1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بهترین رفتار با کسی که با بچه تون بد رفتاری کرده

بهترین رفتار با کسی که با بچه تون بد رفتاری کرده

بدرفتاری با کودک

رفتار صحیح و مناسب شما در برابر بدرفتاری دیگری با فرزندتان

تنها چیزی که والدین نمی توانند آن را تحمل کنند، این است که کسی با فرزندشان بدرفتاری کند. قطعاً مشاهده چنین وضعیتی باعث ایجاد احساسات منفی در آنها می شود و افراد باید یاد بگیرند که خودشان را کنترل کنند اما به هرحال شاید در برهه ای از زندگی با این قضیه مواجه شوید. پس باید یاد بگیرید که در چنین حالتی چه رفتاری داشته باشید و چگونه شرایط را مدیریت کنید.

او را متوجه حضور خودتان کنید

اول از همه شرایط را به طور کامل ارزیابی کنید و سعی کنید جهت گفتگو را تغییر دهید. باید به گونه ای رفتار کنید که کودکتان احساس امنیت از سمت شما داشته باشد و از چیزی نترسد. می توانید این تکنیک را به کار بگیرید.

برای اینکه کودک از شرایط نترسد و از طرفی احترام کسی هم زیر سوال نرود، باید سعی کنید طرز ایستادن فرد بد رفتار را تقلید کنید. حالت بدنی او را به خودتان بگیرید و کمی شرایط را طنز کنید. با انجام این کار قدرت این فرد را پایین می آورید و باعث ایجاد اعتماد و شجاعت در فرزندتان می شوید.

خشونت

قبل از واکنش، شرایط را ارزیابی کنید

عصبانیت گزینه پیشنهادی و عاقلانه ای نیست، بلکه باید سعی کنید اول خودتان را آرام کنید. شرایط را منطقی ببینید، یک نفس عمیق بکشید و بفهمید که چه اتفاقی افتاده است. اگر کودک تان اشتباه کرده، به عنوان مثال اگر فرزند دیگری را زده است یا یک چیز با ارزش از کسی را شکسته است یا رفتار بی ادبانه ای داشته، باید در جریان قرار بگیرید. سپس ببینید که باید چه واکنشی از خود نشان دهید و بدون فکر حرفی نزنید یا کاری انجام ندهید.

سعی کنید کودکتان را درک کنید

این شرایط ممکن است باعث شود که کودک شما وحشت زده و سردرگم شود. بسیار مهم است که با او صبورانه رفتار کنید و به گونه ای برخورد کنید که متوجه شود شما احساسات او را می فهمید و به آن ارزش می دهید. سعی کنید روی زانو بنشینید تا هم قد کودک شوید.

از او بخواهید که توضیح دهد چه اتفاقی افتاده است. او را قضاوت نکنید و فقط به حرف هایش گوش دهید. هرگز نباید اجازه دهید کودک بترسد. اگر احساس کند که توسط شما طرد شده است، قطعاً رفتار بدتری خواهد داشت.

خوشحالی

با فردی که بد رفتاری کرده مستقیما صحبت کنید

مستقیم صحبت کردن معمولاً بهترین کار برای جلوگیری از بی ادبی است. در کمال ادب به او بگویید که می دانید کودک شما خطایی کرده است اما تذکر بدهید که بهتر است خودش را درگیر این شرایط نکند و برایش توضیح دهید که باید خودتان به فرزندتان تذکر بدهید، زیرا شما پدر یا مادر او هستید. مستقیم صحبت کردن و جدی بودن، در عین دیپلماتیک بودن و آرامش داشتن، قطعاً شرایط را بهتر پیش می برد.

از شوخ طبعی خود کمک بگیرید تا فضا را تغییر دهید

اگر احساس می کنید که همه عصبانی هستند، بهتر است از شرایط جوک بسازید و کمی شوخی کنید. البته شوخی که جمع، ظرفیت آن را داشته باشد و بتواند حال دیگران را عوض کند و جدیت فضا را کاهش دهد. البته باید مراقب حرف هایی که می زنید باشید، زیرا بعضی از شوخی ها ممکن است شرایط را بدتر کند.

بازی با کودک

محدودیت تعیین کنید

ممکن است همه این اتفاقات در نبود شما هم رخ بدهد. به عنوان مثال ممکن است مربی ، معلم مدرسه یا بزرگتر در جایی این تذکرات را به فرزندتان بدهد که شما حضور ندارید. سعی کنید تا جایی که می توانید به دیگران توضیح دهید که نمی خواهید با فرزندتان رفتار بدی بشود. از طرفی به کودک خود هم رفتار در محیط بیرون را یاد بدهید.

شرایط را برای کودکتان توضیح دهید

وقتی که چنین اتفاقی رخ می دهد، بسیار مهم است که با صبر زیاد همه چیز را برای کودکتان توضیح دهید و به او توجه کنید. این مرحله از اصلی ترین مراحلی است که باید به کار بگیرید زیرا اگر به آن توجه نکنید، ممکن است فرزندتان دوباره دفعه بعدی هم این اشتباه را مرتکب شود.

صحبت کردن

باید کاری کنید که کودکتان احساس امنیت داشته باشد

ترس او را از بین ببرید اما در عین حال کار درست را نیز به او آموزش دهید. در غیر این صورت کودک متوجه نمی شود که در موقعیتی مشابه باید چه رفتاری از خودش نشان دهد. در عین حال که با کودک خود جدی صحبت می کنید، باید آرامش تان را هم حفظ کنید و او را نترسانید.

این مثال را در نظر بگیرید:تو اسباب بازی دوستت را شکستی. آیا می دانی با انجام این کار او را ناراحت کردی؟ اگر کسی هم اسباب بازی تو را خراب کند، این احساس را نخواهی داشت؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *