1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

درمان لمینت دندان چند جلسه و چقدر زمان لازم دارد؟

درمان لمینت دندان چند جلسه و چقدر زمان لازم دارد؟

لمینت دندان پوسته‌ی نازکی است که به صورت جداگانه ساخته و به سطح جلویی دندان‌های شما چسبانده می‌شود تا مسائل زیبایی جزئی را اصلاح کند. در این مقاله، با ما همراه باشید تا ببینید درمان لمینت دندان چند جلسه و چقدر زمان لازم دارد.

درمان لمینت دندان چند جلسه و چقدر زمان لازم دارد؟

لمینت دندان معمولاً از مواد سرامیکی یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شود که سپس، از طریق یک چسب مخصوص به دندان‌های شما اتصال پیدا می‌کند. به خواندن ادامه دهید تا ببینید درمان لمینت دندان چند جلسه و چقدر زمان لازم دارد.

در این مقاله می‌خوانید:

  • مراحل طراحی و نصب لمینت دندان
  • تهیه قالب در مطب چقدر طول میکشد؟
  • لمینت دندان چند جلسه طول میکشد؟
  • آیا لمینت دندان، درمانی طولانی مدت به حساب می آید؟

مراحل طراحی و نصب لمینت دندان

اگر درباره تعداد جلسات و مدت زمان لمینت کنجکاو هستید، باید از مراحل طراحی و نصب آن مطلع باشید:

۱- مشاوره

اولین کاری که باید بکنید، مشورت با یک دندانپزشک است.

اولین کاری که باید بکنید، مشورت با یک دندانپزشک است. دندانپزشک دندان‌های شما را از نظر میزان پوسیدگی یا آسیب دیدگی معاینه می‌کند و بعد تصمیم می‌گیرد که آیا درمان لمینت دندان برای شما مناسب است یا خیر. اگر یک بیماری زمینه‌ای دندان مانند پریودنتال داشته یا به ساییدن و فشار دادن دندان‌های خود عادت کرده باشید، لمینت دندان برایتان مناسب نیست. اما اگر دندان‌هایتان سالم باشند و صرفاً بخواهید لبخند خود را زیباتر کنید، فرآیند ساخت لمینت می‌تواند شروع شود.
دندانپزشک شما از دندان‌هایتان عکس‌های واضح می‌گیرد و سابقه دندانی شما را بررسی می‌کند. در طول مشاوره باید توقعات خود از شکل و رنگ لمینت دندان را مطرح کنید و به توصیه‌های دندانپزشک خود نیز در این مورد گوش دهید. 

مراحل طراحی و نصب لمینت دندان

۲- آماده سازی دندان 

در مرحله بعد، متخصص دندانپزشکی باید لایه خارجی مینای دندانی که می‌خواهید لمینت کنید را بردارد. 
عرض و عمق لایه برداشته شده تقریباً با لایه روکشی که قرار است اعمال شود مطابقت دارد و در طول این فرآیند از یک بی حس کننده موضعی برای کاهش درد استفاده می‌شود.

۳- ساخت قالب

پس از آماده شدن دندان‌ها، دندانپزشک برای ساخت لمینت مخصوص دندان‌های شما قالب می‌سازد. سپس قالب به لابراتوار دندانپزشکی خود کلینیک یا یک آزمایشگاه دیگر ارسال می‌شود تا برای تولید کپی دقیقی از دندان‌های آسیب دیده شما مورد استفاده قرار بگیرد. 
روکش‌های لمینتی چند روز بعد تولید می‌شوند و شما تا زمان ساخت روکش‌های دائمی، از روکش‌های موقت استفاده خواهید کرد. 

۴- اتصال لمینت دندان

پس از آماده شدن روکش‌های دائمی، نوبت به باندینگ می‌رسد. ممکن است ابتدا لازم باشد که روکش‌ها کمی بریده شوند تا متناسب با دندان‌های شما باشند. سپس، دندان باید برای باندینگ آماده شود و جلا بخورد که معمولاً در این بخش از درمان، نیازی به بیهوشی نیست.
سپس، لمینت به کمک چسب مخصوصی به دندان‌های شما متصل می‌شود و نور متمرکز خاصی در عرض چند دقیقه، به محکم کردن این دو روی هم کمک می‌کند. 

تهیه قالب در مطب چقدر طول میکشد؟

تهیه قالب در مطب چقدر طول میکشد؟

روند ساخت و ساز نیز معمولاً ۲ هفته طول می‌کشد.

همان‌طور که گفتیم، قالب دندان‌های شما به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده شده تا در آن‌جا روکش‌های لمینتی شما توسط یک سرامیست ساخته شود.
درمان لمینت دندان سفارشی است تا تناسب کامل را با دندان‌های هر بیمار داشته باشد. روند ساخت و ساز نیز معمولاً ۲ هفته طول می‌کشد.

لمینت دندان چند جلسه طول میکشد؟

به طور کلی، درمان لمینت دندان معمولاً به ۳ یا ۴ بار مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد.

اولین جلسه: مشاوره، تشخیص و گزینه‌های درمانی

در اولین جلسه شما باید نگرانی‌‌ها و توقعات خود را کاملاً شرح دهید و سوابق پزشکی و دندانپزشکی خود را نیز کاملاً با متخصص دندانپزشکیتان در میان بگذارید. دندان‌ها و لثه‌های شما نیز باید معاینه شوند و هم‌چنین باید به کمک دندانپزشک از تمام روش‌های درمانی ممکن و مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها اطلاعات کسب کنید. 

دومین جلسه: اندازه گیری و ارزیابی

در این جلسه، عکس‌های متعددی با اشعه ایکس از دندان‌های شما گرفته خواهد شد و فرآیند قالب گیری نیز کامل می‌شود. در این مرحله هیچ نوع حفاری یا آماده سازی دندانی نباید انجام بگیرد.

لمینت دندان چند جلسه طول میکشد؟

سومین جلسه: روکش‌های موقت

ابتدا به دندان‌های شما بی حسی اسپری یا تزریق می‌شود. سپس دندانپزشک یک لایه نازک از جلو و پایین دندان‌های شما را سوهان می‌زند تا شکل لثه‌ها را تغییر دهد و همه چیز را برای نسخه نهایی آزمایش کند. این روکش‌های موقت باید حدوداً ۲ هفته روی دندان‌های شما بمانند.

چهارمین جلسه: فیتینگ نهایی

روند روکش‌های دائمی مشابه روکش‌های موقت است و در این‌جا هم ابتدا دندان‌های شما را بی حس می‌کنند. دندان‌های طبیعی، تمیز، خشک و برای لمینت آماده می‌شوند. در نهایت روکش‌ها با چسب مخصوص به دندان‌های شما چسبانده می‌شوند.

آیا لمینت دندان، درمانی طولانی مدت به حساب می‌ آید؟

آیا لمینت دندان، درمانی طولانی مدت به حساب می‌ آید؟

لمینت دندان محکم و ماندگار است، اما گاهی اوقات امکان دارد بشکند و از بین برود. لمینت معمولاً بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال فرو می‌ریزد که عدم مراقبت صحیح، نقش به سزایی در آن دارد. معمولاً وقتی زمان تعویض روکش‌هایتان فرا برسد، خودتان علائمش را متوجه می‌شوید. در صورت افتادن لمینت، فوراً به دندانپزشک خود زنگ بزنید و وقت ویزیت بگیرید. فقط کافی است همان روند قبلی را طی کنید تا یک لبخند زیبا و درخشان جدید داشته باشید. 

درمان لمینت دندان

کلام آخر

درمان لمینت دندان چند جلسه و چقدر زمان لازم دارد؟ اگر دنبال لمینت دندان سفارشی هستید، باید گفت که کل پروسه آن از ۱ تا ۳ هفته طول می‌کشد و حدود ۳ یا ۴ جلسه نیز باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در ابتدا مشاوره و سپس، فرآیندهای عکس برداری و قالب گیری از دندان‌ها، تهیه روکش موقت، ساخت روکش اصلی و اتصال نسخه نهایی آن به دندان‌های شما به نوبت و در وقت درست خود انجام شوند. 

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصصین دندانپزشکی، به کلینیک بیا نی نی سر بزنید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *