ستاره/ ختنه کردن چگونه عملی است؟ علت ختنه پسران چیست؟ و بهترین روش ختنه نوزاد پسر کدام روش است؟ ختنه (به انگلیسی circumcision) عملی است که در آن، پوست اضافی سر آلت تناسلی برداشته می‌شود و در واقع بریدن پوست اطراف سوراخ مجرای آلت تناسلی و دور کلاهک آن است. ختنه باعث کاهش عفونت‌های ادراری دوره نوزادی و کاهش خطر بیماری‌های مقاربتی در بزرگسالی می‌شود.

روش های ختنه نوزاد کدامند؟
۱. روش حلقه (روش متداول امروزه):
در این روش حلقه پلاستیکی را روی نوک آلت قرار می دهند و با نخ گره می زنند و ۵ تا ۷ روز آن را به همین حال نگه می دارند، در نتیجه پوستِ جلوی نخ، کم کم سیاه می شود و با حلقه می افتد. این روش معمولا قبل از سه ماهگی انجام می گیرد. دقت کنید که بعد از انجام ختنه به روش حلقه، تنه ی آلت باید وضع طبیعی داشته باشد؛ چنانچه آلت تناسلی نوزاد تورم و قرمزی شدید پیدا کرد، باید به پزشک اطلاع دهید تا علت آن مشخص و درمان شود.

عوارض ختنه به روش حلقه: در روش حلقه ممکن است پوست به اندازه کافی برداشته نشود یا برعکس به مقدار زیاد برداشته شود. همچنین ممکن است با جابجا شدن حلقه در ادرار کودک فشار ایجاد شود و باعث دل درد و بی قراری کودک گردد. در بی‌حسی حین عمل حلقه ممکن است نوزاد بترسد، گریه کند، حرکت کند، اضطراب داشته باشد و هم درنتیجه عمل ممکن است اختلال ایجاد کند و هم تاثیرات روانی بر نوزاد داشته باشد.

۲. روش جراحی (روش سنتی ختنه)
اگر کودک تا سه ماه پس از تولد ختنه نشود، بعد از سه ماهگی، جراح با روش بریدن و دوختن ختنه را انجام می دهد.  بعد از انجام جراحی ختنه، محل آن باید به دقت مورد بررسی و نظارت قرار گیرد. اگر از محل ختنه چند قطره خون خارج شود، ایرادی ندارد، اما اگر خونریزی زیاد باشد، والدین باید هر چه زودتر به پزشک اطلاع دهند تا از خونریزی جلوگیری به عمل آید. چند روز بعد از انجام ختنه، در محل بریدن ختنه زیر آلت ممکن است ترشح سفید رنگ به وجود آید و مادر تصور کند که محل ختنه چرکی شده است، ولی این ترشحات چرک نیست. اگر محل بریدن با آب صابون شستشو داده شود و محل ختنه در معرض هوا قرار بگیرد، زودتر بهبود می یابد.
عمل جراحی ختنه با لیزر نیز وجود دارد که مانند همان روش جراحی سنتی یعنی برش است با این تفاوت که برش پوست به جای چاقو با کاتر لیزری انجام می‌شود و به این دلیل نه تنها ارجحیتی ندارد بلکه عارضه بیشتری به همراه دارد .
عوارض روش جراحی ختنه: یکی از عوارضی که در مورد ختنه به روش سنتی می‌توان به آن اشاره کرد خونریزی است که در روش جراحی بیشتر اتفاق می‌افتد. شروع خونریزی پس از بریدن پوست این ناحیه است و تا زمانی که آن را بخیه نکنند یا با دستگاه آن را نسوزانند، خون آن بند نمی آید. گاهی ممکن است در زمان ختنه با بی‌احتیاطی بخشی از سر آلت نیز بریده شود که البته این اتفاق در روش اول بیشتر دیده می‌شود. گاهی نیز ممکن است چسبندگی‌های بعد از عمل جراحی اتفاق بیفتد و کودک را از لحاظ ادرار دچار مشکل کند.

بهترین روش ختنه نوزاد پسر کدام است؟
در روش حلقه که تا قبل از سه ماهگی انجام می‌گیرد، نوزاد بعد از عمل، می‌تواند پوشک شود. همچنین می توان نوزاد را بعد از ادرار کردن زیر آب گرفت و شست، چرا که پانسمانی وجود ندارد.  با افزایش سن کودک، باید به جای بی حسی از بیهوشی برای ختنه استفاده شود و کودک جراحی شود. در روش جراحی کودک نباید تا چند روز پوشک شود، زیرا پانسمان از بین می‌رود و تعویض پوشک برای کودک بسیار دردناک خواهد بود. حمام نیز پس از یک هفته قابل انجام است تا پانسمان خود به خود جدا شود.
خونریزی های ناشی از عمل ختنه بین یک تا سه ماهگی و به روش حلقه بسیار کمتر است و احتمال خونریزی با افزایش سن، بیشتر می‌شود. در نتیجه استرس و نگرانی ها نیز افزایش می‌یابد.
در روش جراحی ختنه ، عروق گره زده شده و مخاط و پوست کودک بخیه زده می‌شوند، اما در روش حلقه، برش و بخیه وجود ندارد و پس از حدود یک هفته تا ده روز، حلقه ی استفاده شده خود به خود جدا می‌شود و می‌افتد. 
اصولا تصمیم درباره اینکه بهترین روش ختنه نوزاد پسر شما چیست با پزشک او خواهد بود که بیشتر بر مبنای سن کودک است. اما به طور کل روش حلقه ساده تر و احتمال خونریزی بعد از ختنه در آن کمتر است. ب
ا این حال باید این نکته را بدانید که عمل ختنه به هر روشی که انجام شود، تجربه پزشک در نتیجه نهایی بسیار مهم خواهد بود.

بهترین زمان ختنه نوزاد پسر چه زمانی‌ است؟
بهترین زمان ختنه از نظر پزشکی در ۴۰ روز اول تولد است. محل ختنه در نوزاد زودتر التیام می یابد. همچنین در این زمان ختنه نیاز به بیهوشی عمومی کودک ندارد و با بی حسی موضعی انجام می گیرد، زیرا در دوران نوزادی، نوزاد درد را کمتر از سنین کودکی حس می کند. اگر ختنه در ماه های اول تولد انجام نشود، علاوه بر اینکه در سنین بالاتر کودک باید به طور کامل بیهوش و جراحی شود و هزینه زیادی به خانواده تحمیل می شود، ترس فراوان و اثرات روانی ناگواری نیز در کودک خواهد داشت.