1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

دوقلو‌های آینه‌ای به چه دوقلو‌هایی می‌گویند؟

دوقلو‌های آینه‌ای به چه دوقلو‌هایی می‌گویند؟

دوقلو‌های آینه‌ای به چه دوقلو‌هایی می‌گویند؟

دوقلو‌های آینه‌ای به چه دوقلو‌هایی می‌گویند؟

دوقلو‌های آینه‌ای اصطلاحی است که برای توصیف ویژگی برخی از دوقلو‌ها استفاده می‌شود که ویژگی‌های آن‌ها به صورت نامتقارن به نظر می‌رسد یعنی در طرفین مخالف. وقتی این دوقلو‌ها روبروی هم هستند انگار در آینه نگاه می‌کنند. ممکن است بشنوید که کسی فرزندان خود را “دوقلو‌های آینه ای” صدا می‌کند اما این کلمات به یک مقوله علمی اشاره نمی‌کنند. بیشتر دوقلو‌های آینه‌ای در واقع در دسته دوقلو‌های همسان قرار می‌گیرند. به طور خاص دسته‌بندی چندقلو‌ها هنگام در نظر گرفتن زیگوسیتی که رابطه ژنتیکی آنهاست مهم است. دوقلو‌ها می‌توانند تک تخمکی یا دو تخمکی باشند. دوقلو‌های همسان تک تخمی هستند و به این معنی که از یک تخمک منفرد و بارور شده که به دو قسمت تقسیم شده و به دو جنین تبدیل شده آمده‌اند. دوقلو‌های مونوزیگوت منشا ژنتیکی یکسانی دارند. این دوقلو‌ها اغلب ویژگی‌های فیزیکی مشابهی دارند و حتی ممکن است کاملاً شبیه هم باشند. دوقلو‌های آینه‌ای ۲۵ درصد از دوقلو‌های تک تخمکی را تشکیل می‌دهند.

دوقلو‌های آینه‌ای ویژگی منحصر به فردی دارند

  • ژست‌ها یا حرکات:

ژست‌ها یا حرکات نیز می‌توانند جلوه‌های دوقلویی آینه‌ای باشند. برای مثال یکی از دوقلو‌ها ممکن است راست دست و دیگری چپ دست باشد (اگرچه بسیاری از دوقلو‌ها صرف نظر از زیگوسیتی این ویژگی را دارند). علاوه بر این یکی از دوقلو‌ها ممکن است ترجیح دهد به پهلوی چپ بخوابد در حالی که دیگری سمت راست را ترجیح دهد.

  • شرایط پزشکی:

در برخی موارد شدید دوقلو‌های آینه‌ای وضعیت معکوس را نشان می‌دهند. در این وضعیت اندام‌های داخلی (مانند قلب، کبد، ریه‌ها یا معده) در طرف مقابل موقعیت آناتومیکی طبیعی قرار دارند. می‌توان از اشعه ایکس، سی‌تی اسکن، MRI یا سونوگرافی برای ارزیابی استفاده کرد. همچنین شرایط پزشکی جدی وجود دارد که احتمال بروز آن‌ها با دوقلو‌های آینه‌ای بیشتر است. این شرایط می‌تواند خوش خیم باشد یا برای کنترل بیشتر آن‌ها نیاز به جراحی داشته باشد:

انگشتان اکسسوری

کیست استخوان

شکاف لب و شکاف کام

ازوتروپی

دندان‌های اضافی

به چه علت برخی کودکان به صورت دوقلو‌های آینه‌ای به دنیا می‌آیند؟

از آنجایی که دوقلو‌های آینه‌ای ممکن است با دوقلوزایی تک تخمکی اتفاق بی‌افتند این نظریه مطرح شده است که دوقلویی آینه‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بعداً در طول رشد شکافته شود. بسیاری از دوقلو‌های آینه‌ای ویژگی‌های دیگر دوقلو‌های تک تخمکی را نشان می‌دهند که در اواخر شکافته می‌شوند و همچنین تک کوریونیک (دوقلو‌هایی که جفت مشترک دارند) یا تک آمنیوتیک (دوقلو‌هایی که کیسه آمنیوتیک مشترک دارند) در رحم مادر هستند. به عبارت دیگر این شرایط می‌تواند نشان دهنده علت دوقلو‌های آینه‌ای باشد.

نتیجه‌گیری:

هنوز چیز‌های زیادی برای یادگیری در مورد علل دوقلویی آینه‌ای وجود دارد. اگرچه ممکن است خطر بزرگتری در ارتباط با شرایط پزشکی خاص داشته باشد اما بیشتر این گفته‌ها دلیلی برای نگرانی نیستند. در واقع دوقلو بودن در خانواده می‌تواند منبع شادی زیادی باشد.

منبع:

verywellfamily.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *