1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

به چه علت کودکان به‌اشیا وابسته می‌شوند؟

به چه علت کودکان به‌اشیا وابسته می‌شوند؟

به چه علت کودکان به‌اشیا وابسته می‌شوند؟

بسیاری از کودکان خردسال چیزی دارند که نمی‌توانند بدون آن باشند. این ممکن است یک حیوان عروسکی، یک اسباب بازی یا یک پتو باشد. نوزادان آن‌ها را همه جا حمل می‌کنند، نیاز دارند همیشه آن‌ها را در معرض دید خود داشته باشند و پیوند بسیار خاصی با آن‌ها ایجاد می‌کنند. تخمین‌زده می‌شود که حدود ۷۰ درصد از کودکان دارای یک عروسک هستند. برخی از والدین نگران وابستگی ظاهری فرزندشان به این عنصر هستند. با این حال آن‌ها باید بدانند که نقش اساسی در رشد عاطفی کودک دارد.

شیء پیوست چیست؟

شی دلبستگی به هر وسیله مادی گفته می‌شود که کودک به آن وصل می‌کند و در مواقع چالش برانگیز باعث اطمینان و آرامش می‌شود. این اولین دارایی است که کودک به عنوان چیزی جدا از خودش تشخیص می‌دهد.  اشیاء پیوست دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باید از آن‌ها آگاه باشید مانند:

 آن‌ها بافت دلپذیری دارند:  

معمولاً نرم و گرم هستند. به همین دلیل برای بسیاری از کودکان رایج است که حیوانات عروسکی یا پتو را انتخاب کنند.  

 آن‌ها خودسرانه و آزادانه توسط کودک انتخاب می‌شوند:

والدین نمی‌توانند موضوع دلبستگی را تحمیل کنند. بنابراین حتی اگر به نظرتان می‌رسد که کودکتان اسباب بازی‌های بسیار زیباتر یا جدیدتری دارد باید وسیله دلبستگی او همان چیزی باشد که انتخاب می‌کند.

 آن‌ها غیر قابل تعویض هستند:

اگر کودک شما شیء مورد علاقه خود را از دست بدهد غم و اندوه زیادی را متحمل می‌شود و هیچ نوع اسباب بازی دیگری قادر به جایگزینی آن نخواهد بود، حتی اسباب بازی مشابهی که او داشت. این موضوع دلبستگی ارزش بسیار ویژه‌ای دارد.  

 بوی خاصی دارد:  

این به نوزاد کمک می‌کند تا آن را به عنوان آشنا احساس کند. به همین دلیل نباید شسته شود.

کودک شیء دلبستگی خود را همه جا با خود حمل می‌کند:

آن‌ها از آن جدا نمی‌شوند و به ویژه در مواقع استرس، غم و اندوه یا زمانی که زمان خواب فرا می‌رسد می‌تواند ضروری باشد.

اشیای دلبستگی چقدر در زندگی کودکان دوام می‌آورند؟

 مهم است که به زمان کودک احترام بگذاریم و درک کنیم که شی در یک فرآیند نقش دارد.  اشیاء دلبستگی معمولاً بین چهار تا شش ماهگی ایجاد می‌شوند و تا حدود سه تا چهار سالگی کودک را همراهی می‌کنند. همانطور که کودک بالغ می‌شود و امنیت به دست می‌آورد، این لوازم جانبی به یک عملکرد ساده از بازی تبدیل می‌شود و شروع به ایفای نقش کوچک‌تری در زندگی او می‌کند زیرا آن‌ها دیگر به آن نیاز ندارند. با این حال ممکن است در موقعیت‌های معارض خاص مانند طلاق والدین یا آمدن خواهر یا برادر دوباره به آن متوسل شوند.

نتیجه‌گیری:

در هر صورت هر کودکی متفاوت است و باید اجازه داد تا با سرعت خودش پیشرفت کند. وقتی کودک شما آماده باشد به طور طبیعی این شی دلبستگی را ر‌ها می‌کند.  

 

منبع:

youaremom.com

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *