حاضر، داروهای تجویزی صرفا برای آماده سازی زوج‌ها برای باروری هستند که احتمال بارداری را بیشتر می‌کنند اما ارتباطی با تعیین جنسیت بچه ندارند.

روش های تعیین جنسیت قبل از بارداری

کلام آخر

شاید تا چند سال پیش حتی تصور تعیین جنسیت قبل از بارداری هم خنده‌دار به‌نظر می‌آمد اما امروزه به‌لطف پیشرفت علم و فناوری، روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری مختلف و متنوع هستند. مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار روی تعیین جنسیت جنین با روش‌های سنتی و خانگی تغذیه، محیط واژن، و زمان رابطه جنسی هستند.

روش‌های کلینیکی اما دقیق‌تر بوده و نتیجه تضمینی‌تری دارند. در هر صورت هر روشی را که برای تعیین جنسیت قبل از بارداری انتخاب می‌کنید بهتر است حتما با متخصص زنان یا پزشک مجربی مشورت کنید تا احتمال آسیب و عوارض به حداقل برسد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *