1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درمان بی اختیاری ادرار با لیزر و تاثیر آن در باروری

درمان بی اختیاری ادرار با لیزر و تاثیر آن در باروری

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که آیا درمان بی اختیاری ادرار با لیزر باعث اختلال در باروری می­شود؟

سوال : آیا درمان بی اختیاری ادرار با لیزر باعث اختلال در باروری می­شود؟

پاسخ : بی اختیاری ادرار عارضه ای است که در آن ادرار فرد به صورت غیر ارداری نشت می کند. این عارضه بین زنان شایعتر از مردان است. دو سوم زنانی که دچار بی اختیاری ادرار می شوند، بی اختیاری استرسی یا اضطراری دارند. این نوع بی اختیاری ادرار را در زنان باردار نیز می توان دید.

برای آگاهی بیشتر از درمان بی اختیاری ادرار با لیزر و تاثیر آن در باروری به سراغ دکتر مژگان السادات دادگر رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر مژگان السادات دادگر یا دریافت نوبت از کلینیک دکتر مژگان السادات دادگر کلیک کنید.

درمان بی اختیاری ادرار با لیزر  و تاثیر آن در باروری

بی اختیاری ادرار چیست؟

عارضه ای که موجب دفع غیر ارادی ادرار می شود که در اثر عدم کنترل مثانه می باشد. در بدن انسان ادرار در کلیه ساخته می شود و در درون مثانه ذخیره می گردد.

ماهیچه های مثانه هنگام دفع ادرار سفت شده و در پی آن ادرار از طریق مجرای ادرار از مثانه خارج می شود. در این هنگام ماهیچه های اسفنکتر که اطراف مجرای ادرار قرار گرفته اند، شل شده تا ادرار شما خارج شود.

انواع بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری در زنان باتوجه به علت آن، انواع مختلفی داشته که نقش تعیین کننده ای در روش درمان آن دارد. انواع بی اختیاری ادراری در زنان عبارتند از:

۱- بی اختیاری استرسی

این بی اختیاری در اثر فشار بر مثانه هنگام سرفه، عطسه، خندیدن یا فعالیت بدنی رخ می دهد. همچنین، ممکن است ناشی از تغییرات فیزیکی با بارداری و زایمان باشد. ضعیف شدن عضلات کف لگن باعث می شود که مثانه به سمت لگن تحتانی پایین آمده و فشار کافی برای اسفنکتر را دشوار کند، در نتیجه منجر به نشت ادرار می شود. در صورتی که دیواره مجرای ادرار ضعیف باشد، بی اختیاری ادرار می تواند بدون حرکت مثانه به سمت پایین نیز رخ دهد.

۲- بی اختیاری فوری

این نوع از بی اختیاری ادرار باعث میل شدید و فوری یا میل به ادرار در اثر آسیب به نخاع، مغز یا اعصاب و عضلات مثانه می شود. در واقع سیگنال های عصبی غیرطبیعی باعث انقباضات غیر ارادی مثانه ناشی از بیماری های آلزایمر، ام اس، بیماری پارکینسون، سکته مغزی و غیره می شود. همچنین محرک هایی مانند نوشیدن مقدار کمی آب، دست زدن به آب سرد یا قرار گرفتن در یک محیط سرد حتی برای مدت کوتاهی می تواند که منجر به بی اختیاری شود.

۳- بی اختیاری مختلط

این نوع از بی اختیاری ادراری، ترکیبی از بی اختیاری استرسی و بی اختیاری فوری است، به همین علت هر دو علائم بی اختیاری استرسی و فوری دیده می شود.

۴- شب ادراری عملکردی

این عارضه ناشی از نقص جسمی، انسداد خارجی یا مشکلات روانی است که رسیدن به موقع به توالت را به تاخیر می اندازد.

۵- بی اختیاری گذرا

یک وضعیت موقتی است که معمولا در اثر مصرف دارویی خاص، عفونت ادراری، مصرف بیش از حد کافئین، سرفه مزمن، یبوست و مشکلات روانشناختی ایجاد می شود.

درمان بی اختیاری ادرار با لیزر  و تاثیر آن در باروری

درمان بی اختیاری ادرار با لیزر

لیزر یکی از درمان های موثر و بدون جراحی برای بی اختیاری ادراری در زنان محسوب می شود. در حقیقت لیزر یک روش جایگزین برای جراحی به شمار می رود که می تواند مشکلات بی اختیاری ادراری را در زنان درمان کند.

لیزر مونالیزا یک روش بدون درد و خونریزی است که بر بافت های داخلی واژن اثر گذاشته و سبب تحریک کلاژن‌سازی در ناحیه واژن می‌شود. با افزایش کلاژن، لایه مخاطی و بافت های تحلیل رفته بازسازی شده و عملکرد و کارایی طبیعی خود را باز می‌یابند. به طورکلی بی اختیاری نوع فوریتی و اورژانسی را می توان به راحتی با دستگاه لیزر درمان کرد که معمولا در یک تا سه جلسه نتیجه درمان قابل مشاهده است.

علت بی اختیاری ادرار در بارداری

فشار جنین به عضلات کف لگن و مثانه عمده ترین علت تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار در حاملگی است که کاملا طبیعی بوده و نباید زندگی مادر را در طول بارداری مختل کند. سایر علل بی اختیاری ادرار در بارداری عبارتند از:

  • برخی بیماری ها مثل دیابت، مالتیپل اسکلروز، سکته مغزی، ام اس و …
  • مصرف برخی داروها مثل داروهای اضطراب
  • اضافه وزن مادر
  • بالا بودن سن مادر برای بارداری
  • عفونت های ادراری که قبل از بارداری درمان نشده اند
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری که باعث ضعف عضلات مثانه و مجاری ادرار می شوند
  • فشار ناشی از یبوست به عضلات کف لگن
  • هر گونه آسیب به اعصاب کنترل کننده ادرار در مثانه

برای تشخیص بی اختیاری در ادرار راه های زیر باید انجام شود:

  1. به طور روزانه وضعیت تخلیه ادرار را یادداشت نمایید با داشتن این اطلاعات از میزان حجم مثانه خود آگاهی می شوید.
  2. مراجعه به پزشک و انجام آزمایش ادرار و بررسی کردن عفونت ادراری
  3. مقدار ادرار باقیمانده در مثانه در دو مرحله طی سونوگرافی قبل و بعد از ادرار کردن محاسبه می شود.
  4. نوار عصبی مثانه یایورودینامیک: این آزمایش وسیله اصلی برای تشخیص بی اختیاری ادرار می باشد که باید به وسیله پزشک اورولوژیست انجام شود.
  5. سیستوسکوپی: این روش برای مواردی که بی اختیاری ادرار دائمی است انجام می شود .

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *