1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

در سه ماه اول بارداری چه عواملی باعث سقط جنین می‌شوند؟

در سه ماه اول بارداری چه عواملی باعث سقط جنین می‌شوند؟

در سه ماه اول بارداری چه عواملی باعث سقط جنین می‌شوند؟

از دست دادن سه ماهه اول بارداری که به سقط زودرس یا سقط خود به خود نیز گفته می‌شود به طور کلی به عنوان یک حاملگی داخل رحمی غیر قابل دوام تعریف می‌شود. این نوع از دست دادن‌ها اگرچه دلسرد‌کننده هستند اما در اوایل بارداری رایج و طبیعی می‌باشند. از دست دادن بارداری سه ماهه اول به عنوان از دست دادن بارداری تا ۱۲ هفته و شش روز تعریف می‌شود. حدود ۲۶ درصد از تمام بارداری‌ها به سقط جنین ختم می‌شود در حالی که تا ۱۰ درصد از بارداری‌های تشخیص داده شده بالینی به سقط جنین ختم می‌شود. در همین حال کارشناسان تخمین می‌زنند که ۸۰ درصد از دست دادن زودهنگام بارداری در سه ماهه اول اتفاق می‌افتد و خطر سقط جنین پس از هفته ۱۲ بارداری کاهش می‌یابد.

 

سقط جنین در سه ماهه اول چه علائمی دارد؟

علائم یا نشانه‌های از دست دادن سه ماهه اول بارداری بسیار کم است اما خونریزی واژینال، درد و گرفتگی لگن شایع‌ترین نشانه‌های از دست دادن جنین است. سقط جنین ممکن است به طور تصادفی پیش بیاید و زمانی که متوجه شدید ضربان قلب جنین‌زده نشود. اگرچه خونریزی شایع‌ترین علامت سقط جنین است اما باید به خاطر داشت که لکه بینی و حتی مقدار کمی خونریزی در اوایل بارداری می‌تواند شایع باشد. همچنین لزوماً به این معنی نیست که شما سقط جنین خواهید داشت. با این حال اگر در بارداری لکه بینی یا خونریزی کمی داشتید با پزشک خود صحبت کنید. اگر خونریزی شما شدید است یا با درد همراه است فوراً به بیمارستان مراجعه کنید.  

چه عواملی در سه ماهه اول سقط جنین نقش دارند؟

وقتی نوبت به درک علت وقوع سقط جنین در سه ماهه اول می‌رسد دانستن اینکه چه عواملی در ایجاد آن‌ها نقش دارند می‌تواند مفید باشد. در حالی که اغلب اوقات علت دقیق سقط جنین ممکن است هرگز شناخته نشود اما محققان دلایل احتمالی را شناسایی کرده‌اند. در اینجا چیزی است که علم در مورد آنچه ممکن است باعث سقط جنین سه ماهه اول شود آورده شده است:

 ناهنجاری‌های کروموزومی:

ناهنجاری‌های کروموزومی شایع‌ترین علت سقط زودرس است. در واقع تحقیقات نشان می‌دهد که ناهنجاری‌های کروموزومی عامل ۵۰ تا ۷۰ درصد از سقط‌های جنین در سه ماهه اول به ویژه مواردی که کمتر از هفته ۱۰ بارداری هستند می‌باشد. هر زمانی که کروموزوم‌ها زیاد یا ناکافی باشند خطر سقط جنین وجود دارد. به عنوان مثال هنگامی که جنین یک جفت کروموزوم را از دست می‌دهد (نولیزومی) جنین نمی‌تواند به طور سالم رشد کند و احتمالاً منجر به سقط جنین خواهد شد. به همین ترتیب زمانی که یک کروموزوم از دست رفته باشد (مونوزومی) بارداری تقریباً همیشه منجر به سقط جنین می‌شود.

عفونت‌ها:

تحقیقات نشان می‌دهد که عفونت‌های قابل پیشگیری می‌توانند تا ۱۵ درصد از سقط‌های زودهنگام را تشکیل دهند در حالی که به طور کامل مشخص نیست که چگونه یا چرا عفونت‌ها باعث سقط جنین می‌شوند اما تعدادی از عفونت‌ها وجود دارند که می‌توانند در سه ماهه اول سقط جنین نقش داشته باشند. با این حال توجه به این نکته مهم است که همه عفونت‌ها منجر به سقط جنین نمی‌شوند و با درمان مؤثر احتمال سقط جنین به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 شرایط پزشکی زمینه‌ای:

اگر یک بیماری زمینه‌ای تشخیص داده نشود یا به خوبی مدیریت نشود احتمال سقط جنین افزایش می‌یابد. اگر شرایط پزشکی مداومی مانند دیابت، فشار خون بالا یا یک بیماری خودایمنی دارید مهم است که با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد برنامه درمانی فعلی خود از جمله استفاده از دارو‌ها صحبت کنید. اگر یک فرد باردار یک مشکل زمینه‌ای مانند بیماری خودایمنی یا دیابت داشته باشد این خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. اما هنگامی که شرایط پزشکی زمینه‌ای را تحت کنترل قرار دادید باید بتوانید خطر سقط جنین را تا حد اولیه کاهش دهید.

چه کسانی در معرض خطر سقط جنین سه ماهه اول هستند؟

 برخی از عوامل سبک زندگی وجود دارند که می‌توانند خطر سقط جنین را افزایش دهند اگرچه لزوماً علت آن نیستند. عامل دیگری که خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد سن فرد باردار است. به عنوان مثال در افراد ۲۰ تا ۳۰ ساله خطر سقط جنین ۹.۸ درصد است اما این خطر برای افراد بالای ۴۰ سال به ۷۴ درصد افزایش می‌یابد. در واقع خطر سقط جنین پس از دو سقط متوالی به ۲۸ درصد و پس از سه سقط متوالی دیگر به ۴۳ درصد افزایش می‌یابد اما حتی اگر همه این عوامل خطر سقط جنین را افزایش می‌دهند کارشناسان نشان می‌دهند که هیچ عامل پیش‌بینی‌کننده‌ای برای از دست دادن بارداری در آینده وجود ندارد.

نتیجه‌گیری:

سقط جنین می‌تواند از نظر عاطفی آزاردهنده باشد و ممکن است باعث شود که فکر کنید آیا کار اشتباهی انجام داده‌اید یا خیر. اما مهم است به یاد داشته باشید که سقط جنین معمولاً یک اتفاق تصادفی است و تقصیر شما نیست. تقریباً همیشه دلیل سقط جنین خارج از کنترل شماست. اگر نگران سقط جنین سه ماهه اول هستید یا اگر اخیراً سقط جنین داشته‌اید مهم است که با پزشک متخصص زنان و زایمان یا ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد نگرانی‌های خود صحبت کنید. آن‌ها ممکن است آزمایش‌های اضافی را توصیه کنند و پیشنهاداتی در مورد نحوه مراقبت از خود از نظر عاطفی و فیزیکی ارائه دهند. احساس اضطراب یا استرس پس از سقط جنین طبیعی است اما احتمال بارداری سالم زیاد است.  

 

منبع:

www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *