1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

جفت باقی مانده چه علائمی دارد؟

جفت باقی مانده چه علائمی دارد؟

جفت باقی مانده چه علائمی دارد؟

جفت بسیار حیاتی است زیرا از یک طرف جریان خون نوزاد را جدا از خون مادر نگه می‌دارد و از سوی دیگر ارتباط بین هر دو را فراهم می‌کند و عملکرد‌هایی را که نوزاد متولد نشده نمی‌تواند خودش انجام دهد انجام می‌دهد. جفت همچنین از نوزاد در برابر عفونت محافظت می‌کند. هنگامی که نوزاد متولد می‌شود جفت معمولاً با چند انقباض به دنیا می‌آید. البته گاهی اوقات به طور کامل یا جزئی در رحم باقی می‌ماند و نمی‌توان آن را به طور طبیعی به دنیا آورد. این عارضه جفت ماندگار نامیده می‌شود. جفت باقی مانده می‌تواند در نتیجه زایمان سخت و از دست دادن قدرت مادر باشد که اگر به موقع درمان نشود جفت باقی مانده می‌تواند منجر به اندومیومتریت و خونریزی پس از زایمان شود.

جفت حفظ شده چند نوع دارد؟

 جفت چسبنده:

این شایع‌ترین نوع جفت باقی مانده است. این زمانی اتفاق می‌افتد که انقباضات رحم مادر برای دفع جفت بسیار کوچک باشد. این در واقع باعث می‌شود که جفت پس از تولد تنها به دیواره رحم متصل شود.

جفت اکرتا:

جفت اکرتا به عنوان اتصال سطحی جفت به میومتر رحم تعریف می‌شود. جفت اکرتا باعث ناتوانی جفت در جدا شدن مناسب از دیواره رحم پس از زایمان می‌شود. این می‌تواند منجر به خونریزی شدید و شوک همراه با عوارض و مرگ و میر قابل توجه مادر شود مانند نیاز به هیسترکتومی، آسیب جراحی به حالب، مثانه و سایر احشاء، سندرم دیسترس تنفسی بزرگسالان، نارسایی کلیوی، انعقاد خون و مرگ.

 جفت سرراهی:

در این حالت جفت در داخل رحم اما نزدیک یا بالای دهانه رحم می‌چسبد. این وضعیت زایمان را بسیار دشوار می‌کند و اغلب منجر به هموراژی شدید پس از زایمان می‌شود. پس از این وضعیت ممکن است برای زنده ماندن مادر به تزریق خون نیاز باشد.

جفت به دام افتاده:

این زمانی اتفاق می‌افتد که جفت با موفقیت از دیواره رحم جدا می‌شود اما خارج کردن جفت از رحم بسیار دشوار می‌شود. اغلب اوقات این به دلیل بسته شدن دهانه رحم قبل از خارج شدن جفت رخ می‌دهد.

جفت باقی مانده چه علائمی دارد؟

  • ترشحات بدبوی واژن
  • تب شدید
  • گرفتگی و انقباض دردناک
  • تاخیر در تولید شیر
  • خونریزی پس از زایمان

چگونه می‌توان جفت باقی مانده را درمان کرد؟

 کورتاژ برای از بین بردن بقیه بقایای جفت پس از برداشتن دستی جفت استفاده می‌شود. این روش با از بین بردن مواد زائد در رحم در مورد جفت اکرتا انجام می‌شود.

 کشش کنترل شده زمانی استفاده می‌شود که جفت گیر افتاده در رحم وجود داشته باشد. در این مورد پزشک به بیرون کشیدن بند ناف برای خلاص شدن از شر جفت کمک می‌کند.

 برداشتن دستی جفت می‌تواند توسط پزشک شما انجام شود. او یک کاتتر را برای تخلیه مثانه وارد می‌کند. او یک آنتی بیوتیک داخل وریدی برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌کند.

چه کسانی در خطر جفت باقی مانده هستند؟

 بارداری بعد از سی سالگی:

 باردار شدن برای یک زن می‌تواند او را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد. جفت باقی مانده به دلیل عدم توانایی او برای زایمان بسیار آسان می‌تواند وارد شود.

 داشتن زایمان زودرس:

 این امر همچنین می‌تواند زن را در معرض وضعیت حفظ جفت قرار دهد. فاز اول و دوم طولانی زایمان می‌تواند باعث شود که زن برای بیرون راندن غشاء از رحم خود ضعیف‌تر شود.  

آیا می‌توان از باقی ماندن جفت در بارداری بعدی جلوگیری کرد؟

متاسفانه هیچ‌ایده علمی ثابت شده زیادی در مورد چگونگی جلوگیری از این وضعیت وجود ندارد. اما مشاهده شده است که استفاده از اکسی توسین مصنوعی می‌تواند خطر ابتلا به جفت باقیمانده را افزایش دهد. همچنین اگر قبلاً جفت را حفظ کرده‌اید احتمال وقوع مجدد آن زیاد است.

نتیجه‌گیری:

اگر در گروه پرخطر جفت باقی مانده قرار می‌گیرید یا در گذشته جفت را تجربه کرده‌اید قبل از زایمان مجدد با پزشک خود صحبت کنید. پزشک به شما کمک می‌کند تا از عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

 

منبع:

flo.health

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *