وقتی می‌خواهیم تشک بخریم، معمولا زمان زیادی صرف تحقیق درباره این می‌کنیم که کدام تشک بهتر است. می‌خواهیم مطمئن شویم تشکی که می‌خریم، غیرسمی، راحت و مقرون به صرفه است. ولی آیا هیچ‌وقت به این فکر کرده‌اید که تشکی که انتخاب کرده‌اید، چقدر ممکن است کثیف شود؟
 به نقل از ریدرز دایجست، حتی اگر مرتب لحافتان را عوض کنید و اجازه ندهید کسی با کفش و دمپایی روی تشک برود یا حیوان خانگی‌تان روی آن بخوابد، باز هم غافلگیر می‌شوید وقتی بفهمید تشکتان به اندازه‌ای که فکر می‌کنید، تمیز نیست. دلیل این کثیفی این است که با مرور زمان چیزهایی مثل سلول‌های مرده پوست، گرد و خاک، کثیفی و انبوهی چیزهای دیگر می‌توانند روی تشکتان انباشته شوند. در واقع متخصصان می‌گویند تشک بعد از ۷ سال می‌تواند بیش از ۱۶ میلیون واحد تشکیل دهنده کلنی (CFU) باکتری را در خود جای دهد.
پس باید چه کار کنیم؟ ماری گاگلیاردی با نام مستعار دکتر لباسشویی، می‌گوید: «تمیز کردن مراقبت از تشک است. تمیز کردن تشکتان چیزهایی مثل گرد و خاک و خرده‌موهای حیوانات خانگی را از بین می‌برد و کمک می‌کند تشک مدت بیشتری قابل استفاده باشد.» راه دیگر برای تمیز نگه داشتن آن استفاده از رویه تشک است

 

هر چند وقت لازم است تشکتان را تمیز کنید؟
اول و بیشتر از همه مهم است که توجه داشته باشید تمیز کردن همیشه به معنای استفاده از آب و صابون نیست. به خصوص وقتی پای تشک در میان است. در اصل گاگلیاردی تأکید می‌کند مهم است که از مرطوب و نم‌دار کردن تشک خودداری کنیم. در غیر این صورت، داخل آن به محل پرورش سفیدک و کپک تبدیل می‌شود. برای همین است که گاگلیاردی توصیه می‌کند تشک را با جارو برقی تمیز کنید: «حداقل هر ۳ یا ۴ ماه تشک را با جاروبرقی تمیز کنید.» او می‌گوید حتی اگر تشکی دارید که احتیاج به چرخاندن ندارد، همچنان باید هر ۳ یا ۴ ماه آن را بچرخانید و حواستان باشد که آن را با جاروبرقی تمیز می‌کنید.

برای تمیز کردن تشک از چه چیزی استفاده کنیم؟
برای تمیز کردن‌های معمول ماهانه، گاگلیاردی جارو برقی را پیشنهاد می‌کند: «تمیز کردن معمول ماهانه تشک فقط به جارو برقی با سری کوچک احتیاج دارید که کناره‌ها را هم تمیز کند.»

چطور تشک را عمیقا تمیز کنیم؟
تمیز کردن عمقی فرش و سطوح خانه همیشه ایده خوبی است، ولی آیا لازم است تشکتان را هم عمیقا تمیز کنید؟ نه. نه اگر منظورتان سابیدن آن با آب و صابون است. گاگلیاردی می‌گوید خیس و نم‌دار کردن تشک آن را در مجموع از بین می‌برد. او تمیز کردن با جارو برقی تمیز کردن نقطه‌ای لکه‌ها را توصیه می‌کند.

چطور لکه‌ها را از بین ببریم؟
لکه‌برهایی که در سوپرمارکت‌ها هستند، برای این کار کاملا مناسبند، ولی اگر به لکه‌برهای آماده دسترسی ندارید، می‌توانید لکه‌بر خودتان را خیلی سریع با ترکیب سرکه و آب محلول درست کنید که محلولی موثر و طبیعی برای از بین بردن لکه است. این ترکیب باید شامل نیمی ‌آب و نیمی‌ سرکه باشد.