بیا نی نی/ آرزوی هر خانم کدبانویی است که خانه ای مرتب و منظم داشته باشد تا در مواجهه به مهمان های سرزده بتواند به نحو احسنت از آن ها پذیرایی کند و بهم ریختگی خانه موجب سرخوردگی او نشود. گرچه داشتن خانه ای مرتب و تمیز آن هم با داشتن فرزند کوچک و همسر شلخته کار دشواری است و تمیزکاری روزانه موجب خستگی زیاد میشود ولی با داشتن یک برنامه حساب شده و تقسیم کار در بین روزهای هفته میتوانید همیشه خانه ای مرتب و منظم داشته باشید و به کدبانویی نمونه در فامیل مبدل شوید. اگر شما هم به دنبال راه حلی برای نظم دادن به وسایل خانه و جلوگیری از بهم ریختگی آن ها هستید با ما همراه باشید تا با نکاتی ساده همیشه خانه ای تمیز و مرتب داشته باشید.

یک برنامه هفتگی برای تمیزکاری داشته باشید
با نوشتن یک برنامه هفتگی برای تمیزکاری خانه از تلنبار شدن کارها روی هم جلوگیری نمایید، اگر در طول هفته هر روز را به مرتب کردن یکی از قسمت های خانه اختصاص دهید دیگر کارها روی هم تلنبار نمیشود و مجبور نیستید یک روز تعطیل خود را صرف تمیز کردن کل خانه کنید و در آخر هم با خستگی به رختخواب بروید بلکه میتوانید روز تعطیل را به تفریح اختصاص دهید.

در ادامه یک نمونه برنامه ریزی را مثال می زنیم و شما میتوانید از آن پیروی کنید و یا اینکه برنامه را طبق میل خودتان تغییر دهید. برای مثال:

روز اول:
روز اول را به جمع کردن وسایل اضافی از سطح پذیرایی اختصاص دهید برای این کار برای هر قسمت از خانه یک سبد اختصاص دهید و وسایل هر قسمت را داخل سبد مخصوص خودش قرار دهید. بعد از اینکه وسیله های اضافی را از پذیرایی جمع آوری کردید هر کدام از آن ها را به مکان مخصوص خودش برده و وسیله ها را سر جایشان بگذارید.

حالا وسیله های پذیرایی را بخوبی مرتب کرده و هر وسیله را سر جای خودش بچینید.

سری هم به وسایل بازی کودکان بزنید و آن ها را مرتب کرده و هر وسیله را سر جای خودش قرار دهید. بهتر است لوازم اضافی و اسباب بازی های به درد نخور را جدا کرده تا از شلوغی و بهم ریختگی مداوم وسیله ها جلوگیری نمایید.

روز دوم:
لباس هایی که نیاز به شستشو دارند را از کمدها و سطح خانه جمع کنید و داخل لباسشویی بریزید اگر نیاز بود آن ها را در دو نوبت به داخل لباسشویی بریزید. لباسها را بعد از شستشو و خشک شدن تا کرده و در کشوها و کمدهای مخصوص جا دهید. اگر کشوها و کمد ها به هم ریخته بود الان فرصت خوبی است تا در حین جمع کردن لباسهای شسته شده آن ها را هم مرتب تا کرده و سرجای خود قرار دهید.

روز سوم:
همه جای خانه را بخوبی گردگیری کرده و خانه را برق بیاندازید، ابتدا به کمک جاروبرقی مبل ها و پرده ها را گردگیری کرده و سپس با یک دستمال تمیز و اسپری پاک کننده همه جا را بخوبی گردگیری کنید و گرد و غبار را از خانه خود پاک نمایید. در آخر فرش را جاروبرقی بکشید و قسمت های باز را با یک تی مخصوص تمیز کنید.

روز چهارم:
یخچال را بررسی کنید غذاهای اضافی را از یخچال بیرون آورده و وسیله های داخل آن را بیرون بریزید و داخل یخچال را با یک دستمال مناسب تمیز کرده و وسیله ها را داخل یخچال بچینید. ظرف هایی که داخل آبچکان و پیشخون آشپزخانه تلنبار شده را داخل کابینت ها بچینید و به آن ها نظم دهید.

روز پنجم:
روز پنجم را به تمیز کردن سرویس ها اختصاص دهید، سرویس ها را با پاک کننده های مخصوص تمیز کرده و هر وسیله را بعد از ضد عفونی کردن سر جای خودش قرار دهید. سرویس های بهداشتی یکی از مکان های بسیار حساس در خانه به شمار میروند که باید به طور مرتب ضدعفونی شوند تا از بروز برخی بیماری ها جلوگیری گردد.

چند نکته ساده برای داشتن خانه مرتب
اگر شما هم جزء افرادی هستید که برای پیدا کردن هر لنگه جوراب خود باید همه جای خانه را زیر و رو کنید اگر لباسهای تمیز و کثیف روی کاناپه تلنبار شده و و برای پیدا کردن یک لباس تمیز باید کوهی از لباس و خرت و پرت را جا به جا کنید بهتر است نکات زیر را رعایت کنید. اکثر خانم های شاغل و خانه دار وقت زیادی را بیرون از خانه و در محل کار سپری میکنند و از این رو نمیتوانند مدام به امور خانه و مرتب کردن وسیله ها رسیدگی کنند به همین خاطر ممکن است محل زندگی آن ها به مکانی بهم ریخته و نا منظم تبدیل میشود ولی با کمی صبر و حوصله و بکار بردن برخی نکات مهم خانه داری میتوان از این معضل جلوگیری کرد. برای داشتن خانه ای مرتب بهتر است موارد زیر را رعایت کنید تا ناچار به تمیزکاری چندین باره در طول هفته نشوید.

وسیله های قدیمی و فرسوه را دور بریزید
وسیله های فرسوده و غیرقابل استفاده را دور بریزید و از تلنبار شدن آن ها روی هم جلوگیری کنید. اگر وسیله ای در خانه وجود دارد که دیگراز کار افتاده و قابل استفاده نیست آن را کنار بگذارید تا مجبور نباشید هر بار زمان زیادی را صرف مرتب کردن آن ها کنید.
زمان خاصی را به این کار اختصاص دهید و همه کمدها کابینت ها و کشوها را بررسی کنید و وسیله های اضافی را دور بریزید و وسیله های جدید و کاربردی تری را برای آن ها جایگزین کنید همچنین با این کار خانه شما خلوت تر شده و دیگر مجبور به صرف زمان اضافی برای منظم کردن آن نیستید.

کنترل ها را از زیر دست و پا بردارید
یک جا کنترلی برای کنترل تلویزیون و دستگاه خود درست کنید و یا از فروشگاه یک جا کنترلی تهیه کرده و آن را روی دسته کاناپه جاسازی کنید تا کنترل ها جای مشخصی داشته باشند و هر با مجبور نباشید برای پیدا کردن آن ها زمان زیادی صرف نمایید.

برای هر وسیله بهتر است یک مکان ثابت انتخاب کنید
برای اینکه به وسایل خانه نظم دهید بهتر است برای هر وسیله یک مکان ثابت انتخاب کنید و بعد از استفاده از آن وسیله آن را حتما سر جای خودش قرار دهید. به طور مثال بعد ازاینکه کلی وسیله خریده اید و با دست های پر به خانه برمیگردید به جای اینکه آن ها را در گوشه ای از خانه رها کنید و لباسهای تان را روی تخت و کاناپه پرت کنید بهتر است هر چیزی را در جای خود قرار دهید تا بعدا مجبور نباشید وقت زیادی را صرف مرتب کردن آن ها نمایید. 

مرتب کردن کمدها
زمانی که حمام کرده اید و میخواهید لباس تمیزی از کشو و کمد خود بردارید سایر لباس ها را بهم نریزید و هر لباس را مرتب تا کرده و سر جای خود قرار دهید. بعد از حمام کردن حوله خیس را روی تخت ولو نکنید بلکه آن را پهن کنید تا خشک شود و سپس تا کرده و سر جای خودش قرار دهید. ولو کردن حوله و لباس روی تخت خواب و کاناپه نه تنها کار شما را بعدا بیشتر خواهد کرد که نمای زشت و نامنظمی به خانه شما میدهد. 

برای مجله ها کشوی مخصوص قرار دهید
بعد از مطالعه مجله آن را روی میز رها نکنید بلکه یک کشوی مخصوص برای مجله و روزنامه ها اختصاص دهید و بعد از هر بار مطالعه آن ها را سر جای خود بگذارید. کتاب خانه مناسبی در گوشه ای از اتاق کار یا سالن پذیرایی قرار دهید و کتاب هایتان را داخل آن بچینید و بعد از هر بار مطالعه کتاب را به جای خود برگردانید تا بعدا مجبور نباشید کل خانه را برای پیدا کردن آن زیر و رو کنید. 

بازسازی خانه
قسمت هایی از دیوار که در اثر کوبیدن میخ رنگ آن ریخته حتما ترمیم کنید و با رنگ آمیزی آن ها را باز سازی نمایید. درهایی که صدای جیر جیر میده نیاز به روغن کاری دارند بهتر است با روشی مناسب این مشکل را بر طرف نمایید. 

کوسن ها را سر جای خود قرار دهید
بعد از تماشای تلویزیون و یا استراحت روی کاناپه و مبل حتما آن را مرتب کرده و کوسن ها را سر جای خود قرار دهید تا خانه بهم ریخته و نا منظم جلوه نکند چون هر آن ممکن است کسی در خانه را بزند و یک مهمان ناخوانده وارد شود پس بهتر است کوسن های مبل را همیشه مرتب سر جای خود قرار دهید.. 

بعد از هر بار دوش گرفتن حمام را تمیز کنید
اگر بعد از هر بار دوش گرفتن آینه و روشویی را تمیز کرده و خشک کنید همیشه تمیز و مرتب به نظر میرسند و کارها روی هم تلنبار نمیشود. هر یکی از اعضای خانواده بعد از حمام کردن محیط حمام را با کمک اسپری ضدعفونی کند تا همیشه محیطی پاک و عاری از هر گونه میکروب محیا گردد .

تمیز کردن سرویس بهداشتی قبل از خواب
زمانی که شب ها قبل از خواب از سرویس بهداشتی استفاده میکنید آن را با مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید تا همیشه تمیز و پاکیزه باشد. با این کار نه تنها همیشه سرویس تمیز خواهد بود بلکه از جرم گرفتن آن جلوگیری میشود و کار شما آسان میشود.

سینک را ضدعفونی کنید
با قرار دادن مایع ضدعفونی کننده زیر سینک میتوانید آن را به طور مرتب تمیز کنید و این امر از جرم گرفتن سینک و روشویی جلوگیری میکند. همچنین شیشه شو را در دسترس قرار دهید و آینه ها و شیشه ها را به طور روزانه تمیز کنید تا همیشه براق و تمیز باشد.

مرتب کردن تخت خواب
هر روز بعد از اینکه از خواب بیدار میشوید ملافه و روتختی را مرتب کنید و اگر نیاز به شستشو دارد آن را در سبد لباس ها قرار دهید تا در اولین فرصت آن ها را داخل لباسشویی بریزید. همیشه روتختی و ملافه اضافی و تمیز داخل کمد داشته باشید تا در این مواقع بتوانید آن ها را با ملافه های کثیف جایگزین کنید. تخت خود را خلوت کنید و بالشت و پتوهای اضافی را از روی تخت بردارید تا مرتب کردن آن آسان تر شود. 

لیست کارهای روزانه
هر شب لیستی از کارهایی که روز بعد باید انجام دهید را بنویسید با این کار دیگر سردرگم نمیشوید و همچنین میتوانید به همه کارهای خود برسید. کارهای مهم تر را بالای صفحه بنویسید تا اول از همه آنها را انجام دهید و از قلم نیافتد. 

از اعضای خانواده کمک بگیرید
از فرزندان خود بخواهید بعد از بازی اسباب بازی خود را در جای خودش قرار دهند و برای این کار میتوانید یک سبد مخصوص در اتاق آن ها قرار دهید تا اسباب بازی های خود را بعد از بازی کردن داخل آن جمع کنند. همچنین به آن ها یاد بدهید تا اتاق خود را مرتب کرده و لباس های خود را روی زمین و تخت نیندازند بلکه داخل کمد و کشو جمع کنند. 

قبل از خواب خانه را مرتب کنید
اگر شما هم یک خانم شاغل و خانه دار هستید هر شب قبل از خواب چند دقیقه را به مرتب کردن خانه اختصاص دهید، هر وسیله را در جای خود قرار دهید و به خانه نظم دهید. این کار باعث میشود زمانی که از محل کار به خانه برمیگردید کار زیادی نداشته باشید و نیازی به مرتب کردن خانه ندارید. 

آشپزخانه را همیشه تمیز نگهدارید
پیشخوان آشپزخانه را همیشه خلوت نگه دارید و ظرف ها را بعد از شستن و خشک کردن داخل کابینت و سر جای خودش بچینید تا روی هم تلنبار نشود. زباله ها را مرتب خالی کنید تا بوی نامطبوعی در فضای آشپزخانه نپیچد. دستمال های آشپزخانه را بعد از شستن در یک فضای مخصوص پهن کنید و بعد از خشک شدن تا کرده و داخل یک کشو بچینید تا هر بار نخواهید دنبال دستمال و حوله تمیز بگردید. 

خانه محل امن هر خانواده ایست که باید در آن احساس آرامش داشته باشد، مرد و زن بعد از سپری کردن یک روز کاری شلوغ و پر مشغله برای استراحت به خانه برمیگردند تا دور هم جمع شده و خستگی های خود روزانه خود را در کنار خانواده تبدیل به انرژی کرده و برای روز بعد آماده شوند ولی بهم ریختگی و نا مرتب بودن خانه نه تنها خستگی آن ها را بر طرف نمیکند که بهم ریختگی و کثیف بودن محیط زندگی باعث چند برابر شدن خستگی آن ها خواهد شد پس بهتر است به فکر راه حلی باشید تا محیط زندگی خود را برای خود و خانواده تان تبدیل به مکانی آرام و دلنشین کنید. امیدواریم مطالب فوق کمک هرچند کوچک در داشتن محیطی امن و تمیز و پاکیزه برای شما عزیزان کرده باشد.