1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درد و خونریزی لثه در دوران بارداری

درد و خونریزی لثه در دوران بارداری

درد و خونریزی لثه در دوران بارداری

شکم شما تنها چیزی نیست که این روزها متورم شده است. همچنین ممکن است لثه‌های شما در دوران بارداری بسیار حساس، متورم، قرمز، حساس و مستعد خونریزی باشند، مخصوصاً وقتی مسواک می‌زنید و نخ دندان می‌کشید. نترسید این کاملا طبیعی است. لثه‌ها و دندان‌های شما احتمالاً پس از زایمان به حالت قبل برمی‌گردند، اما این ایده خوبی است که همین حالا سلامت دهان و دندان خود را ارتقا دهید.

 

معمولا چه زمانی لثه های شما در دوران بارداری شروع به خونریزی می کنند؟

انتظار داشته باشید در سه ماهه دوم بارداری مقدار زیادی رنگ صورتی روی مسواک خود مشاهده کنید. همان هورمون‌های بارداری که باعث تورم غشاهای مخاطی و گرفتگی سینوس‌ها می‌شوند و از حدود هفته پانزدهم بارداری به بعد، لثه‌های شما را ملتهب می‌کنند و احتمال خونریزی راحت‌تر آن‌ها را افزایش می‌دهند.

 

در دوران بارداری برای خونریزی لثه چه کنم؟

 مراقب دندان های خود باشید:

  دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک بزنید و به طور منظم از نخ دندان استفاده کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیش از حد می تواند لثه های حساس را حساس تر و مستعد خونریزی کند. اگر بوی نعناع باعث می‌شود خمیردندانی با طعم میوه برای بچه‌ها یا حتی جوش شیرین تهیه کنید. اگر این موارد برای شما جذاب نیست از دندانپزشک خود بخواهید محصول دیگری را توصیه کند.

 زبان را مسواک بزنید:

فقط دندان‌های شما نیستند که به مراقبت نیاز دارند مسواک زدن زبان همچنین به کاهش میزان باکتری در دهان کمک می‌کند.

 

آیا می توانم از خونریزی لثه در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

برخی از زنان در زمان انتظار از دندانپزشکی خودداری می کنند. آنها در حال حاضر با حالت تهوع یا رفلاکس اسید دست و پنجه نرم می کنند و از این که کسی چیزی را در دهان خود بچسباند لذت نمی برند یا ترس غیرمنطقی از تأثیر اقدامات دندانپزشکی بر روی جنین خود دارند.

چه زمانی می توانم انتظار داشته باشم که خونریزی لثه هایم در دوران بارداری متوقف شود؟

در حالی که بارداری خطراتی را برای دهان شما به همراه دارد اما اگر لثه های شما قبل از بارداری خوب بودند احتمالاً بعد از آن نیز خوب می شوند. در واقع بزرگترین مطالعات نشان می دهد که هیچ تفاوت آماری عمده ای در شیوع بیماری یا حفره لثه در زنان باردار و غیر باردار وجود ندارد.

در مورد خونریزی لثه در دوران بارداری چه زمانی باید با پزشک یا دندانپزشک تماس گرفت؟

حساسیت لثه‌ها طبیعی است اما اگر لثه‌های شما قرمز روشن است، بسیار درد می‌کند و به راحتی خونریزی می‌کند. مثلاً مسواک شما رنگ صورتی به خود گرفته است یا هنگام شستشو خون بیرون می‌ریزد ممکن است به التهاب لثه مبتلا شده باشید. لثه هایی که ملایم و نسبتاً بی ضرر هستاما التهاب لثه در نهایت می تواند به یک بیماری جدی تر اما قابل درمان به نام پریودنتیت تبدیل شود که باید به پزشک خود اطلاع دهید. تحقیقات همچنین نشان داده است که پریودنتیت در دوران بارداری ممکن است خطر تولد نوزاد نارس یا کم وزن یا حتی پره اکلامپسی را افزایش دهد.

 

منبع:

www.whattoexpect.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *