1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درمان استریا بعد زایمان

درمان استریا بعد زایمان

به احتمال زیاد حتی قبل از باردار شدن هم درباره ترک‌های پوستی یا استریا چیزهایی شنیده‌اید و شاید درباره آن نگران هم شده باشید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا درباره درمان استریا بعد زایمان بیشتر بدانید.

درمان استریا بعد زایمان

به احتمال زیاد حتی قبل از باردار شدن هم درباره ترک‌های پوستی یا استریا چیزهایی شنیده‌اید و شاید درباره آن نگران هم شده باشید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا درباره درمان استریا بعد زایمان بیشتر بدانید.

در این مقاله می‌خوانید؟

  • ترک‌های پوستی در بارداری
  • علائم استریا چیست؟
  • چه چیزی باعث ترک‌های بارداری می‌شود؟
  • آیا دلیل ژنتیکی هم وجود دارد؟
  • آیا می‌توان از شر ترک‌های پوستی بعد از بارداری خلاص شد؟
  • درمان استریا بعد زایمان چگونه است؟
  • درمان استریا بعد زایمان چقدر طول می‌کشد؟
  • خلاصه

ترک‌های پوستی در بارداری
معنای ترک‌های پوستی، استریا یا استرچ‌مارک تقریبا مترادف با بارداری و زایمان است، درست مثل حالت تهوع صبحگاهی که در بارداری دچارش می‌شوید.
اما همانطور که ممکن است درباره آن‌ها چیزهایی شنیده باشید، درباره علتشان چیزی نمی‌دانید. شما نمی‌دانید چرا برخی از خانم‌های حامله بیشتر از دیگران دچار این ترک‌ها می‌شوند؟ آیا کار اشتباهی انجام داده‌اید که به استریا دچار شده‌اید، این ترک‌ها قابل درمان هستند، یا نه؟
با خیال راحت بنشینید پای این مقاله تا ما درباره استریا هنگام بارداری و درمان استریا بعد از زایمان بیشتر برایتان توضیح بدهیم.

درمان استریا بعد زایمان
علائم استریا چیست؟
علائم استریا، اساسا نوعی اسکار است. استرچ‌مارک‌های بارداری مانند رگه‌های فرورفته روی پوست به نظر می‌رسند که می‌توانند به رنگ‌های صورتی، قرمز، سیاه، آبی یا بنفش باشند. همه چیز به این موضوعات بستگی دارد:

  • چگونه ایجاد می‌شوند
  • جایی که روی بدن شما قرار گرفته‌اند

گاهی اوقات، زمانی که علائم کشش برای اولین بار ظاهر می‌شوند، ممکن است کمی برآمده به نظر برسند، اما در نهایت این حالت از بین می‌رود.

ترک‌های پوستی معمولا در طول بارداری رخ می‌دهند، اما در طول جهش رشد و افزایش سریع وزن هم اتفاق می‌افتند.

این ترک‌های بارداری وقتی برای اولین بار ظاهر می‌شوند، ممکن است خارش هم داشته باشند.

چه چیزی باعث ترک‌های بارداری می‌شود؟
همانطور که از نام آن‌ها پیداست، ترک‌های بارداری با کشش سریع پوست در طول بارداری ایجاد می‌شوند. این کشش، ساختارهای حمایتی را در لایه میانی یا پایینی بافت‌های پوست پاره می‌کند و باعث ایجاد جای زخم می‌شود.
ترک‌های پوستی معمولا در طول بارداری رخ می‌دهند، اما در طول جهش رشد و افزایش سریع وزن هم اتفاق می‌افتند. خوب است بدانید که ۹۰درصد از افراد باردار در سه ماهه سوم بارداری دچار ترک‌های پوستی می‌شوند.
ترک‌های پوستی در این نواحی ظاهر می‌شوند:

  • شکم
  • باسن
  • سینه‌ها
  • ران

با این حال، همه افراد دچار ترک‌های پوستی نمی‌شوند و همه افراد با شدت یکسانی به آن دچار نمی‌شوند.

درمان استریا بعد زایمان
آیا دلیل ژنتیکی هم وجود دارد؟
بر اساس تحقیقات برخی از افراد از نظر ژنتیکی بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به علائم کشش بارداری هستند. بنابراین، اگر مادر یا مادربزرگتان در طول بارداری‌شان دچار ترک‌های بارداری شده‌اند، احتمال زیادی وجود دارد که شما هم دچارش شوید.
کورتیزون می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را تضعیف کند و احتمال ایجاد ترک‌های پوستی را افزایش دهد. کورتیزون، هورمونی است که توسط غدد فوق کلیوی ساخته می‌شود. به همین دلیل است که اگر از کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کنید یا شرایط خاصی مانند سندرم کوشینگ یا سندرم مارفان دارید، ممکن است بیشتر دچار ترک‌های پوستی شوید.

اگر مادر یا مادربزرگتان در طول بارداری‌شان دچار ترک‌های بارداری شده‌اند، احتمال زیادی وجود دارد که شما هم دچارش شوید.

تحقیقات همچنین نشان داده است که در دوران بارداری، اگر جوان‌تر هستید یا اگر خیلی سریع وزن اضافه می‌کنید، احتمال ابتلا به ترک‌های پوستی بیشتر می‌شود. سطح هورمون در دوران بارداری هم می‌تواند در این ترک‌ها نقش داشته باشد.

آیا می‌توان از شر ترک‌های پوستی بعد از بارداری خلاص شد؟
این ترک‌ها مانند هر جای زخم، علائم کشیدگی دائمی هستند و شما هرگز نمی‌توانید به طور کامل از شر آن‌ها خلاص شوید.
البته بیشتر این ترک‌ها پس از تولد نوزاد، خود به خود محو می‌شوند.

درمان استریا بعد زایمان
درمان استریا بعد زایمان چگونه است؟
به نظر می‌رسد که درمان ترک‌های پوستی که تازه ایجاد شده‌اند موثرتر از درمان ترک‌های قدیمی‌تر است. بنابراین، اگر می‌توانید درمان را زودتر شروع کنید.
این‌طور نیست که اگر مثلا همسایه شما از یک درمان خاص استفاده کرده، این درمان برای شما هم جواب بدهد، بنابراین خودتان به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصان پوست گزینه‌های مختلف درمان را مطرح و بهترین درمان را به شما پیشنهاد می‌کنند.

درمان استریا بعد زایمان
گزینه‌های متعددی برای درمان استریا بعد زایمان وجود دارد که شامل این موارد است:

۱- لایه‌برداری شیمیایی
لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند توسط پزشک عمومی، متخصص پوست یا جراح پلاستیک انجام شود. لایه‌برداری با اسید گلیکولیک باعث تحریک تولید کلاژن در پوست می‌شود.

۲- لیزر درمانی
در لیزردرمانی از طول موج‌های خاص نور برای کاهش این موارد استفاده می‌شود:

  • درد
  • ورم
  • جای زخم

بر اساس نتایج مطالعات متعدد، لیزر درمانی می‌تواند با افزایش تولید کلاژن پوست، بازیابی فیبرهای الاستین و ضخیم شدن لایه اپیدرم، ظاهر ترک‌های پوستی را کاهش دهد.

پیش از این‌که به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید لازم است بدانید که لیزر درمانی می‌تواند برایتان گران تمام شود و احتمالا قبل از این‌که کاملا جواب بدهد، باید درمان‌های مکرری را در جلسات متعدد انجام دهید.

پیش از این‌که به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید لازم است بدانید که لیزر درمانی می‌تواند برایتان گران تمام شود و احتمالا قبل از این‌که کاملا جواب بدهد، باید درمان‌های مکرری را در جلسات متعدد انجام دهید.

۳- میکرودرم ابریژن
میکرودرم ابریژن، یک روش کم‌تهاجمی است که برای بهبود رنگ و بافت پوست استفاده می‌شود. میکرودرم ابریژن، این مشکلات را برطرف می‌کند:

  • آسیب خورشید
  • لکه‌های پیری
  • جای جوش
  • چین و چروک
  • سایر مشکلات پوستی

درمان استریا بعد زایمان
۴- میکرونیدلینگ
میکرونیدلینگ، یک روش مراقبت از پوست است که باعث کاهش چین و چروک و اسکار می‌شود.
در این روش از سوزن‌های ظریف برای سوراخ کردن پوست استفاده می‌شود. همانطور که این جراحات کوچک بهبود می‌یابند، پوست جوانی خود را بازمی‌یابد. برخی از پزشکان متعقدند این روش بهتر از میکرودرم ابریژن عمل می‌کند.

فرکانس رادیویی، یک روش غیر تهاجمی است که از امواج رادیوفرکانسی برای گرم کردن لایه‌های عمیق‌تر پوست استفاده می‌کند تا تولید کلاژن را تحریک و پوست را سفت کند.

۵- فرکانس رادیویی
فرکانس رادیویی، یک روش غیر تهاجمی است که از امواج رادیوفرکانسی برای گرم کردن لایه‌های عمیق‌تر پوست استفاده می‌کند تا تولید کلاژن را تحریک و پوست را سفت کند.
فرکانس رادیویی و میدان‌های الکترومغناطیسی با پالس‌های چند قطبی طولی و عرضی، علائم کششی و ترک‌های پوستی را کاهش می‌دهند.
اگر می‌خواهید فرکانس رادیویی را امتحان کنید، ابتدا با متخصص پوست مشورت کنید تا ببینید آیا آن را به شما توصیه می‌کند یا نه.

درمان استریا بعد زایمان
۶- ژل‌ها یا کرم‌های موضعی با اسید هیالورونیک
استفاده از اسید هیالورونیک برای علائم کشش اولیه می‌تواند باعث کاهش چشمگیر آن‌ها شود.

اگر هنوز باردار هستید، به هیچ وجه نمی‌توانید از رتینوئیدها استفاده کنید چون باعث نقایص مادرزادی می‌شوند.

۷- کرم‌های تجویزی با ترتینوئین
کرم‌هایی که دارای «ترتینوئین» هستند، می‌توانند ظاهر ترک‌های پوستی را بهبود ببخشند، به‌ویژه اگر کرم‌ها در اوایل ظهور ترک‌های پوستی و هر روز استفاده شوند.
این کرم‌های فقط باید توسط متخصص پوست تجویز شوند.
توجه کنید که اگر هنوز باردار هستید، به هیچ وجه نمی‌توانید از رتینوئیدها استفاده کنید چون باعث نقایص مادرزادی می‌شوند.
از این کر‌ها باید در طول شیردهی هم اجتناب کنید چون از طریق شیر مادر جذب می‌شوند.

درمان استریا بعد زایمان
۸- کرم‌های کاکائو یا ویتامین E
متاسفانه، هنوز هیچ مطالعه‌ای صد در صد تاثیر این مواد را در بهبود استرچ‌مارک‌ها اثبات نکرده است.
اما اگر بخواهید از کرم‌هایی با این نوع مواد استفاده کنید، ضرری ندارند. استفاده از آن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است و می‌تواند به مرطوب نگه داشتن پوست و کاهش خارش کمک کند.

۹- روغن زیتون، یا روغن بادام
درباره تاثیر استفاده از روغن زیتون، یا روغن بادام هم مانند استفاده از کره کاکائو یا ویتامین E، مطالعات زیادی وجود ندارد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این روش‌های چندان مفید نیستند. اما خب اگر بخواهید آن‌ها را امتحان کنید، هیچ ضرری ندارند.

درمان استریا بعد زایمان
درمان استریا بعد زایمان چقدر طول می‌کشد؟
درمان استریا بعد زایمان به شرایط مختلف بستگی دارد. بدن هر شخص به طور متفاوتی بهبود می‌یابد، بنابراین بهتر است صبور باشید.
بهبودی همچنین به شدت علائم استریا و نوع درمان آن بستگی دارد. اگر نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان استریا بعد زایمان
خلاصه
چه کسی گفته که بچه‌دار شدن آسان است؟! بچه‌دار شدن کاری سخت و بزرگ است. این را بدانید که بدن شما چیزهای زیادی را پشت سر گذاشته و کودکتان به دنیا آمده است. این ترک‌های بارداری که روی شکم، ران یا باسنتان نقش بسته و شاید دوستش ندارید، ممکن است با گزینه‌هایی مثل فرکانس رادیویی، لیزر درمانی یا کرم‌های تجویزی با ترتینوئین بهبود یابد.
این نکته را به خودتان یادآوری کنید که این علائم کششی، نشانه‌ای است بر آنچه برای مادر شدن انجام داده‌اید و دلیلی ندارید که از آن‌ها خجالت بکشید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک بیا نی نی مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *