1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درد‌های شایع دوران بارداری

درد‌های شایع دوران بارداری

درد‌های شایع دوران بارداری

همانطور که بدن شما در طول بارداری تغییر می‌کند درد‌ها و درد‌های جدیدی را احساس خواهید کرد. بدن درد در اوایل بارداری ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد. با پیشرفت بارداری تغییرات فیزیکی می‌تواند منجر به کمردرد، درد لگن، درد رباط گرد و سیاتیک شود. استفاده از گرما یا سرما و فعال ماندن می‌تواند به تسکین و جلوگیری از درد‌های بارداری کمک کند اما گاهی اوقات آن‌ها نشان دهنده یک مساله جدی‌تری هستند. 

به چه علت در دوران بارداری دچار بدن درد می‌شویم؟

در طول بارداری هورمون‌ها رباط‌ها و مفاصل شما را شل می‌کنند تا بدن شما را برای زایمان آماده کنند که ممکن است منجر به درد و بدن درد شود. با پیشرفت بارداری به ویژه از سه ماهه دوم به بعد وزن شما افزایش می‌یابد که فشار بیشتری بر مفاصل شما وارد می‌کند. علاوه بر این شکم در حال رشد شما مرکز ثقل شما را به سمت جلو می‌کشد و عضلات شکم را که از ستون فقرات و پشت شما حمایت می‌کنند کشیده و ضعیف می‌کند. همانطور که بدن شما با این تغییرات سازگار می‌شود احساس درد در ناحیه کمر و همچنین درد در لگن، کشاله ران، پا‌ها و باسن بسیار رایج است. علاوه بر این در شروع سه ماهه دوم ممکن است چیزی را تجربه کنید که به عنوان درد رباط گرد شناخته می‌شود: یک درد کوتاه، تیز، کوبنده یا یک درد مبهم طولانی مدت در قسمت تحتانی شکم یا کشاله ران. شما همچنین ممکن است سیاتیک را تجربه کنید زیرا فشار ناشی از وزن کودک و رحم به عصب سیاتیک شما فشار می‌آورد و باعث ایجاد درد تیراندازی از باسن شما به پشت پای شما می‌شود.

آیا بدن درد در اوایل بارداری طبیعی است؟

بله، ممکن است در اوایل بارداری به دلیل تغییرات هورمونی به خصوص در اواخر سه ماهه اول بدن درد و درد عضلانی را تجربه کنید. درد لگن (از نظر فنی به عنوان درد کمربند لگنی شناخته می‌شود) و کمردرد شایع‌ترین شکایات هستند. این ناراحتی‌ها می‌توانند در هر مرحله از بارداری ظاهر شوند اگرچه در شروع هفته ۱۴ (شروع سه ماهه دوم) شایع‌تر هستند. همچنین ممکن است در اوایل بارداری دچار گرفتگی خفیف رحم شوید که شبیه درد‌های پریود باشد زیرا رحم شما شروع به بزرگ شدن می‌کند. همچنین ممکن است به دلیل یبوست یا گاز معده درد داشته باشید که هر دو در دوران بارداری شایع هستند.

چگونه درد‌های بارداری را تسکین دهیم؟

برای تسکین درد عضلات و بدن درد در بارداری دراز بکشید، استراحت کنید و کیسه آبگرم و سرد را روی نواحی آسیب دیده اعمال کنید. کیسه سرد می‌تواند التهاب را کاهش دهد و به تسکین درد عضلات و کمر کمک کند. برای اعمال گرما می‌توانید از یک پد گرمایش الکتریکی، بطری آب گرم یا دوش آبگرم استفاده کنید اما بیشتر از ده دقیقه این کار را انجام ندهید. یکی از بهترین راهکار‌ها برای پیشگیری و درمان بدن درد در بارداری فعال ماندن است. اگرچه ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد اما ورزش به رفع انواع شکایات رایج بارداری از کمردرد گرفته تا یبوست و گاز کمک می‌کند. ورزش ایمن برای بارداری به کنترل افزایش وزن بارداری کمک می‌کند، ماهیچه‌های شما را تقویت و کشش می‌دهد، وضعیت شما را بهبود می‌بخشد و از گردش خون شما حمایت می‌کند.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

گاهی اوقات برخی از بدن درد‌ها در بارداری می‌تواند نشانه چیز جدی‌تری باشد. به عنوان مثال کمردرد شدید ممکن است نشانه عفونت کلیه باشد که اغلب با تب و احساس سوزش هنگام ادرار همراه است. به ندرت درد و گرفتگی شکم در سه ماهه اول بارداری ممکن است ناشی از حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین باشد. درد‌های عمومی بدن همراه با تب و یا علائم تنفسی فوقانی نیز می‌تواند ناشی از آنفولانزا یا کووید-۱۹ باشد. زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به عوارض هر دوی این عفونت‌ها هستند. اگر هر یک از علائم زیر را داشتید سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  •  درد شدید و دائمی شکم
  •  خونریزی واژینال یا لکه بینی
  •  تب
  •  ترشحات غیر معمول واژن
  •  درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

علت بدن درد‌های رایج بارداری چیست؟

 سردرد:

احساس درد مبهم در هر دو طرف سر می‌تواند نشانه سردرد تنشی باشد. این علامت معمولاً در سه ماهه اول شایع است که با تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون مرتبط است. (اگر در سه ماهه دوم یا سوم بارداری خود هستید و سردرد شدیدی دارید که از بین نمی‌رود، فقط برای ایمن شدن با پزشک خود تماس بگیرید. )

هموروئید:

هموروئید رگ‌های خونی متورم غیرمعمول در ناحیه رکتوم هستند که معمولاً با یبوست و زور زدن در حین حرکات روده مرتبط هستند. آن‌ها می‌توانند صرفاً خارش دار یا کاملاً دردناک باشند و گاهی اوقات می‌توانند باعث خونریزی مقعدی شوند به خصوص در حین حرکت روده. برخی از زنان برای اولین بار در دوران بارداری دچار هموروئید می‌شوند اما اگر قبل از بارداری هموروئید را تجربه کرده‌اید به احتمال زیاد اکنون دوباره به آن مبتلا شده‌اید.

سوزش سردل:

اگر بعد از خوردن غذا احساس سوزش در قفسه سینه خود کردید احتمالاً سوزش سر دل است (همچنین سوء هاضمه اسید یا رفلاکس اسید نامیده می‌شود). در دوران بارداری هورمون‌ها اسفنکتر تحتانی مری را شل می‌کنند و به اسید معده اجازه می‌دهند دوباره بالا برود و مری را بسوزاند. در اواخر بارداری کودک در حال رشد شما به معده و محتویات آن فشار می‌آورد.

گرفتگی عضلات پا:

هیچ کس مطمئن نیست که چرا اسپاسم در عضلات پا در سه ماهه دوم و سوم شایع است اما می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین، عدم تعادل الکترولیت‌ها یا تغییر در سطح فعالیت شما باشد.

سندرم تونل کارپال:

اگر در دوران بارداری در دستان خود احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی می‌کنید می‌تواند از سندرم تونل کارپال باشد. مایع اضافی و تورم در دوران بارداری می‌تواند بر روی اعصابی که از دست از طریق مچ دست به ساعد عبور می‌کند فشار وارد کند.

 

منبع:

www.babycenter.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *