1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

دلیل عصبانیت در بارداری و راه حلش+ عوارض

دلیل عصبانیت در بارداری و راه حلش+ عوارض

عصبانیت بارداری

هر آنچه باید در مورد عصبانیت در بارداری بدانید

بارداری شما را سرشار از احساسات مختلف می‌ کند. گاهی اوقات احساس خوشحالی زیادی دارید و گاهی هم به یکباره پرخاشگر و عصبانی می شوید و به طور کلی شرایط برای تان غیرقابل پیش‌ بینی است. همه این ها به خاطر تغییرات هورمونی و بیولوژیکی در بدن ایجاد می شود که نه تنها روی سلامت اثرگذار است، بلکه روابط تان با همسر، اعضای خانواده، دوستان و دیگران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد‌.

در این قسمت از بیا نی نی قصد داریم عوامل مختلف استرس را در بارداری به شما معرفی کنیم که باعث ایجاد عصبانیت هم می شود و یاد می دهیم که چگونه عصبانیت بارداری را کنترل کنید.

دوران بارداری

عوامل ایجاد عصبانیت بارداری

علل متعددی باعث ایجاد عصبانیت در دوران بارداری می شود که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در دوران بارداری بسیار زیاد است و خانم‌ ها در معرض مشکلاتی مثل عصبانیت، اضطراب یا تغییرات مداوم روحی قرار می‌ گیرند‌ و مدام عصبانیت تان تحریک می‌ شود و دیگران را اذیت می‌ کند. تغییرات بدنی هم ممکن است این وضعیت را تشدید کند. شما باید عوامل محرک را بشناسید و تلاش کنید تا آن ها را حل و فصل کنید و در شرایط ناخوشایند قرار نگیرید. قبل از این که بخواهید به یک شرایط یا به کسی پاسخ دهید، یک نفس عمیق بکشید.

ناراحتی

ناراحتی های متفاوت مثل حالت تهوع، خستگی، دل درد، کم ردرد، انقباضات عضلانی، همگی یک مادر باردار را کلافه می‌ کنند و باعث می‌ شود که او بیشتر مستعد عصبانی شدن باشد. شما باید سعی کنید در این دوران در یک محیط راحت و آرام قرار بگیرید‌، خواب خوب داشته باشید، غذای خوب بخورید و در محیطی باشید که احتمال حالت تهوع و مشکلات این چنینی به حداقل برسد.

خواب آلودگی

ترس

عصبانیت گاهی یک سپر برای غلبه بر ترس می باشد‌. بارداری نگرانی ها و ترس های خودش را دارد. به عنوان مثال ترس از زایمان یا نقص نوزاد و هر بیماری می‌ تواند در مادران به وجود بیاید و آن ها را عصبانی کند.

آیا عصبانیت در بارداری روی جنین اثر گذار است؟

طبق نظر متخصصان مختلف، جنین نه تنها محرک های بیرونی را درک می کند، بلکه احساسات مادر باعث ایجاد مواد شیمیایی مختلفی در جریان خونش می‌ شود که این مواد شیمیایی از طریق بند ناف به جنین می‌ رسند. در عرض چند ثانیه این اتفاقات رخ می دهد و جنین احساس مادر را درک می‌ کند‌. این عصبانیت بلند مدت تاثیرات زیادی روی جنین؛ مانند ‌زایمان زود هنگام، مشکلات مربوط به تولد و یا وزن پایین کودک دارد؛ همچنین ممکن است پوزیشن کودک را تغییر دهد و شرایط را کمی خطرناک‌تر خواهد کرد.

چگونه با عصبانیت دوران بارداری کنار بیاییم؟

برای حفظ سلامت خود و نوزادتان بهتر است از تکینک های عنوان شده استفاده کنید:

ریلکسیشن

تکنیک های ساده ریلکسیشن مانند تنفس عمیق یا تصویر سازی می توانند کمک کننده باشند. تنفس عمیق دیافراگمی هم می تواند یک راه حل مناسب برای رسیدن به آرامش باشد. به خودتان یادآوری کنید که در این دوران، آرامش اهمیت بسیار زیادی دارد. یوگا می‌ تواند به آرام کردن عضلات و ماهیچه های تان کمک کند. مدیتیشن و تمرینات تنفس هم بهترین نتیجه را به شما می دهد.

یوگا

طرز فکر خود را تغییر دهید

وقتی که عصبانی می شوید، تمایل دارید چیز هایی بگویید که ضروری نیستند. سعی کنید که طرز فکر خود را در مورد مسائل تغییر دهید و از یک زاویه دیگر به روابط نگاه کنید.

رابطه تان را بهبود ببخشید

زمانی که عصبانی می شوید، مدام به دنبال کار های مختلف می گردید اما به جای آن بهتر است که خلاء خود را در رابطه پر کنید و همیشه سعی کنید که قبل از صحبت کردن؛ خوب فکر کنید.

عادات تان را تغییر دهید

سعی کنید که شرایط را آنالیز کنید. طبق عادت صحبت نکنید و عصبانی نشوید. اول شرایط را بسنجید و بعد واکنش نشان دهید.

نگرانی ها را متوقف کنید

بزرگترین عامل عصبانیت در دوران بارداری، نگرانی است. هر چه بیشتر نگرانی و اضطراب داشته باشید، بیشتر پرخاشگر می شوید و این تاثیر زیادی روی عواطف و احساسات تان دارد.

نگرانی

رویاپردازی کنید

به زمانی فکر کنید که فرزندتان به دنیا آمده و حال خوبی دارید و از بودن در کنار او لذت می برید. لحظاتش را برای خودتان تصویر سازی کنید تا آرامش بگیرید.

جایی بروید که از شما حمایت می شود

اگر نمی‌ توانید عصبانیت خود را مدیریت کنید، نباید آن را نادیده بگیرید. باید از افرادی کمک بگیرید که می توانند به شما کمک کنند و از شما حمایت کنند. احساسات خود را با مادران باردار دیگر در میان بگذارید، با آن ها در دل کنید تا حس هم دردی و حمایت حال تان را خوب کند.

برای روز خود برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی کردن از قبل و داشتن یک روتین منظم به پیشرفت تان کمک می‌ کند. سعی کنید که همیشه؛ هر روزتان را با برنامه ریزی پیش ببرید.

در سبک زندگی؛ انتخاب های سالم داشته باشید

  • حتما از یک رژیم غذایی مخصوص بارداری را پیروی کنید.
  • مصرف پروتئین و کربوهیدرات را افزایش دهید.
  • به دنبال مصرف سبزیجات، آجیل، حبوبات، غلات کامل و نان سالم باشید.
  • میوه و سالاد تازه را بین وعده ها مصرف کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • از استعمال سیگار دور باشید.

سبک زندگی

یوگای مخصوص بارداری را انجام دهید

این کار به مدیریت خشم به شدت کمک می‌ کند و باعث آزاد شدن اندورفین می شود و سطح انرژی را بالا می‌ برد و به شما کمک می‌ کند تا مشکلات مختلف را مدیریت کنید.

اگر احساس کردید که نمی توانید شرایط را مدیریت کنید، از یک تراپیست کمک بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *