1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

برای درمان نازایی چه بخوریم؟

برای درمان نازایی چه بخوریم؟

زنان زیادی هستند که می‌خواهند باردار شوند، اما متأسفانه قادر به انجام این کار نیستند. با این حال، راه‌های طبیعی زیادی برای درمان ناباروری وجود دارد که می‌توانند کمک کننده باشند. روی این مقاله کلیک کنید تا بدانید برای درمان نازایی چه بخوریم.

برای درمان نازایی چه بخوریم؟

ناباروری می‌تواند هزار و یک دلیل مختلف داشته باشد، اما خبر خوب این است که اکثر زوج‌ها با یا بدون درمان در نهایت باردار می‌شوند. پس بگذارید به شما مژده دهیم که همیشه نیازی به درمان‌های پرهزینه یا تهاجمی ندارید. گاهی اوقات، حتی دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم هم می‌تواند شانس بارداری شما را افزایش دهید. می‌پرسید برای درمان نازایی چه بخوریم؟ با ما همراه باشید تا جواب سوال خود را بگیرید. 

رژیم باروری: برای درمان نازایی چه بخوریم؟

یکی از مهم‌ترین روش‌های طبیعی درمان ناباروری، داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب است. غذاهایی که به درمان نازایی کمک می‌کنند، عبارتند از:

رژیم باروری

غذاهای ارگانیک

آفت کش‌های موجود در غذاهای فرآوری شده می‌توانند بر استروژن و سایر هورمون‌های شما تأثیر بگذارند. بنابراین، تلاش‌تان این باشد تا حد امکان فقط محصولات ارگانیک مصرف کنید.
کشاورزی ارگانیک نیز به شما تضمین می‌کند که هر گونه آفت کش مورد استفاده در محصولات، از مواد طبیعی ساخته شده‌ و عاری از آفت کش‌های معمولی یا مصنوعی هستند. (یعنی بدون گرد و غبار آرسنیک و تنباکو) 

ماهی صید شده وحشی

امگا ۳ می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و باعث لقاح و لانه گزینی شود. تحقیقات نیز نشان می‌دهند که رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند در تنظیم تخمک گذاری، بهبود کیفیت تخمک و حتی به تاخیر انداختن پیری تخمدان‌ها موثر باشد. اما در عین حال یادتان باشد که همیشه از ماهی‌های پر از جیوه اجتناب کنید.

درمان نازایی

غذاهای غنی از ویتامین E و C

ویتامین E برای بسیاری از هورمون‌ها و عملکرد صحیح سیستم غدد درون ریز حیاتی است. ویتامین C نیز به تحریک تخمک گذاری در زنان کمک می‌کند و می‌تواند تولید اسپرم را در مردان افزایش دهد.
غذاهای حاوی ویتامین C به جذب آهن در بدن شما کمک می‌کنند و یک ماده مغذی مهم برای زنان باردار محسوب می‌شوند. مثال‌هایی از این منابع مغذی و سرشار از ویتامین C عبارتند از:

  • گریپ فروت و سایر مرکبات
  • کیوی
  • فلفل قرمز
  • کلم پیچ

درمان نازایی خانگی

غذاهای غنی از فولات

فولات یا اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به بدن کمک می‌کند تا سلول‌های جدید بسازد و مانع بروز نقایص مادرزادی شود. به همین دلیل، کارشناسان توصیه می‌کنند که برای اطمینان از بارداری سالم، مصرف فولات را قبل از بارداری افزایش دهید.
به بیشتر زنان توصیه می‌شود که ویتامین‌های دوران بارداری خود را همراه با اسید فولیک مصرف کنند تا روزانه ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم از آن را حتماً دریافت کنند. غذاهایی که به طور طبیعی غنی از فولات هستند نیز عبارتند از:

  • سبزیجاتی که برگ سبز دارند.
  • مرکبات
  • لوبیا
  • جوانه گندم

کلم بروکلی، کلم و کلم بروکسل

کلم بروکلی، کلم و کلم بروکسل حاوی ماده‌ای به نام ایندول-۳-کاربینول هستند که به کبد در متابولیسم استروژن کمک می‌کند. بنابراین در بارداری موثر است.
البته بهتر است که این سبزیجات را بخارپز کنید و آن‌ها را خام نخورید تا تاثیرشان را ببینید.

درمان ناباروری 

نبایدها برای بهبود باروری

برای درمان نازایی خانگی باید از مصرف غذاهایی که می‌توانند بر باروری شما تأثیر منفی بگذارند، اجتناب کنید. این غذاها عبارتند از:

  • گوشت های فرآوری شده پرچرب: این نوع گوشت‌ها می‌توانند سطح التهاب را افزایش دهند و ممکن است حاوی مواد افزودنی نیز باشند.
  • غلات: غلات ممکن است کورتیزول و استروژن را افزایش دهد و منجر به مشکلات ناباروری شود.
  • شکر تصفیه شده: شکر تصفیه شده عملکرد سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد و ممکن است باعث کاهش مواد مغذی بدن شود. هم‌چنین، مصرف زیاد شکر تصفیه شده با چاقی و افزایش وزن مرتبط است که خود یک عامل خطر بزرگ برای ناباروری محسوب می‌شود.

تغذیه برای درمان نازایی

  • الکل: الکل باعث افزایش التهاب و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای زنان، نوشیدن زیاد الکل، افزایش خطر اختلالات تخمک گذاری و اندومتریوز را به همراه دارد. الکل زیاد برای مردان، سطح تستوسترون را کاهش می‌دهد و باعث اختلال نعوظ و کاهش تولید اسپرم می‌شود.
  • کافئین: کافئین می‌تواند تعادل هورمونی بدن شما را به هم بزند و باعث کم آبی و بعداً کمبود مواد معدنی شود. نشان داده شده است که مصرف زیاد کافئین با باروری تداخل دارد. پس اگر می‌خواهید باردار شوید، به کاهش کافئین یا ترک کامل آن فکر کنید، مخصوصاً اگر مشکل نازایی دارید. 
  • مواد مخدر: مواد مخدر مانند ماری جوانا می‌توانند تخمک گذاری ماهانه شما را با دشواری رو به رو کنند و به این ترتیب، بر باروری تأثیر منفی بگذارند.

مکمل‌ های تقویت کننده باروری 

مکمل‌ های تقویت کننده باروری 

یک راه دیگر برای درمان نازایی، مصرف بیشتر مکمل‌های تقویت کننده باروری است که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • روغن گل مغربی: گل مغربی حاوی سطوح بالایی از اسید گاما لینولنیک (GLA) است که این اسید چرب ضروری می‌تواند با افزایش مخاط دهانه رحم و تقویت عملکرد آن، شانس باروری را افزایش دهد. فقط کافی است که ۱۵۰۰ میلی گرم از این روغن را یکی دو بار در روز از روز اول تا چهاردهم چرخه قاعدگی خود مصرف کنید.
  • ویتامین C: علاوه بر مزایایی که پیش‌تر گفتیم، ویتامین C می‌تواند به جلوگیری از آگلوتیناسیون اسپرم در مردان کمک کند. پس ۲ بار در روز و به میزان ۵۰۰ میلی گرم از مصرف آن غافل نشوید.
  • ب کمپلکس: ویتامین‌های B در متابولیسم استروژن نقش دارند و مصرف آن‌ها به اندازه روزانه ۵۰ میلی گرم توصیه می‌شود. 
  • ویتامین E: ویتامین E یک ویتامین مهم برای باروری است که به تعادل هورمونی شما کمک می‌کند و مصرف آن روزانه ۴۰۰ واحد بین المللی توصیه می‌شود. 

برای درمان نازایی زنان چه باید کرد؟

کلام آخر

برای درمان نازایی چه بخوریم؟ برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که بتواند در درمان نازایی شما موثر باشد، انتخاب‌های زیادی دارید. به طور کلی توصیه می‌شود که سراغ غذاهای ارگانیک، ماهی‌های صید شده وحشی و غذاهای غنی از ویتامین‌های E و B و C بروید. 

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *