دختری ۱۷ ساله هستم. من در خانه هیچ حق انتخابی ندارم از رنگ لباس تا مدل مو و رشته تحصیلی ام را مادرم انتخاب می کند و نظر و سلیقه من اصلا برای او مهم نیست. از این موضوع خیلی ناراحت هستم.
 پاسخ مشاور
با سلام خدمت شما مخاطب عزیز، با توجه به توضیحات شما در پیامک تان لازم است ابتدا تعریفی از تضاد بین نوجوانان و والدین ارائه کنیم. خانواده یک سازمان اجتماعی کوچک است که روابط اعضای آن به خصوص روابط والدین با فرزندان مهم ترین عنصر شکل دهنده آن است. رشد مطلوب و سالم فرزندان در تمام ابعاد مرهون ارتباط موثر و مطلوب با آنها است. تضاد بین والدین و فرزندان ریشه در باور ها و رفتار پدر و مادر در دوران کودکی و نوجوانی دارد. در این راستا اولین کاری که باید برای بهبود ارتباط مادر و دختر انجام داد تغییر نحوه تفکر آن هاست. تفکر واقع بینانه بدون پیش زمینه منفی، عقب نشینی از مواضع خودخواهانه، تکیه بر واقعیت ها و جدا کردن منطق از احساس، می تواند بسیار کارآمد باشد. این روش باعث شفافیت روابط می شود و اولین قدم برای بهبود رابطه است.
سعی کنید مادرتان را خوب بشناسید
برای برقرار کردن یک رابطه خوب و مستحکم با هر یک از افراد خانواده به ویژه مادر، در ابتدا باید او را خوب بشناسید و بدانید چه شخصیتی دارد. آیا مهربان است؟ آیا تندخو و بد اخلاق است؟ برای مثال او ممکن است موقع صحبت کردن با شما با لحنی تند حرف بزند و شما را برنجاند و احساسات شما را جریحه دار کند. در این زمان اگر می خواهید با مادرتان ارتباط خوب و دوستانه ای داشته باشید باید سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، چند نفس عمیق بکشید و بعد درباره موضوعی که باعث ایجاد کدورت و ناراحتی بین شما شده است، صحبت کنید. در واقع درباره انتخاب ها، سلیقه ها، افکار و آرزو هایی که در زندگی دارید با او صحبت کنید؛ اما جر و بحث نکنید.
اندیشیدن به یک ارتباط دوستانه
تاکنون برای ایجاد یک رابطه دوستانه و صمیمی با مادرتان چه کار هایی انجام داده اید؟ آیا قوانین حاکم بر خانواده را رعایت کرده اید؟ آیا به مادرتان احترام گذاشته اید؟ آیا تاکنون فکر کرده اید که رابطه شما با مادرتان چگونه رابطه ای است؟ در رابطه خود با مادرتان تأمل کنید ببینید اگر شما می توانید کاری انجام بدهید که رابطه تان تغییر کند بهتر است این کار را انجام دهید. این تغییر کلیدی برای بهتر شدن رابطه میان شما و مادر عزیزتان است.
مادرتان را با دوران نوجوانی آشنا کنید
پیشنهاد می شود مادر عزیزتان را با استقلال طلبی که یکی از ویژگی های بارز نوجوانی است، آشنا کنید تا دیگر شما را به چشم یک کودک نگاه نکند و به شخصیت و انتخاب های شما بها بدهد. لازمه این کار همان ارتباط موثر و دوستانه است. به مادرتان توضیح دهید که به آزادی های مشروع و معقول نیاز دارید و به ایشان توضیح دهید که نمی توانید بدون چون و چرا مطیع محض باشید زیرا در واقع زمینه رشد و شکوفایی در شما از بین می رود.
گذاشتن قوانین برای ایجاد یک ارتباط خوب
با مادرتان صحبت و سعی کنید قوانین خوبی را برای ایجاد یک رابطه خوب و پابرجا بین خودتان در نظر بگیرید و این قوانین را به طور ثابت اجرا کنید؛ برای مثال به هم قول بدهید که با محبت با هم رفتار کنید، به یکدیگر احترام بگذارید، درباره مسائلی که باعث ایجاد ناراحتی میان شما شده، صحبت کنید و قبل از این که آن مسئله بزرگ و باعث کدورت شما شود با صبر و آرامش به حرف های هم گوش کنید. مهم نیست که در گذشته چه رفتاری با یکدیگر داشته اید مهم این است که حالا هر کاری را می توانید برای ساختن یک رابطه درست انجام دهید.
سخنی درگوشی با شما مخاطب محترم
لازم است شما نیز ویژگی های روان شناختی والدین خود را بدانید تا بهتر بتوانید با آن ها ارتباط برقرار کنید و در راستای کاهش تنش های احتمالی اقدام کنید. قطعا می دانید که هیچ پدر یا مادری نیست که آگاهانه عملی در راستای تخریب شخصیت فرزندش انجام دهد. مطمئن باشید اگر والدین شما را نصیحت می کنند، تذکر می دهند یا به قول خودتان گیر های الکی می دهند، فقط و فقط آرزوی موفقیت و بهروزی شما را دارند و واقعا نگرانتان هستند که خدای نکرده اتفاق ناگواری برایتان نیفتد اما برخی از آن ها روش صحیح برخورد را نمی دانند و اطلاع ندارند که چگونه پیام بدهند و با چه شیوه ای عمل کنند که در این جا لازم است ارتباطی خوب و صمیمی با خانواده برقرار کنید و نیاز ها و انتخاب ها و سلایق خود را به طور دوستانه و معقول مطرح کنید.