1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی در تهران کدام است؟

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی در تهران کدام است؟

اگر قصد دارید سی تی اسکن انجام دهید؛ حتما دوست دارید در یک مرکز مجهز، این خدمات پیراپزشکی برایتان انجام شود. از آنجا که این خدمات مبلغ گرانی دارد؛ بهتر است راهنمای ما را بخوانید؛ بعد مرکز مورد نظر را انتخاب کنید.

اگر قصد دارید سی تی اسکن انجام دهید؛ حتما دوست دارید در یک مرکز مجهز، این خدمات پیراپزشکی برایتان انجام شود. از آنجا که این خدمات مبلغ گرانی دارد؛ بهتر است راهنمای ما را بخوانید؛ بعد مرکز مورد نظر را انتخاب کنید.

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی در تهران کدام است؟

سی تی اسکن چیست؟

توموگرافی کامپیوتری (CT یا CAT) به پزشکان اجازه میدهد تا داخل بدن شما را ببینند. این روش از ترکیبی از اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد تصاویری از اندام ها، استخوان ها و سایر بافت ها استفاده می کند. جزئیات بیشتری نسبت به یک اشعه ایکس معمولی به پزشکان نشان می دهد. شما می توانید سی تی اسکن را برای هر قسمت از بدن خود انجام دهید. این روش ساده است؛ خیلی طول نمی کشد و بدون درد است.

سی تی اسکن چگونه کار می کند؟

متخصصان مرکز سی تی اسکن از یک پرتو باریک اشعه ایکس استفاده می کنند که در اطراف یک قسمت از بدن شما حلقه می زند. این مجموعه ای از تصاویر را از زوایای مختلف ارائه می دهد. یک کامپیوتر از این اطلاعات برای ایجاد یک تصویر مقطعی استفاده می کند. مانند یک تکه نان، این اسکن دو بعدی (۲ بعدی) «برشی» از داخل بدن شما را نشان می دهد. این فرآیند برای تولید تعدادی برش تکرار می شود. کامپیوتر این اسکن ها را بر هم قرار می دهد تا تصویری دقیق از اندام ها، استخوان ها یا رگ های خونی شما ایجاد کند. به عنوان مثال، یک جراح ممکن است از این نوع اسکن برای مشاهده تمام طرف های تومور برای آماده شدن برای عمل استفاده کند.

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی در تهران کدام است؟

سی تی اسکن چگونه انجام می شود؟

احتمالاً در بیمارستان یا کلینیک رادیولوژی اسکن می‌شوید. ممکن است پزشک به شما بگوید تا چند ساعت قبل از انجام عمل، چیزی نخورید یا ننوشید. همچنین ممکن است لازم باشد لباس بیمارستان بپوشید و هر گونه اشیاء فلزی مانند جواهرات را بردارید.

یک تکنسین رادیولوژی سی تی اسکن را انجام خواهد داد. در طول آزمایش، روی یک میز در داخل یک دستگاه سی تی اسکن بزرگ به شکل دونات دراز خواهید کشید. همانطور که میز به آرامی در اسکنر حرکت می کند، اشعه ایکس در اطراف بدن شما می چرخد. شنیدن صدای وزوز یا وزوز طبیعی است. حرکت می تواند تصویر را تار کند، بنابراین از شما خواسته می شود که کاملا ثابت بمانید. ممکن است گاهی لازم باشد نفس خود را حبس کنید. مدت زمان اسکن بستگی به قسمت هایی از بدن شما دارد که اسکن می شوند. ممکن است از چند دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد. در بیشتر موارد، همان روز به خانه می روید و نیازی به بستری ندارید.

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی در تهران کدام است؟

کاربردهای سی تی اسکن چیست؟

پزشکان به دلایل زیادی سی تی اسکن تجویز می‌کنند؛ از جمله: 

  • سی تی اسکن می تواند مشکلات استخوان و مفاصل مانند شکستگی های پیچیده استخوان و تومورها را تشخیص دهد.
  • اگر بیماری‌ای مانند سرطان، بیماری قلبی، آمفیزم یا توده های کبدی دارید، سی تی اسکن می تواند آن را تشخیص دهد یا به پزشکان کمک کند تا تغییراتی را مشاهده کنند.
  • سی تی اسکن جراحات داخلی و خونریزی، مانند موارد ناشی از تصادف رانندگی را نشان می دهند.
  • این روش می توانند به شناسایی تومور، لخته خون، مایع اضافی یا عفونت کمک کنند.
  • پزشکان از آنها برای هدایت طرح‌ها و روش‌های درمانی مانند نمونه‌برداری، جراحی و پرتودرمانی استفاده می‌کنند.
    پزشکان می توانند سی تی اسکن ها را با هم مقایسه کنند تا دریابند که آیا درمان های خاصی موثر هستند یا خیر. به عنوان مثال، اسکن تومور در طول زمان می تواند نشان دهد که آیا به شیمی درمانی یا پرتو درمانی پاسخ می دهد.

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی در تهران کدام است؟

سی تی اسکن با کنتراست چیست؟

در سی تی اسکن، مواد متراکم مانند استخوان به راحتی قابل مشاهده هستند. اما بافت های نرم نیز ظاهر نمی شوند. ممکن است در تصویر ضعیف به نظر برسند. برای اینکه به وضوح ظاهر شوند، ممکن است به رنگ خاصی به نام ماده کنتراست نیاز داشته باشید. آنها اشعه ایکس را مسدود می کنند و در اسکن سفید به نظر می رسند و رگ های خونی، اندام ها یا سایر ساختارها را برجسته می کنند.

مواد کنتراست معمولاً از ید یا سولفات باریم ساخته می شوند. شما ممکن است این داروها را به یکی از سه روش زیر به بدن وارد کنید:

  • تزریق: داروها مستقیماً در ورید تزریق می شوند. این کار برای کمک به برجسته شدن رگ های خونی، مجاری ادراری، کبد یا کیسه صفرا در تصویر انجام می شود.
  • خوراکی: نوشیدن مایعی با ماده کنتراست می تواند اسکن دستگاه گوارش شما، مسیر غذا در بدن را بهبود بخشد.
  • تنقیه: اگر روده شما در حال اسکن است، ماده حاجب را می توان در رکتوم قرار داد.

پس از سی تی اسکن، باید مایعات زیادی بنوشید تا به کلیه هایتان کمک کند ماده مصرف شده از بدنتان خارج شود.

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی در تهران کدام است؟

سی تی اسکن خطر دارد؟

سی تی اسکن از اشعه ایکس استفاده می کند که مقداز زیادی یونیزان تولید می کند. تحقیقات نشان می دهد که این نوع تابش ممکن است به DNA شما آسیب برساند و منجر به سرطان شود. اما خطر همچنان بسیار اندک است – شانس شما برای ابتلا به سرطان کشنده به دلیل سی تی اسکن حدود ۱ در ۲۰۰۰ است.

اما اثر تشعشع در طول زندگی شما افزایش می یابد. بنابراین خطر شما با هر سی تی اسکن افزایش می یابد. با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای بالقوه این روش صحبت کنید و بپرسید چرا سی تی اسکن ضروری است.

اشعه یونیزان ممکن است در کودکان مضرتر باشد. دلیلش این است که آنها هنوز در حال رشد هستند. آنها همچنین سال های بیشتری برای قرار گرفتن در معرض تشعشعات فرصت دارند. قبل از عمل، ممکن است بخواهید از پزشک یا تکنسین بپرسید که آیا تنظیمات دستگاه سی تی برای کودک تنظیم شده است یا خیر.

اگر باردار هستید به پزشک خود بگویید. اگر نیاز به تصویربرداری از ناحیه معده خود دارید، ممکن است پزشک معاینه ای را توصیه کند که در آن از اشعه استفاده نمی شود، مانند سونوگرافی.

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی در تهران کدام است؟

عوارض جانبی سی تی اسکن چیست؟

برخی از افراد به مواد حاجب حساسیت دارند. اغلب اوقات، واکنش خفیف است. می تواند منجر به خارش یا بثورات پوستی شود. در موارد بسیار کمی، رنگ ممکن است یک واکنش تهدید کننده زندگی ایجاد کند. به همین دلیل، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بخواهد شما را برای مدت کوتاهی پس از سی تی اسکن تحت نظر داشته باشد. در مورد هر گونه حساسیتی که به داروها، غذاهای دریایی یا ید دارید به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما نیز باید بداند که دیابت دارید و داروی متفورمین مصرف می کنید. آنها به شما اطلاع خواهند داد که آیا باید مصرف دارو را قبل یا بعد از عمل متوقف کنید.

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی در تهران کدام است؟

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی کجاست؟

برای این‌که بتوانید از میان این همه مرکز سی تی اسکن خصوصی؛ بهترین را انتخاب کنید؛ بهتر است این چک لسیت را مد نظر قرار دهید. 

  • مرکز سی تی اسکن تمیز و بهداشتی است؟
  • در دوران کرونا، پروتوکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود؟
  • برای جوابدهی نظم خوبی دارند؟
  • دقت انجام و تفسیر نتایج خوب است؟
  • هزینه‌های جانبی از شما دریافت نمی‌شود؟
  • دستگاه‌ها جدید و دقیق هستند؟

بهترین مرکز سی تی اسکن خصوصی در تهران کدام است؟

فهرست مراکزتخصصی سی تی اسکن خوب تهران

اگر برای سی تی اسکن جای به خصوصی را نمی‌شناسید؛ بهتر است این لیست را بررسی کنید:

  • مرکز پایتخت 
  • مرکز سی تی اسکن کرمانی
  • مرکز سی تی اسکن جام جم

احتیاط‌های قبل از سی تی اسکن

قبل از سی تی اسکن در صورت داشتن هرگونه مشکل کلیوی به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت سلامتی بهتر است سرویس سلامت عمومی بیا نی نی را دنبال کنید.

  • بهترین مرکز طبی کودکان تهران کجا است؟
  • سونوگرافی های مهم دوران بارداری، کدامند؟
  • علت انجام آمنیوسنتز، چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *