1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درخشش بانوی ایرانی در آمریکا، جهانی شد

درخشش بانوی ایرانی در آمریکا، جهانی شد

تینا ترکمان دانش آموخته‌ دانشگاه صنعتی شریف و ریاضیدان نخبه به عنوان دومین زن ایرانی موفق به اخذ مدرک دکترای ریاضی محض از دانشگاه هاروارد در آمریکا شد که بازتاب گسترده‌ای در بین اهالی علم در سطح جهان داشته است.

دکتر تینا ترکمان ریاضیدان نخبه ایرانی که در سال ۱۳۹۲ در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی ریاضی، دومین زن برتر جهان شده بود، به تازگی موفق شد از تز خود با راهنمایی پرفسور کورتیس مکمالن (برنده مدال فیلدز) دفاع کند.

درخشش بانوی ایرانی در آمریکا، جهانی شد

ترکمان تز دکتری خود را با محوریت جریان‌های ژئودزیک روی سطوح هذلولی انجام داده است.

وی که علاقمند به درک و مطالعه هندسه و مبحث دینامیک است ، مقطع کارشناسی رشته‌ ریاضی را سال ۲۰۱۷ در دانشگاه صنعتی شریف به‌پایان رساند و در همان سال به‌صورت مستقیم برای مقطع دکتری ریاضیات دانشگاه هاروارد پذیرفته شد.

دکتر ترکمان در سال ۲۰۱۲ مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۳ نیز مدال نقره‌ المپیاد جهانی ریاضیات را به گردن آویخت. ترکمان مدال طلای رقابت بین‌المللی ریاضیات در سال ۲۰۱۵ به‌همراه یک مدال طلا و یک مدال برنز کشوری را نیز در کارنامه خود دارد.

براساس گزارش دانشگاه صنعتی شریف، این ریاضیدان پس از فرشید جمشیدیان (۱۹۸۰)، پیروز وکیلی (۱۹۸۸)، مریم میرزاخانی (۲۰۰۴)، علی اکبر دائمی (۲۰۱۴)، پنجمین ایرانی است که موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه هاروارد شده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *