انتخاب اول خودم پزشکی نبود اما اصرار پدر و مادرم، باعث شد تا چنین تصمیمی بگیرم و الان پشیمانم. دانشجوی خنگی نیستم و نمراتم هم بد نیست اما از درس‌های پزشکی خوشم نمی‌آید. در ترم دوم دانشگاه از رشته پزشکی زده و حتی متنفر شدم. می‌خواهم تا دیر نشده، تصمیم بهتری بگیرم. راهنمایی‌ام کنید.
دختر هستم.
پاسخ مشاور
باتوجه به پیامک شما، قبل از هر چیز باید بگویم که به‌طور کلی می‌توان گفت علاقه یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در یک رشته تحصیلی است و در درجه اول باید نوع نگاه شما به رشته تحصیلی‌تان تغییر کند. این‌که مدام به خودتان بگویید به اصرار والدینم وارد رشته پزشکی شدم، کمکی به شما نمی‌کند و فقط روحیه‌تان را تضعیف می‌کند. این میزان از جملات منفی که در متن پیامک‌تان به چشم می‌آید، به بازنگری نیاز دارد. در ادامه چند توصیه به شما دارم.
   این کار را ناتمام رها نکنید
با شرایطی که در پیامک‌تان توضیح دادید و حالا که در حال ادامه تحصیل هستید و گفتید نمرات‌تان هم خوب است، توصیه می‌کنم این کار را  فعلا ناتمام رها نکنید و به هر شکلی شده، همه انرژی خود را در همین رشته‌ای که مشغول هستید، متمرکز کنید تا جمع بندی دقیق تری داشته باشید. از پراکنده کاری بپرهیزید چون باعث هدر رفتن انرژی شما می‌شود.  باور کنید که شما علاوه بر اصرار والدین‌تان برای ورود به رشته پزشکی، قطعا دانش‌آموز زرنگ و پرتلاشی بوده‌اید که توانسته‌اید در این رشته قبول شوید. برای ایجاد علاقه به رشته خود، باید دست به کار شوید و راهکارهایی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، عملی ‌کنید.
   رشته مورد علاقه دیگرتان را هم ادامه دهید
شما می‌توانید برای احساس رضایت بیشتر هم در این رشته ادامه تحصیل دهید و هم به فراگیری هنری خاص که مدنظر شماست، بپردازید و همزمان از هر دو رشته بهره‌مند شوید. همچنین با متخصصان رشته خود ارتباط داشته باشید. موفقیت آن‌ها را مشاهده کنید و از آنان درباره فواید این رشته و آینده آن، توضیح بخواهید و ببینید چه خدماتی را می‌توانید به جامعه ارائه دهید. فهرستی از فواید رشته خود را تهیه و روزی چند بار آن را مرور کنید. به پیامدهای مثبت تحصیل در این رشته و آثار مثبت آن فکر کنید.
   هر رشته‌ای مشکلات خودش را دارد
از معاشرت با کسانی که شما را از ادامه تحصیل در این رشته باز می‌دارند، اجتناب کنید و در جمع دوستانی که به تردید شما می‌افزایند، شرکت نکنید. هر رشته‌ای مشکلات خاص خود را دارد پس باید با آن برخورد منطقی کرد یعنی تحت تاثیر نکات منفی محیط قرار نگرفت و در حد منطقی برای بهبود آن تلاش کرد. قطعا هرقدر ترم‌های بالاتری می‌روید، رشته شما عملی‌تر و کاربردی‌تر می‌شود. مطمئن باشید به زودی شیرینی تحصیل را در رشته خود خواهید چشید بنابراین کمی صبور باشید و به موفق شدن‌تان ایمان داشته باشید.
نویسنده : فرزانه عطاران| ‌ مشاور تحصیلی