1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

خونریزی حوالی یائسگی، چه دلیلی دارد؟

خونریزی حوالی یائسگی، چه دلیلی دارد؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که اهمیت خونریزی های حوالی یائسگی چیست؟

سوال : اهمیت خونریزی های حوالی یائسگی چیست؟

پاسخ : یائسگی به فقدان پریود به مدت ۱ سال گفته می شود. سن متووسط یائسگی ۵۱ سالگی است. اما از ۴۵ تا ۵۵ سالگی طبیعی تلقی می شود. منظور از حوالی یائسگی سالهای آخر قبل از یائسگی است ۸ تا ۱۰ سال قبل از یائسگی را می تواند شامل شود و موجب تغییراتی در سیکل قاعدگی می شود.

برای آگاهی بیشتر از اهمیت خونریزی‌های حوالی یائسگی به سراغ دکتر نرگس تاج دینی، متخصص زنان و زایمان رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر نرگس تاج دینی یا دریافت نوبت از کلینیک دکتر نرگس تاج دینی کلیک کنید.

خونریزی حوالی یائسگی، چه دلیلی دارد؟

شایعترین علل خونریزی غیر طبیعی در سنین حوالی یائسگی چیست؟

  • پولیپ؛ پولیپ ها رشد غیر سرطانی بافت شبیه به اندومتر هستند ( اندومتر بافتی است که سطح داخل رحم را می پوشاند) و ممکن است موجب خونریزی نامنظم و یا شدید شوند. پولیپ ها ممکن است در دهانه رحم رشد کنند که معمولا موجب خونریزی بعد از رابطه جنسی می شوند.
  • آتروفی اندومتر (خشکی بافت پوشاننده داخل رحم)؛ بعد از یائسگی به علت سطوح پایین هورمون استروژن ممکن است اندومتر بسیار نازک شود که در این صورت ممکن است خونریزی غیر طبیعی ایجاد شود.
  • هیپرپلازی اندومتر؛ در این حالت لایه پوشاننده داخل رحم ضخیم می شود که می تواند موجب خونریزی سنگین یا نامنظم شود. این حالت معمولا در اثر وجود میزان بالای استروژن بدون وجود میزان کافی پروژسترون ایجاد می شود. در بعضی موارد سلولهای این لایه غیر طبیعی می شود که می تواند منجر به سرطان رحم شود. زمانی که این بیماری زود تشخیص داده شود و درمان انجام شود از ایجاد سرطان رحم پیشگیری می شود.

در چه صورت خونریزی بعد از یائسگی غیر طبیعی محسوب می شود؟

هر خونریزی بعد از یائسگی غیر طبیعی محسوب می شود و باید به پزشک اطلاع داده شود. اگر چه در سنین حوالی یائسگی پریودها ممکن است نامنظم شوند ولی شما باید نسبت به هر خونریزی نامنظمی هوشیار باشید ، چرا که ممکن است علامتی از بیماری مهمی باشد و ارتباطی با یائسگی نداشته باشد.

در صورت وقوع هر یک از تغییرات زیر در عادت ماهانه در سنین حوالی یائسگی به پزشکتان اطلاع دهید:

  • خونریزی خیلی شدید
  • خونریزی طولانی تر از حد معمول
  • زمانی که خونریزی بیشتر از هر ۳ هفته یکبار اتفاق می افتد.
  • زمانی که خونریزی بعد از رابطه جنسی و یا در فواصل پریود اتفاق می افتد.

چگونه علل خونریزی غیر طبیعی در حوالی یائسگی تشخیص داده می شود؟

جهت تشخیص علت خونریزی حوالی یائسگی ویا بعد از یائسگی، متخصص زنان سابقه بیماری را در شما و همچنین خانواده شما مرور می کند. معاینه انجام خواهد داد و ممکن است یکی یا چند تا از موارد زیر نیز انجام شود

  • بیوپسی اندومتر یا نمونه گیری از بافت داخل رحمی؛ با استفاده از یک لوله باریک مقدار کمی از بافت پوشاننده داخل رحم برداشته می شود و جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال می شود.
  • سونوگرافی واژینال؛ در این روش با استفاده از امواج صوتی ، تصویری از اعضاء لگن شامل رحم و تخمدان تهیه می شود.
  • سونوهیستروگرافی؛ از طریق یک لوله باریک مایع به داخل رحم فرستاده می شود وسپس سونوگرافی انجام می شود.
  • هستروسکوپی؛ هیستروسکوپی دستگاهی است که شامل لوله باریک نور است و در انتهای آن دوربین قرار دارد و از طریق واژن به داخل رحم فرستاده می شود و پزشک می تواند از این طریق داخل رحم را مشاهده کند.
  • کورتاژ تشخیصی (D&C)؛ در این روش دهانه رحم زیر بیهوشی متسع می شود و از داخل رحم بافت برداشته شده وبه آزمایشگاه جهت بررسی ارسال می شود.

خونریزی حوالی یائسگی، چه دلیلی دارد؟

چه درمانی برای خونریزی غیر طبیعی در سنین حوالی یائسگی توصیه می شود؟

درمان خونریزی غیر طبیعی حوالی یائسگی و یا خونریزی بعد از یائسگی به علت آن بستگی دارد.

  • اگر علت خونریزی مشکلی مانند پولیپ است ممکن است جراحی جهت خارج کردن آن لازم شود.
  • آتروفی اندومتر (خشکی بافت داخل رحم) با درمان دارویی بهبود می یابد.
  • هیپرپلازی اندومتر (ضخیم شدن بافت داخل رحم) نیز با درمان پروژسترونی بهبود می یابد. بافت ضخیم شده ممکن است از طریق هیستروسکوپی یا کورتاژ تشخیصی خارج شود.

خانمهایی که دچار هیپرپلازی اندومتر (ضخیم شدن بافت داخل رحم) هستند در معرض سرطان رحم قرار می گیرند و نیاز به نمونه گیری منظم از بافت داخل رحمی (اندومتر) دارند تا مطمئن شویم این مشکل درمان یافته و عود پیدا نکرده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *