1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بهترین خمیر دندان‌های مخصوص کودکان چه ویژگی‌هایی دارند؟

بهترین خمیر دندان‌های مخصوص کودکان چه ویژگی‌هایی دارند؟

بهترین خمیر دندان‌های مخصوص کودکان چه ویژگی‌هایی دارند؟

امروزه انواع مختلفی از خمیر دندان در بازار وجود دارد که علاوه بر تنوع مدل برای بزرگسالان، مدل‌های مختلفی نیز برای کودکان دارند و همین موضوع انتخاب را برای بسیاری از والدین سخت کرده است. چگونه باید متوجه شد که بهترین خمیر دندان برای کودکان چه مدلی است؟ بهترین خمیر دندان مناسب کودکان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ از کجا باید بدانید که دنبال چه مواد تشکیل‌دهنده‌ای در خمیر دندان باید بروید و از چه موادی اجتناب کنید؟

در این مقاله، قصد داریم تا اطلاعاتِ پایه‌ای در مورد ویژگی‌های بهترین خمیر دندان برای کودکان در اختیار شما قرار دهیم. هدف از این مقاله این است، که در مورد مواد تشکیل‌دهنده خمیر دندان‌های کودکان صحبت و به شما کمک کنیم هنگام انتخاب خمیر دندان برای فرزندتان انتخاب‌های آگاهانه‌تری داشته باشید. به طور خاص، این مقاله به مواد اصلی موجود در خمیر دندان‌های کودکان می‌پردازد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • فلوراید
  • مواد ساینده
  • مواد تمیزکننده
  • شیرین‌کننده‌ها

فلوراید در خمیر دندان کودکان

یکی از اولین گزینه‌هایی که در زمان خرید خمیر دندان برای کودکتان به آن توجه می‌کنید، وجود فلوراید در خمیر دندان است و در مورد خرید این نوع خمیر دندان تردید دارید.

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که در جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان بسیار موثر است. در واقع، فلوراید به اندازه‌ای در کاهش پوسیدگی دندان موفق عمل کرده که در برخی مناطق، شهرها و کشورها، آن را به آب آشامیدنی اضافه می‌کنند تا از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کنند. به دلیل خاصیت ضد پوسیدگی فلوراید، بسیاری از موسسات بزرگ دنیا مانند آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا و انجمن دندانپزشکی آمریکا، استفاده از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید برای کودکان را توصیه می‌کنند.

آیا خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان ضرر دارد؟

برخی از والدین نگران ضررِ ناشی از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید برای کودکان خود هستند. آکادمی اطفال آمریکا، انجمن دندانپزشکی آمریکا و آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا همگی توافق دارند که در صورت استفاده درست از این خمیر دندان‌ها، فلوراید نه تنها برای کودکان بی‌خطر است، بلکه برای دندان‌های آنها مفید است.

با این حال، مانند بسیاری از مواد معدنی که مصرف آنها در اندازه کم فواید مختلفی دارد، مصرف بیش از حد فلوراید نیز می‌تواند منجر به اثرات مضری مانند فلوروزیس (نقص مینای دندان) شود. در نتیجه، والدین باید بر استفاده از این خمیر دندان‌ها و اندازه‌ی مصرفی آن توسط کودکان نظارت داشته باشند (اندازه مورد استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودکان زیر ۳ سال بیشتر از یک دانه برنج نشود و برای کودکان ۳ تا ۶ سال بیشتر از یک نخود نشود).

 

شیرین‌کننده‌ها در خمیر دندان کودکان

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا خمیر دندان‌های کودکان اینقدر طعم خوبی دارند؟ همه آن طعم‌های جذاب در خمیر دندان‌های کودک، ترکیبی از طعم‌دهنده‌های طبیعی و یا مصنوعی به همراه شیرین‌کننده‌ها هستند.

البته، به هیچ عنوان نباید خمیر دندان کودک را با مواد قندی شیرین کرد، زیرا باکتری‌هایی که به پوسیدگی دندان کمک می‌کنند، عاشق مواد قندی هستند. به همین دلیل، برندهای تولیدکننده خمیر دندان کودک، به مواد جایگزین مواد قندی روی می‌آورند. نمونه‌های متداول این جایگزین‌ها عبارت‌اند از ساخارین، سوربیتول و زایلیتول.

زایلیتول به طور خاص در چندین دهه گذشته، به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند از مواد قندی تغذیه می‌کنند و در پی آن مواد زائد اسیدی تولید می‌کنند که باعث آسیب به دندان کودکان می‌شوند؛ اما با این حال، زایلیتول باعث این کار نمی‌شود و مصرف زایلیتول خطر پوسیدگی در دندان‌های کودکان را افزایش نمی‌دهد.

برخی از مطالعات حتی نشان می‌دهد که زایلیتول نه تنها باعث بروز پوسیدگی در دندان‌ها نمی‌شود، بلکه ممکن است در واقع این روند را در دندان‌های کودکان کاهش دهد. با این حال، شواهد در این مورد قطعی نیست و نیاز به مطالعه بیشتر است.

بهترین خمیر دندان‌ها برای کودکان

همان‌طور که گفتیم بهترین خمیر دندان‌ها برای کودکان، خمیردندان‌هایی هستند که توسط سازمان‌های بهداشتی تاییده دارند. این بدان معناست که آزمایش‌های بالینی یا آزمایشگاهی روی محصول انجام شده و استفاده از آن خمیر دندان برای کودکان بی‌ضرر تلقی می‌شود. علاوه بر این، باید به وجود و میزان موادی که در بالا به آنها اشاره کردیم، توجه کنید. مزه و طعم خمیر دندان نیز برای کودکان بسیار اهمیت دارد. وقتی بچه‌ها مزه خمیر دندانشان را دوست داشته باشند، تمایل بیشتری به مسواک زدن دارند. خمیر دندان‌هایی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم در میان بهترین خمیر دندان‌های بازار هستند:

  • خمیر دندان کودک میسویک مدل Kitty: میسویک یکی از برندهای مطرح در تولید محصولات مراقبت از دهان و دندان است. این برند به‌طور خاص به تولید خمیر دندان‌های مخصوص کودکان نیز پرداخته است. خمیر دندان کیتی میسویک علاوه بر مزایا و خواصی که برای دندان‌های کودکان دارد، به دلیل ظاهر و طعم جذاب نیز معروف است. خمیر دندان کودک میسویک دارای فلوراید تصفیه شده است و برای کودمان بالای ۲ سال توصیه می‌شود. به همین خاطر، می‌تواند بهترین گزینه برای دندان‌های شیری کودکان باشد، چرا که حاوی کلسیم و پروتئین‌های شیر است که به رشد و محافظت از دندان‌ها کمک می‌کنند. این خمیر دندان که در دسته خمیر دندان پمپی میسویک نیز قرار می‌گیرد و مدل پمپی آن نیز موجود است، دارای خاصیت ترمیم‌کنندگی قسمت‌های آسیب دیده و حساس دندان کودکان، خاصیت ضد پوسیدگی، خاصیت سفیدکنندگی و ضد باکتریایی نیز است.
  • خمیر دندان کودک وی وان مدل ۲Plus: این خمیر دندان دارای عصاره‌ی توت‌فرنگی است و همین موضوع، طعم این خمیر دندان را عالی کرده و کودکان را جذب مسواک زدن می‌کند. این خمیر دندان به گونه‌ای طراحی شده که از ایجاد پلاک روی دندان‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین دارای خاصیت ضد باکتریایی نیز است. از دیگر مزایای این خمیر دندان می‌توان به محافظت از مینای دندان، خوشبوکنندگی، جلوگیری از پوسیدگی دندان و کمک به سلامت لثه‌ها اشاره کرد.
  • خمیر دندان مناسب کودکان اورال-بی مدل Frozen123: برند اورال بی، یکی از بهترین برندهای تولیدکننده محصولات مراقبت از دندان در دنیا به‌شمار می‌آید. این خمیر دندان اورال بی مناسب کودکان بالای ۳ سال است و از دندان‌های کودکان به خوبی محافظت می‌کند. از مزایای این خمیر دندان می‌توان به افزایش استحکام دندان‌های شیری، خوشبوکنندگی، خاصیت سفیدکنندگی، ضد حساسیت، ضد پوسیدگی و ضد باکتریایی اشاره کرد.
  • خمیر دندان مناسب کودکان پونه مدل Vitamin Pink: برند پونه از قدیمی‌ترین برندهای تولیدکننده خمیر دندان در ایران به‌شمار می‌آید که در تولید خمیر دندان‌های مخصوص کودکان نیز موفق عمل کرده است. خمیر دندان مناسب کودکان پونه مدل vitamin Pink حاوی فلوراید است و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، این خمیر دندان از التهاب لثه کودکان جلوگیری می‌کند، برای کاهش حساسیت استفاده می‌شود، از مینای دندان محافظت می‌کند و علاوه بر این خاصیت ضد باکتریایی نیز دارد.
  • خمیر دندان مناسب کودکان مریدنت مدل باب اسفنجی: خمیر دندان مریدنت مدل باب اسفنجی یکی از گزینه‌های مناسب بازار برای از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌های دندان کودکان است. این خمیر دندان دارای فرمولاسیونی است که از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند و علاوه بر این، خاصیت سفیدکنندگی، ضد حساسیت، ضد باکتریایی دارد و در نهایت از مینای دندان کودکان نیز محافظت می‌کند.
  • خمیر دندان کودک کرست مدل Cavity protection: خمیر دندان کودک کرست مدل Cavity Protection دارای فرمولاسیونی برای محافظت از دندان‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی است. این خمیر دندان کودک حاوی فلوراید است که به کاهش پوسیدگی کمک می‌کند، علاوه بر این حاوی ترکیباتی است که به سلامت مینای دندان و افزایش استحکام دندان کودکان کمک می‌کند. این خمیر دندان طعم بسیار جذابی نیز دارد که کودکان را به مسواک زدن تشویق می‌کند.

چه زمانی کودکان باید مسواک زدن را شروع کنند؟

می‌توانید تمیز کردن دهان و لثه کودک را از زمان نوزادی و تنها با یک پارچه نرم یا یک تکه گاز مرطوب، آغاز کنید. اما تمیز کردن دندان‌های کودک، باید از همان بیرون زدن اولین دندان آغاز شود. از یک مسواک کوچک، نرم و مناسب برای نوزادان، یک تکه کوچک خمیر دندان به اندازه یک دانه برنج استفاده کنید. والدین اغلب نگران استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید برای نوزادان هستند، که توصیه می‌کنیم از این خمیر دندان‌ها به محض درآوردن اولین دندان استفاده کنید.

فلوراید، اگر به اندازه استفاده شود، برای نوزادان کاملا بی‌خطر است. این ماده معدنی طبیعی است که دندان‌ها را تقویت می‌کند، از مینای دندان در برابر اسیدهای ترشح شده به واسطه پلاک محافظت می‌کند و همچنین به از بین بردن برخی از باکتری‌های بد دهان کمک می‌کند. تعداد بسیار زیادی از کودکان تا قبل از رسیدن به سن مهدکودک، دچار پوسیدگی دندان می‌شوند و همین موضوع ضرورت استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید را دو چندان می‌کند. با توجه به اینکه پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است، اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید و بهترین خمیر دندان‌های بازار، یک ضرورت به‌شمار می‌آید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *