1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خواندن کتاب برای نوزادان چه فوایدی دارد؟

خواندن کتاب برای نوزادان چه فوایدی دارد؟

خواندن کتاب برای نوزادان چه فوایدی دارد؟

یک نوزاد تمام کار‌هایی که شما انجام می‌دهید را نمی‌فهمد اما خواندن با صدای بلند برای کودک شما یک فعالیت مشترک فوق‌العاده است که می‌توانید برای سال‌های آینده هم ادامه دهید و برای مغز کودک شما مهم است. خواندن کتاب با صدای بلند:

  • به کودک در مورد ارتباط آموزش می‌دهد
  • مفاهیمی مانند اعداد، حروف، رنگ‌ها و اشکال را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده معرفی می‌کند
  • مهارت‌های گوش دادن، حافظه و واژگان را ایجاد می‌کند
  • به نوزادان اطلاعاتی در مورد دنیای اطرافشان می‌دهد

زمانی که نوزادان یکسالشان می‌شوند تمام صدا‌های مورد نیاز برای صحبت به زبان مادری خود را یاد گرفته‌اند. هر چه داستان‌های بیشتری را با صدای بلند بخوانید کودک شما کلمات بیشتری می‌شنود و بهتر می‌تواند صحبت کند. شنیدن کلمات به ایجاد شبکه‌ای غنی از کلمات در مغز کودک کمک می‌کند. بچه‌هایی که والدینشان با آن‌ها صحبت می‌کنند و برایشان کتاب می‌خوانند معمولاً تا سن ۲ سالگی کلمات بیشتری نسبت به بچه‌هایی که برایشان خوانده نشده است می‌دانند و بچه‌هایی که در سال‌های اولیه زندگی برایشان خوانده می‌شود احتمالاً خواندن را در زمان مناسب یاد می‌گیرند. وقتی برای کودکتان می‌خوانید:

کودک شما را با استفاده از احساسات مختلف و صدا‌های بیانگر می‌شنود. این امر به رشد اجتماعی و عاطفی کمک می‌کند.

کودک شما را تشویق می‌کند که نگاه کند، اشاره کند، لمس کند و به سوالات پاسخ دهد. این به رشد اجتماعی و مهارت‌های تفکر کمک می‌کند.

کودک شما با کپی کردن صدا‌ها، تشخیص تصاویر و یادگیری کلمات مهارت‌های زبانی خود را بهبود می‌بخشد.

وقت گذاشتن برای خواندن مهم است و اگر برای نوزادان و کودکان اغلب با شادی، هیجان و صمیمیت خوانده شود آن‌ها شروع به پیوند کتاب می‌کنند و به مطالعه علاقه‌مند می‌شوند.  

از چه سنی شروع به خواندن کتاب کنیم؟

نوزادان خردسال ممکن است معنی تصاویر کتاب را ندانند اما می‌توانند روی آن‌ها تمرکز کنند به خصوص چهره‌ها، رنگ‌های روشن و الگو‌های مختلف. وقتی لالایی می‌خوانید می‌توانید نوزاد خود را سرگرم و آرام کنید.  

 بین ۴ تا ۶ ماهگی:

ممکن است کودک شما علاقه بیشتری به کتاب نشان دهد. کوچولوی شما کتاب‌ها را می‌گیرد و نگه می‌دارد اما آن‌ها را دهان می‌زند و می‌اندازد. کتاب‌های پارچه‌ای یا وینیلی محکم با رنگ‌های روشن و متنهای آشنا انتخاب کنید.

 بین ۶ تا ۱۲ ماهگی:

کودک شما شروع به درک این موضوع می‌کند که تصاویر نشان دهنده‌ اشیاء هستند و ممکن است شروع به نشان دادن این باشد که عکس‌ها، صفحات یا حتی کل داستان‌ها را بهتر از بقیه دوست دارند. کودک شما در حین مطالعه پاسخ می‌دهد، کتاب را می‌گیرد و صدا در می‌آورد. تا ۱۲ ماهگی کوچولوی شما ورق می‌زند (با کمک شما)، نوازش می‌کند یا شروع می‌کند به‌اشیاء صفحه اشاره می‌کند و صدا‌های شما را تکرار می‌کند.

 سعی کنید هر روز مطالعه کنید:

مطالعه قبل از خواب به شما و کودکتان فرصتی برای در آغوش گرفتن و ارتباط برقرار می‌کند. همچنین یک برنامه روتین تعیین می‌کند که به آرامش کودک شما کمک می‌کند.

هنگام خواندن کتاب چه نکاتی را رعایت کنیم؟

در آغوش گرفتن در حین مطالعه به کودک شما کمک می‌کند احساس امنیت، گرما و ارتباط با شما داشته باشد.

 صدای خود را در جایی که مناسب است بلندتر یا پایین‌تر کنید یا از صدا‌های مختلف برای شخصیت‌های مختلف استفاده کنید.

نگران دنبال کردن دقیق متن نباشید. هر چند وقت یکبار توقف کنید و در مورد عکس‌ها یا متنها سوال بپرسید یا نظر بدهید. ممکن است فرزند شما هنوز نتواند پاسخ دهد اما این زمینه را برای انجام این کار بعداً فراهم می‌کند.

نوزادان تکرار را دوست دارند و از آن یاد می‌گیرند بنابراین از خواندن مکرر کتاب‌های مشابه نترسید.

چه کتاب‌هایی را بخوانیم؟

می‌توانید کتاب‌های پارچه‌ای را بخوانید که دارای صورت، رنگ‌های روشن و شکل هستند. هنگامی که کودک شما شروع به پاسخ دادن به آنچه در داخل کتاب‌ها است می‌کند کتاب‌های تخته‌ای با تصاویر نوزادان یا‌ اشیاء آشنا مانند اسباب بازی‌ها را اضافه کنید. هنگامی که کودک شما شروع به انجام کار‌هایی مانند نشستن در وان حمام یا خوردن غذا‌های انگشتی می‌کند داستان‌های ساده‌ای در مورد کار‌های روزمره مانند زمان خواب یا حمام پیدا کنید. وقتی کودک شما شروع به صحبت کرد کتاب‌هایی را انتخاب کنید که به نوزادان اجازه می‌دهد کلمات یا عبارات ساده را تکرار کنند.

نتیجه‌گیری:

یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از اینکه کودک شما به یک کتاب‌خوان بزرگ می‌شود داشتن کتاب در خانه‌تان است. وقتی کودک شما به اندازه کافی بزرگ شد که به سمت یک سبد اسباب بازی بخزد و یکی را انتخاب کند مطمئن شوید که چند کتاب در آن گنجانده شده است.

 

منبع:

kidshealth.org


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *