ستاره تیم‌ ملی برزیل، عکس جام قهرمانی را به عنوان پس‌ زمینه گوشی‌اش گذاشته ؛ آیا این کار موثر است ؟
 انتشار تصویری از بک‌گراند گوشی نیمار که خیلی زود از بند مصدومیت رها شد تا بتواند تیم ‌ملی کشورش را در ادامه مسابقات جام‌ جهانی همراهی کند، مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی جهان قرار گرفت. این ستاره برزیلی، تصویری از کاپ قهرمانی را به عنوان عکس پس‌زمینه گوشی‌اش انتخاب کرده است. در ادامه و از منظر روان‌شناسی، به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا چنین کاری باعث افزایش انگیزه و تلاش بیشتر می‌شود یا تاثیری ندارد؟

تصویرسازی، یک روش‌ مهم روان شناختی
تصویرسازی یکی از روش‌های مهم روان شناختی برای مدیریت احساسات و عواطف است. معمولا از این روش برای ایجاد انگیزه برای عملکرد بهتر استفاده می‌شود. با تصویرسازی از هدف مدنظر می‌توان بخش قابل توجهی از انرژی روانی خود را معطوف به آن هدف کرد. البته باید در نظر داشت که این روش زمانی بهترین جواب را می‌دهد که مهارت‌های لازم برای تحقق هدف را داشته باشیم. اگر نیمار به دست آوردن جام قهرمانی را تصویرسازی می‌کند؛ هم او و هم تیمش قابلیت و مهارت لازم برای رسیدن به این هدف را دارند. حال برای تحقق آن نیاز به تمرکز بیشتر و معطوف کردن تمام انرژی جسمی و روانی خود روی آن هدف دارند.
    این کار شاید باعث سرخوردگی شود
در صورت نداشتن مهارت‌های لازم، تصویر آخرین مرحله و بالاترین درجه در آن موضوع در مجموع می‌تواند باعث سرخوردگی شود. چون حوادث زندگی و شرایط محیطی تاثیر زیادی در رسیدن به اهداف دارند، اما مهم این است که در راستای تحقق آن ارزش، نهایت تلاش خود را بکنیم. موضوع آن است که آن هدف، چقدر برای ما ارزشمند است. بردن جام جهانی برای همه لذت‌بخش است. قاعدتا اگر از هرکسی بپرسید که آیا دوست دارید در تیم برنده جام‌ جهانی بازی کنید، جواب مثبت خواهد داد. اما چقدر واقعا رسیدن به آن برای او ارزشمند است؟ آیا حاضر است از بقیه چیزهای زندگی بگذرد تا به آن دست یابد؟ اگر جواب مثبت است، پس با تصور برنده شدن آن جام طلایی، باید هر روز به تمرین برود. اگر جواب منفی است، دنبال موضوع دیگری بگردد که ارزش گذشت از لذت‌های کنونی و تحمل سختی را داشته باشد.
   تصویرسازی با در نظر گرفتن شرایط واقعی
البته قبل از تصویرسازی به شرایط واقعی هم نظری داشته باشید. آیا آن هدف فردی است یا جمعی؟ آیا امکان عملی برای رسیدن به آن وجود دارد؟ شما در نوجوانی می‌توانید تصور کنید که روزی کاپیتان تیم ملی فوتبال شوید اما چنین هدف گذاری برای یک فرد ۳۰ ساله غیر ممکن است . در دنیای فوتبال بسیاری از بازیکنان بزرگ هیچ‌گاه به کاپ قهرمانی جام‌جهانی دست نیافتند چون بقیه اعضای تیم آن کشور در حد بردن جام جهانی نبودند. گاهی هم شانس باعث نرسیدن به هدف می‌شود. مثل بازیکنانی که مصدوم می‌شوند و فرصت را از دست می‌دهند. اگر می‌خواهید برنده خوبی باشید، قبل از آن یاد بگیرید که بازنده خوبی باشید. با باخت میز بازی را به هم نزنید، میز را ترک نکنید، از اشتباه خود درس بگیرید و از مسیر و تلاش خود لذت ببرید.

نویسنده : دکتر مهدی سودآوری| روان شناس و مدرس دانشگاه