1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

اگر کودکی باتری دکمه‌ای خورد چه باید بکنید؟

اگر کودکی باتری دکمه‌ای خورد چه باید بکنید؟

بیشتر بچه‌ها این مرحله وحشتناک را که در طول آن هر چیزی سر راهشان قرار بگیرد در دهان می‌گذارند، طی می‌کنند. گاهی این کنجکاوی کودکان را به سمت قورت دادن چیزهایی سوق می‌دهد که نباید ببلعند. طبق یک مطالعه جدید، تعداد کودکان زیر شش سالی که تصادفا اجسام خارجی را می‌بلعند، در دو دهه گذشته دو برابر شده است.

اگر کودکی باتری دکمه‌ای خورد چه باید بکنید؟

دکتر لیزا دیارد، متخصص اطفال، می‌گوید: «آنچه دریافتند این بود که حدود ۸۰۰ هزار کودک با مشکل بلع جسم خارجی به اورژانس مراجعه کردند و نرخ بلع  به‌ویژه در مورد باتری‌ها بالا می‌رفت.»

این مطالعه نشان داد تعداد حوادث مربوط به مصرف باتری دکمه‌ای بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است؛ اما باتری دکمه‌ای چیست؟

منظور از باتری دکمه‌ای باتری‌های سکه‌ای‌ یا دکمه‌ای‌شکل در ساعت‌ها، سمعک، سوییچ ماشین و… است که این روزها به شکلی فزاینده‌، انرژی اسباب‌بازی‌های کودکان را هم تامین می‌کنند. از آنجایی که موارد استفاده این باتری‌های کوچک در وسائل خانگی هر روز بیشتر می‌شوند، تعداد بچه‌هایی که آن‌ها را می‌بلعند یا آن‌ها را در مکان‌های غیرمجاز دیگر قرار می‌دهند، نیز افزایش می‌یابد.

این واقعا خبر بدی است؛ زیرا خوردن باتری دکمه‌ای بسیار خطرناک است و این باتری‌ها می‌توانند در مری و روده سوراخ‌هایی ایجاد کنند که به آسیب بافتی و حتی مرگ منجر شود.

علائمی که باید به آن‌ها توجه کرد

هیچ‌کس نمی‌تواند هر ثانیه مراقب فرزند خود باشد، بنابراین مهم است که علائم بلعیدن باتری دکمه‌ای را بدانید. آن‌ها عبارت‌اند از:

ــ امتناع از خوردن یا نوشیدن

ــ سرفه یا حالت خفگی به ویژه هنگام غذا خوردن

ــ درد یا ناراحتی در قفسه سینه

ــ مشکل در بلع

ــ ترشح بیش از حد آب دهان

ــ تنفس پرصدا

ــ صدای گرفته یا گلو درد

ــ درد شکم یا استفراغ

ــ مدفوع، بزاق یا استفراغ خونی

از آنجایی که همه این علائم می‌توانند با انواع دیگر بیماری‌ها یا آسیب‌ها نیز مرتبط باشند، مطمئن شوید تعداد باتری‌های دکمه‌ای خود را می‌دانید، حساب آن‌ها را داشته باشید و آن‌ها را در جایی امن و دور از دسترس کودکان نگه دارید.

اگر فرزندتان باتری خورد، چه باید کرد؟

اینکه کودکی باتری دکمه‌ای قورت دهد، یک مورد اورژانسی است؛ زیرا آسیب به مری می‌تواند ظرف چند ساعت پس از بلعیدن باتری، شروع شود؛ بنابراین باید آن‌ها را در اسرع وقت به نزدیک‌ترین درمانگاه برسانید. کاری نکنید که استفراغ کنند و مانور هیملیخ [استفاده از فشار شکمی برای خارج کردن اجسام خارجی گیر کرده در گلو] را هم انجام ندهید.

اگر کودک شما بالای یک سال دارد، در حالی که راهی بیمارستان می‌شوید، هر ۱۰ دقیقه یک بار دو قاشق چایخوری عسل به او بدهید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد عسل اگرچه نمی‌تواند از آسیب به مری جلوگیری کند، می‌تواند از شدت آسیب بکاهد. به یاد داشته باشید که عسل برای کودکان زیر یک سال بسیار خطرناک است بنابراین اگر کودکی زیر یک سال باتری دکمه‌ای قورت داد، نباید چیزی برای خوردن یا نوشیدن به او بدهید.

چگونه کودکان را در اطراف وسائل الکترونیکی ایمن نگه داریم

به گفته دکتر دیارد، والدین باید بدانند که چه اشیایی در خانه آن‌ها حاوی باتری‌های دکمه‌ای است و همیشه آن‌ها را از دسترس کودک دور نگه دارند.

دکتر دیارد خاطرنشان می‌کند: «توصیه شماره یک در این مطالعه این بود که مطمئن شوید از دستگاه‌های ایمن‌شده برای کودکان استفاده می‌کنید. اگر در سوییچ ماشین یا دستگاه دیگری باتری دکمه‌ای دارید، مطمئن شوید که واقعا محکم پیچ شده است.»

اسباب‌بازی‌هایی که از باتری‌های دکمه‌ای استفاده می‌کنند، فقط باید تحت نظارت یک بزرگسال برای بازی در اختیار کودک قرار گیرند.

دکتر دیارد پیشنهاد می‌کند اگر می‌خواهید یک باتری دکمه‌ای را دور بیندازید، به هر دو طرف باتری استفاده‌شده چسب نواری بزنید و آن را در یک کیسه امن نگهداری کنید تا زمانی که بتوانید آن را در سطل بازیافت بیندازید.

والدین و مراقبان کودکان باید شماره مرکز کنترل سموم را در گوشی خود داشته باشند و اگر مشکوک‌اید که فرزندتان جسمی خارجی بلعیده، علاوه بر تماس با پزشک کودک یا اورژانس، همیشه بلافاصله با کنترل سموم نیز تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *