1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

دغدغه کوکان ۳ تا ۱۹ ساله چیست؟ + رفتار مناسب

دغدغه کوکان ۳ تا ۱۹ ساله چیست؟ + رفتار مناسب

دغدغه کودکان

 دغدغه کودکان در سنین مختلف چیست

کودکان در سنین مختلف رشد دغدغه های گوناگونی دارند که والدین باید نسبت به این دغدغه ها توجه کافی داشته باشند در این بخش از بیا نی نی شما را با مهم ترین دغدغه کودکان در سنین ۳تا ۱۹ سال آشنا می کنیم.

بزرگ ترین دغدغه های کودکان در سنین مختلف رشد 

درمانگر توضیح میدهد که با توجه به سن فرزندان چه چالش هایی مقابل آنهاست و یا بهتر بگوییم دغدغه کودکان در سنین مختلف چیست؟ سالها گذشت و مغز به آرامی تکامل یافت اما مرکز غریزی مبارزه و یا پرواز مغز-آمیگدالا-باقی مانده است.اگرچه ما به گونه ای بسیار دقیق تبدیل شده ایم ،اما آمیگدالا قادر به تشخیص بین یک تهدید واقعی و یک تهدید درکی نیست. همین اتفاق برای بخشی از عواطف و احساسات در مغز رخ میدهد.اینجا بخشی ست که رشد و سن وارد بازی میشوند به این علت که با رشد جسمی و فیزیکی مغز ما هم رشد میکند.

دغدغه کودکان 3 تا 19 سال

کودکان در سنین مختلف چه دغدغه هایی دارند 
لوب فرونتال جدید ترین بخش تکامل یافته مغز است و آخرین قسمتی است که در بزرگسالان رشد میکند لوب های پیشانی نقش مهمی را در حل مسئله،آغاز،قضاوت،کنترل ضربه و رفتار اجتماعی و جنسی در میان دیگران بازی میکنند به بیان دیگر سن و سال کمتر ما احساسات ما هورمون ها و سایر توابع خودمختاری ما بر تفکر و تصمیمات ما تاثیر میگذارد.
همه ی ما در زندگیمان با محاکمه ها و مصیبت ها رو به رو هستیم و کودکان نیز متفاوت نیستند.تحقیقات نشان میدهد که کودکان در طی مراحل تشخیص زندگی یا مرحله رشد با مجموعه ای از چالش ها مواجه میشوند به زبان ساده تر کودکان توانایی مقابله با اکثر چیز هایی را که شامل اضطراب و نگرانی هستند تا نزدیک نوجوانی درک نمیکنند.

مهم ترین دغدغه کودکان در سنین ۳ تا ۱۹ سال

در اینجا چالش های اصلی بچه ها را مطابق مرحله رشد آنها توضیح میدهیم:
خردسالان و بزرگتر از آنها (۳ ساله)
چالش اصلی در این دوره چیزیست که روانشناسان آن را مقررات عاطفی نامیده اند.علیرغم اعتقاد عامه بچه ها در این سن کم ممکن است طیف گسترده ای از احساسات شادی ،هیجان ، ترس،غم و اندوه، و خشم را احساس کنند.گام اصلی در رشد کودک کمک به او برای درک احساسات خوب و بد او است.هنگامی که شما به کودک کمک میکنید احساساتش را درک کند در واقع او یاد میگیرد چگونه آنهارا کنترل و مدیریت کند.
دغدغه کودکان
مهم ترین دغدغه کودکان در سن ۳ سالگی چیست
نکته کارشناس:
به حالت های کودک صداها حرکات و علامت های صورت با حساسیت پاسخ دهید اینکار به نوزاد شما نشان میدهد که احساساتشان را میشناسید و برای شما مهم هستند.
 
کودکان (۳تا۶ سال)
بزرگترین چالشی که والدین در این مرحله با آن مواجه هستند حس اعتماد به نفس کودک است میشل بوریا ادوارد نویسنده بزرگ کتاب راه های والدین میگوید:این سنین یکی از فعال ترین و ناامید کننده ترین سنین مشارکت است.
مهم ترین دغدغه کودکان
بزرگ ترین دغدغه کودکان در سن ۳ تا ۶سالگی چیست
 فرزند شما چه موافق باشد چه مخالف هماهنگی و مشارکت برای کودکان پیش دبستانی مهم است.هنگامی که شما به فعالیت هایی که فرزندتان قادر است انجام دهد اعتماد ندارید شما به زمان سه سالگی باز میگردید.ناسازگاری نیز باعث گیج شدن کودکان میشود. اگر آنها احساس کنند که قوانین بسته به خلق و خوی والدین تغییر میکند آنها به طور مداوم مرز های خود را آزمایش میکنند.
 
نکته کارشناس:
به فرزندانتان مقدار زیادی وقت و فضا برای بازی آزادانه دهید انتظار میرود این مرحله چالش بر انگیز باقی بماند اما تصمیم بگیرید که با این چالش ها مقابله کنید.
 
سن مدرسه (۶تا ۱۲ سال)
مهمترین چالش بچه ها در این مرحله ترس از عدم اطمینان است.در حالی که کودک ممکن است از استقلال خود خوشحال باشد اما این اشتباه نیست که به پدر و مادر خود برای محافظت از جهان مرموز و ترسناک وابسته باشد.
با وجود ترس از عدم اطمینان ترس رد شدن نیز وجود دارد کودکان شما کم کم متوجه میشوند که یک جهان بزرگ آن بیرون وجود دارد که نمیتوانند به تنهایی وارد آن شوند روابط پرورش دهنده و دوستارانه در داخل و خارج از منزل مهم است.
مهم ترین چالش کودکان
مهم ترین دغدغه کودکان در سنین مدرسه چیست
نظر کارشناس:
هروقت که میتوانید کودکان خود را تشویق کنید و به آنها نشان دهید که آن هارا تحسین مکنید اجازه دهید آنها در معرض عواقب ناشی از رفتار خود قرار گیرند و به آنها کمک کنید از اشتباهات خود درس منطقی بگیرنداز آنها بپرسید روزشان چطور بوده است و درصورت لزوم نشان دهید که برای شما مهم است.
 
نوجوان (۱۳تا۱۹ ساله)
نوجوانی با چالش های فراوانی رو به رو است :ذهنی ،اجتماعی و فیزیکی ، اکثر این چالش ها به وسیله بلوغ ریشه گرفته و تشدید میشوند اما فشار –ازهمتا و کل جامعه-ممکن است بزرگترین چالشی باشد که نوجوانان با آن مواجه هستند.نقطه اوج این مشکلات داخلی و خارجی میتواند منجر به سوء مصرف مواد یا مشکلات روانی بشود.
چالش کودکان 3 تا 19 سال
مهم ترین دغدغه کودکان در سنین نوجوانی چیست
موسسه رشد کودک سال های نوجوانی را به صورت زیر خلاصه میکند:
در دوران نوجوانی فرزندان بیشتر از همیشه به والدین خود نیاز دارند تحقیقات نشان میدهد که یک محیط مثبت از جمله فعالیت های سرگرم کنند ارتباطات باز بین کودکان و والدین و تشویق برای شرکت در فعالیت های اضافی و اجتماعی و محلی نوجوانان میتوانند در این سالها با سهولت نسبی حرکت کنند.
 
نکته کارشناس:
اگر چه نوجوان شما ممکن است در این مرحله از زندگی شورش کند اما به طور مخفیانه به راهنمایی های شما نیاز دارند. فرزندتان را مجبور به توضیح دادن نکنید اما به آنها یادآوری کنید که همیشه کنارشان هستید و خواهید بود.
 دغدغه کودکان
 با دغدغه کودکان ۳ تا ۱۹ ساله بیشتر آشنا شوید
نتیجه گیری:
زندگی چالش های مختلفی را میسازد با این حال پدر و مادر شدن عمیق ترین لذت دنیارا به شما میدهد فرزندتان را در هر مرحله از رشد از عشقتان مطمئن کنیدخود را متعهد کنید که بخش مهم زندگیتان متعلق به آنها باشد داشتن روابط سالم و عاطفی در خانواده کلید رشد فرزند شما به طور سالم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *