به تازگی وارد ۳۰ سالگی شدم و شرایط اقتصادی‌ام خوب است. زن و فرزند هم دارم اما این روزها احساس می‌کنم که می‌توانستم خیلی بهتر از این باشم. بدجور درگیر بحران ورود به دهه سوم زندگی‌ام شدم. احساس تهی بودن هم دارم. گاهی فکر می کنم بهتر است از همسر و فرزندم جدا شوم. راهنمایی‌ام کنید.
پاسخ مشاور
مخاطب گرامی، در پیامک‌تان اشاره کردید به بسیاری از خواسته‌ها و آرزوهای خود در زندگی دست یافته‌اید اما تمامی این موارد، خواسته‌های بیرونی شما بوده و حال متوجه برخی خواسته‌های درونی خود شده‌اید. به نظر می‌رسد که دچار نوعی بحران هویت در جوانی شده‌اید. شما در ۳۰ سالگی با بحرانی مواجه شدید که بحران میان سالی نام دارد. هر چند مهم‌ترین بحران در زندگی، بحران نوجوانی است و طی آن هویت فرد شکل می‌گیرد اما این بحران در هر سنی می‌تواند شکل بگیرد و تمام موضوعات زندگی و اهداف آن را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین پاسخ این سوال را باید در درون خودتان جست‌و‌جو کنید.
   تکلیف‌تان را با اهداف و علایق‌تان مشخص کنید
بهتر است این سوالات را از خودتان بپرسید: این روزها ذهن‌تان درگیر چه موضوعاتی است؟ چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟ آرزوهای شما چیست؟ آیا شرایط شما در آینده از آن چه که هست، بهتر می‌شود؟ باید در نظر داشته باشید که برخی داشته‌ها در زندگی مانند خوشبختی و آرامش است. تا موقعی که آن را دارید متوجه اهمیت آن نیستید اما هنگامی که آن را از دست می‌دهید، به اهمیت اش پی می‌برید.
   زندگی‌تان دچار روزمرگی شده؟
اگر فکر می‌کنید که زندگی شما دچار روزمرگی و تکرار شده است، به فکر تغییر آن باشید. گاهی با وجود تمام امکانات و کامل بودن زندگی، برخی نیازها نادیده گرفته می‌شود. به عنوان مثال هیجان و تنوع در زندگی خودش یک نیاز است. حتی یک برنامه غذایی تکراری می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. انسان وقتی یک لباس را هم برای مدت طولانی می‌پوشد، احساس خستگی می‌کند و دوست دارد آن را تغییر دهد. خودرو، خانه، شغل و … از این قبیل اند اما آیا زن و فرزند هم چنین هستند؟ اگر خوب دقت کنید انسان درباره دارایی‌های شخصی‌اش مختار است که هرطور می‌خواهد، تصمیم بگیرد و احساس مسئولیت چندانی برای تغییر دادن آن نمی کند اما درباره خانواده نمی‌توان به این راحتی چنین تصمیمی گرفت که آن‌ها را رها کرد و سراغ دغدغه‌های شخصی رفت. در چنین مواردی، احساس مسئولیت و تعهد باعث می‌شود که طور دیگری تصمیم بگیرید و به خانواده وفادار باقی بمانید.