1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

رشد و تقویت مهارت های کودک دو ساله (۲۴ ماهه)

رشد و تقویت مهارت های کودک دو ساله (۲۴ ماهه)

رشد کودک دو ساله

چگونگی رشد و مهارت های کودکان ۲۴ ماهه ( کودک دو ساله)

ناله کردن، فریاد زدن، کج خلقی. حالا می فهمید که چرا به این مرحله “دوبرابر وحشتناک” می گویند ، در این ماه همچنین پچ پچ، اشتیاق برای یادگیری و افزایش استقلال برای کودک ۲۴ ماهه شما وجود دارد و شما باید نکات بیشتری در مورد رشد و تغییرات او چنانچه در این بخش از بیا نی نی خواهیم گفت بدانید.

کودک 2 ساله

رشد و توانایی های کودکان دو ساله و ۲۴ ماهه

پیشرفت و نقاط عطف رشد کودک دو ساله

کودک نو پای شما در مسیر درست است؟ کودک نوپای ۲۴ ماهه شما بسیار فعال است و از صبح تا شب شماها را روی انگشتش می گذارد.کوچولوی خود را می بینید که روی پاهای خود تلو تلو می خورد ،تا چیزهایی که در نقاط بالایی قرار دارند را بردارد و بروی دیوار سفیدتان نقاشی بکشد اینها همه نشانه هایی هستند که او به طور عادی در حال رشد است.

به طور معمول، یک کودک دو ساله می تواند بنشیند، روی پاهایش بیاستد، از پله ها بالا و پایین برود، روی مبلمان بالا پایین برود، به توپ ضربه بزند و پرتاب کند.

آنها حتی قادر به پریدن هستند ، آنها همچنین می توانند بلوک ها را کاملا منظم بسازند، ظرف را خالی کنند و همچنین خط یا دایره ای بکشند.همانطور که همه این دستاوردها را نشان می دهند، می توانید اطمینان حاصل کنید که فرزند شما قطعا نشانه های بهبود مهارت های خوشایند و حرکتی خوبی را نشان می دهد.

مراحل رشد کودک 2 ساله

مهارت ها و قابلیت های کودکان ۲۴ ماهه یا دو ساله

نکات:

با خانواده به پیاده روی بروید.

اجازه دهید فرزند شما در پارک بدود.

کودک خود را به یک زمین بازی ببرید.

فرزندتان را تشویق کنید که اسباب بازی های خود را مرتب و بسته بندی کند، تا مهارت های حرکتی او افزایش یابد.

به او وسایل های نقاشی مانند کاغذ و مداد رنگی برای رشد مهارت هایش بدهید.

رشد جسمی کودک دو ساله

نکات تقویتی برای کودکان دو ساله

چه زمانی باید درباره کودک دو ساله خود با پزشک خود صحبت کنید:

اگر فرزند شما:

  • مهارت هایی را که قبلا به آنها تسلط پیدا کرده بود، از دست دهد.
  • پیوسته حرکت نمی کند.
  • نمی داند چگونه با مواد معمولی خانگی مانند کارد و چنگال یا مداد کار کند.
  • نمی دود یا همیشه روی نوک انگشتانش راه می رود.
  • کارهای شما را کپی نمی کند.
  • در یک طرف بدنش ضعفی را نشان می دهد.

مشکلات کودک 2ساله

بد خلقی های کودکان دو ساله

توسعه شناختی در رشد کودک دو ساله یا ۲۴ ماهه

مغز یک کودک ۲۴ ماهه تقریبا حجمی برابر ۷۵ % حجم مغز بزرگسالان را دارد و تا سن ۱۸ سالگی به اندازه کاملش رشد می کند.رشد مغز، حافظه کودک شما را بهبود می بخشد این، به این معنی است که کودک شما به یاد می آورد که چگونه وسایل را دسته بندی کند (به عنوان مثال پیراهن و شورت لباس، پرنده و ماهی حیوانات، عروسک ها و بلوک ها اسباب بازی ها) .

او همچنین می تواند نشانه ها و آرم های فروشگاه را، به ویژه آنهایی که در مسیرهای مکرر او هستند، تشخیص دهد . عضو کوچک خانواده شما حتی اگر وسایل خانه را جا به جا یا اضافه کنید،متوجه خواهد شد.

فرزند شما هنوز هم اشیا را با استفاده از حواس خود کاوش می کند، اما می تواند مشاهدات پیچیده ای نظیر پتو را «نرم» و تیزی ریش پدرش «خشن» و «زبر» را بفهمد در حقیقت اطلاعات فرزند شما همچنین می تواند بین این کلمات تفاوت قائل شود و تشخیص دهد، “بالا” و “پایین”، “حالا” و “بعدا”، “کمتر” و “بیشتر”.

رشد شناختی کودک 2ساله

رشد شناختی کودکان دو ساله از محیط اطرافشان

کودک دو ساله و رشد شناختی کودکان ۲۴ ماهه

شما حتی می توانید خود را شگفت زده کنید، در هنگامی که او یادآوری می کند که چه فعالیت هایی را چند هفته پیش انجام داده اید این، می تواند یک اتفاق بزرگ مانند بازدید خانه پدربزرگ و مادربزرگ و یا یک اتفاق کوچک مانند جلسه نقاشی آبرنگ که با شما انجام داده، باشد.

متأسفانه، در عین حال، حفظ حافظه می تواند برخی از لحظات ناراحت کننده را همراه داشته باشد، ترس از مراجعه به متخصص اطفال (که به آنها آمپول های دردناکی می دهد!) یا حتی یک کوتاه کردن ساده مو ( او ممکن است شیوه ای که ارایشگر انجام می دهد را دوست نداشته باشد).

در این سن، کودک نوپای شما، خود را برای بازی کردن با اعتماد به نفس آماده می کند و مکالمات خیالی را با اسباب بازی ها و حیوانات خانگی اش انجام می دهد.

برخی از مهارت های معمول یک کودک ۲۴ ماهه می تواند شامل اشاره به یک شی که شما گفتید باشد، انجام دستورات دو مرحله ای (به عنوان مثال “اسباب بازی خود را بردار و آنها را در جعبه اسباب بازی قرار بده”.)، مرتب سازی اشکال و رنگ ها و بلوک های ساختمانی با استفاده از چهار عدد (یا بیشتر) بلوک.

مهارت کودک 2ساله

توسعه و پیشرفت شناختی در کودکان دو ساله

نکات:

  • با هم آواز بخوانید.
  • خواندن الفبا و شمارش اعداد را باهم انجام دهید.
  • به چیزهایی اشاره کنید و باهم آنها را شناسایی کنید.
  • سوال بپرسید.
  • به سادگی هر گامی را که برمیدارید را توضیح دهید..( “مامان داره غذا درست می کنه”.)
  • به فرزندتان گزینه بدهید و اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد. ( “شما توپ قرمز را می خوای یا توپ آبی؟”)
  • انواع بازی ها را به او نشان دهید و تشویقش کنید تا انجام دهد، بازی های خلاقیتی و حل مشکلات.
  • در مورد افرادی که در دوران کودکیتان کجا بودند صحبت کنید. (“مامان تو دفتر هستش”، “بابا تو سوپر مارکت هستش”، ” مادربزگ در خانه متفاوتی زندگی می کند.”)

پیشرفت کودک 2ساله

نکاتی برای پیشرفت در رشد کودکان دو ساله

کودک دو ساله و پیشرفت او در شناخت محیط اطرافش

چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید:

اگر فرزند شما:

  • نمی تواند دستورات ساده ای را انجام دهد.
  • برای ساخت یک برج با چهار بلوک یا کمتر تلاش خیلی زیادی می کند.
  • نمی تواند موارد یا چیزهای رایجی را مانند “گربه”، “سگ”، “پرنده” نام ببرد.

کمبود کودک 2ساله

نکات مختلف در رابطه با رشد کودکان دو ساله 

رشد اجتماعی و عاطفی کودک ۲۴ ماهه :

زمان ارائه بسیاری از فرصت های یادگیری برای کودک نوپای ۲۴ ماهه شما در مورد چگونگی ارتباط با دیگران و مدیریت احساساتش است اسباب بازی های فرزند شما هنوز متعلق به اوست و در حالی که او به دوستش، یک اسباب بازی را قرض می دهد، زود پس می گیرد.

اگر اسباب بازی را پس نگیرد، ناراحتی از خود نشان ندهید، اما به بچه ها فرصتی برای مذاکره و حل مشکلشان بدهید ولی با اولین نشانه های خشونت جلو نروید(مانند کتک زدن، لگد زدن، ضربه زدن).کودک دو ساله شما ممکن است به طور مختصری با دیگران بازی کند، اما شما معمولا او را میبینید که در کنار بقیه بازی نمی کند.

احساسات کودک 2ساله

رشد عاطفی و احساسات در کودکان دو ساله

کودک دو ساله و قابلیت های شگفت انگیزش

او از تماشای بازی دیگران لذت می برد و ممکن است شیوه دقیق بازی آنها را تقلید کند. اگر فرزند شما بزرگتر از خواهر و برادرش باشد، این کپی برداری رفتاری را در خانواده خود خواهید دید.

فرزند شما همچنان دارای انتظارات کمی است، انتظار داشته باشید که او از یک محل بازی اش به محل دیگری حرکت کند. کوچولوی شما میخواهد که هم بازی اش هم باشید، به شما فرصتی میدهد تا مهارتهای اولیه زندگی خود را مانند چرت زدن و تمیز کردن بسته های اسباب بازیها را در بازی، نشان دهید.

بهترین اخلاق و رفتار خودتان را نشان دهید:

برای اینکه در مقابلش خیلی سست نشوید. قبل از پاسخ دادن برنامه ریزی کنید، بنابراین شما می توانید خواسته های فرزند خود را پاسخگو باشید و مدیریت کنید (و همچنین صبر خود را کاهش دهید) اما زمانی که همه چیز مطابق میل فرزندان نباشد، می دانید که بدخلقی اش در راه است.

رای فرزندتان سالم و بهتر است تا احساسات خودش را بیان کند، از جمله نارضایتی و ناراحتی با این حال، سعی نکنید که به سرعت او را ناراحت کنید. به کودک نو پای خود اجازه دهید ،تا انواع احساسات را تجربه کند و به او توضیح دهید که داشتن این احساس طبیعی است.

رفتار با کودک 2ساله

نحوه برخورد با کودکان دو ساله

عجله برای تسکین روحیه بدخلق کودک ۲ ساله شما می تواند این پیام را ارسال کند که:

۱) بدخلقی باعث جلب توجه مامان بابا می شود.

۲) ناراحت بودن چیز بدی است. بنابراین اجازه دهید کودک نو پای شما طیف احساسات را تجربه کند و طبقه بندی آنها را شخصا انجام دهد.

شما می توانید راه های قابل قبولی را برای احساس احساسات، به ویژه آنهایی که منفی هستند را آموزش دهید. برای مثال، زمانی که احساس عصبانیت می کنند، فریاد می زنند و دیگران را هدف قرار می دهند، که کارهای خوبی نیستند، اما کوباندن پاها و ضربه زدن به بالش قابل قبول است.

رگرسیون یک پدیده نوپا معمولی است که شما در این مرحله می توانید با آن آشنا شوید یک روزی کودکتان از اینکه دستش را بگیرید متنفر می شود، زیرا او در حال حاضر یک بچه بزرگ است، روز بعدی او به شما می چسبد و از شما می خواهد او را مانند یک بچه نگه دارید و راه ببرید.

رگرسیون در کودک 2ساله

نحوه برخورد با بد خلقی های کودکان دو ساله

رگرسیون در کودک دو ساله به دلایل مختلفی اتفاق می افتد:

به عنوان یک اثر از کودکان نوپا، بهبود حافظه، به یاد او می آورد که لحظات خوشحالی زمانی است که او یک کودک بود و می خواهد دوباره آن را تجربه کند، به عنوان یک کودک نو پا می خواهد به شما اطلاع بدهد که او در حال تبدیل شدن به یک “بچه بزرگ” و مستقل است و به راحتی رها می شود، یا کودک شما به سادگی توجه و مراقبت شما را می خواهد، به ویژه هنگامی که تغییراتی در حال رخ دادن است (مانند ورود نوزاد جدید در خانواده، یا جابه جایی خانه) و یا وضعیتی ناراحت کننده (به عنوان مثال دعواهای پدر و مادر، ملاقات با غریبه ها).

اگر کودک نوپای شما رفتار تلخ را از خود نشان می دهد، حرف زدن با او را قطع کنید و به جایش بر رفتارهایی مثبت برای تقویت مثبت رفتار مناسب او تمرکز کنید به عنوان مثال، کودکتان را ستایش کنید، وقتی او به جای بطری کودک از یک فنجان استفاده می کند یا کمک می کند تا لباس هایش را بپوشانید.

تشخیص کودک 2ساله

تقلید کودکان دو ساله از رفتار هم جنس 

کودک دو ساله و بروز رگرسیون

در این سن، کودک با تفاوت های جنسیتی آشنا می شود ، دختر شما شروع به تقلید از رفتار مامان خواهد کرد، در حالی که پسر شما رفتار بابای خود را تقلید می کند.

کودک شما همچنین کارهای روتین روزانه ای مانند روش آرایش یا کارهایی که پدر انجام می دهد را نیز تقلید می کنند با این حال، شما نباید فرزند خود را تشویق کنید، تا کلیشه های جنسیتی خودش را تقلید کند و انجام دهد، مانند اینکه تنها دختران با عروسک بازی کنند و پسران با توپ بازی کنند.

کودکان از انواع مختلفی نیاز و بازی و حس بهره مند می شوند، بنابراین به کودک خود گزینه های زیاد بازی را ارائه دهید و به او اجازه دهید تا خودش انتخاب کند که چه چیزی را انجام دهد.در حال حاضر، کوچولوی شما نیز خود را جدا از بقیه می داند، و تجربه اضطراب جدایی کمتری دارد. با این حال، صدای بلند و حیواناتی خاص (حتی مردم!) ممکن است آنها را بترساند.

بازی های کودک 2 ساله

بازی های مختلف با تنوع زیاد برای کودکان دو ساله

نکات:

  • زمان های بازی را بچینید.
  • به فرزندتان اجازه دهید، تا با افراد مختلفی ارتباط برقرار کند.
  • احساسات کودکتان را شناسایی کنید تا بتوانید به او کمک کنید تا آنها را تشخیص دهد.
  • فرزندتان را با اسباب بازی ها و ابزارهای بازی اش تشویق کنید و مانند او تظاهر به واقعی بودن کنید و با اسباب بازی هایی مانند یک عروسک بازی کنید،با استفاده از ست آشپزخانه و یا ساخت قلعه با استفاده از پتو.
  • اجازه دهید فرزندتان با کارهای ساده ای مانند قرار دادن لباس هایش در ماشین لباسشویی به شما کمک کند.

تقویت رشد کودک

نکات تقویت احساسات کودکان دو ساله

چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید:

اگر فرزند شما:

  • اغلب اوقات به دیگران آسیب می رساند و می زند.
  • برای جلب توجه به خودش آسیب می رساند، مثلا سرش را به دیوار می کوبد.
  • به طور کامل از بازی کردن با دیگر بچه های هم سنش امتناع می کند.
  • با دیگران تماس چشمی ، یا هر گونه ارتباطی برقرار نمی کند .
  • ابراز احساسات مناسب پاسخ نمی دهد.
  • در بازی ها دخالت نمی کند .
  • به طور مداوم به نامشان واکنشی نشان نمی دهند.
  • تمرکز کم و دقتی کم بر روی اشیاء و فعالیت ها دارند، از قبیل چیدن اشیاء.

رشد احساسی در کودکان

بروز احساسات در کودکان دو ساله 

رشد زبانی و صحبت کردن کودک ۲۴ ماهه :

بسیاری از پچ پچ ها از ۲۴ ماهگی آغاز می شود ؛ او هم اکنون می تواند جمله های دو تا سه کلمه را کنار هم بچیند و بگوید، مانند:”من شیر می خوام!” و “عروسکم را بده.” همچنین او می تواند دستورالعمل های ساده ای را دنبال کند.

کودک شما باید گستره ی واژگانی را در حدود ۵۰ تا ۷۵ کلمه بلد باشد و معنی نیمی از آنها را بداند او می تواند افراد و اشیایی را که او به طور منظم می بیند، اسمشان را بداند، و نیز حداقل شش قسمت بدن خود و دیگران یا عروسک هایش را نام ببرد.

کودک نوپایتان همچنین می تواند غذای معمولی که می خورد را نام ببرد و حتی ممکن است تقاضای موارد خاصی مانند کوکی، سیب و شیر کند و از زمانی که او مفهوم “کمتر” و “بیشتر” را درک می کند، انتظار داشته باشید که همیشه بگوید “لطفا بیشتر” زمانی که او در بشقابش غذایی کمی را می بیند همچنین می تواند نام رنگ ها را بگوید و تا پنج یا ده بشمرد.

صحبت کردن کودکان 2 ساله

گفتار و بیان کودکان دو ساله

همانطور که شما از روی کتاب عکس ها را به او نشان دادید، حالا کوچولوی شما می تواند تصاویر در کتاب های مورد علاقه خود را نام ببرد.

متوجه خواهید شد که با رشد واژگانش، کوچولوی شما در صحبت کردن ها ساکت تر می شود. او از شما سوالاتی در مورد اینکه چرا وسایل اینجوری کار می کنند، می پرسد – اما توضیح طولانی ندهید اگر شما می خواهید جوابتان را درک کند، جوابی کوتاه بدهید.

در طول بازی، به مکالمات خیالی که فرزندتان با اسباب بازی و حیوانات خانگی خود انجام می دهد، گوش کنید می توانید ببینید که این مکالمات شبیه به همان هایی است که شما می گویید.

فرزند شما هم اکنون قادر به خواندن است، به خصوص کلمات و اشعار مورد علاقه اش در مهد کودک و یا آهنگ ها T او حتی ممکن است در پیوستن به جلسات آوازخوانی لذت ببرد، بنابراین قطعا همسرتان نیز با شما به همراه فرزندتان بخواند.

اگر فرزند شما هنوز از پچ پچ استفاده می کند، اکنون وقت آن است که آن را متوقف کند، زیرا استفاده از پچ پچ بر پیشرفت زبان تاثیر می گذارد.

پچ پچ کردن در کودکان

تقویت بیان و حرف زدن در کودکان دو ساله

نکات:

  • از اصلاح گرامر فرزندتان خودداری کنید.
  • به سادگی آنچه که او گفت را با استفاده از کلمات مناسب تکرار کنید.
  • با فرزندتان به طور معمول صحبت کنید، اما به طور مختصر و واضح برای گسترش واژگان و جمله بندی اش.
  • به جای گفتن، “باشه،” بگویید، “باشه، مامان به شما کمک می کند که بند کفش های خود را بیندی،” یا “باشه، بابا برایت کتاب می خواند.” اکثرا برای کودکتان کتاب های مصور بخوانید بین صحنه ها مکث کنید و از فرزندتان بخواهید به سوالاتی در مورد آنچه که در صفحات می بیند جواب دهد، مانند، “آیا می توانی گربه را پیدا کنی؟” یا “آیا این رنگ ها را دوست داری؟”
  • با فرزندتان آوازهای خود را ببخوانید او عاشق تکرار است، ریتم و تن صدا.

چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید:

اگر فرزندتان:

  • از عبارات دو کلمه ای (مثلا خوردن کوکی) استفاده نکند.
  • تلاشی برای تقلید کلمات انجام ندهد .
  • نتواند قسمت های مختلف بدن خود یا دیگران را نشان دهد، مانند “بینی” یا “چشم”.

توانایی بیان کودک

توانایی کودکان دو ساله در صحبت کردن

بهداشت و تغذیه در رشد کودک ۲۴ ماهه :

لگن و اندام کودک شما شروع به بلند شدن می کنند و به نظر می رسد که نسبت آنها به بزرگسالان بستگی دارد. قد معمول یک کودک نو پا ۲۴ ماهه حدود ۳۴ تا ۳۴. ۵ اینچ است. وزن متوسطش بین ۱۰.۵ کیلوگرم تا ۱۲.۵ کیلوگرم است.

آکادمی آمریکایی اطفال توصیه می کند که میزان مصرف چربی کودک شما کمتر از ۳۰% کالری روزانه مورد نیاز است اما چربی را کاملا قطع نکنید، زیرا برای رشد مغز و بدن او بسیار لازم است علاوه بر این، بسیاری از غذاهای لبنی که حاوی چربی هستند، منبع خوبی از کلسیم نیز می باشند. به دنبال نسخه های کم چرب پنیر، ماست و بستنی باشید.

خوراک کودک 2ساله

نکات تغذیه ای کودکان دو ساله یا ۲۴ ماهه

توجه داشته باشید که برخی از کودکان در سن دو سالگی بسیار با ملاحضه غذایش ان را انتخاب می کنند، حتی اگر قبلا اینگونه نبودند ، از ۲۴ ماهگی، آنها نسبت به چیزهای جدید محتاط می شوند، حتی غذاهای جدید.

یک کودک دو ساله تلاش می کند تا خود را ثابت کند، از این رو، انتظار دارد که فشار برای تلاش کردن دادن غذا و فعالیت های جدید افزایش یابد با این حال، شما هنوز هم باید یک رژیم غذایی متعادل از دانه های کامل، گوشت و یا لوبیا، میوه ها و سبزیجات را تهیه کنید.

نیاز روزانه تغذیه ای کودک ۲۴ ماهه یا دو ساله شما، شامل:

  • حدود سه اونس دانه، نیمی از منابع غلات (یک اونس برابر است با یک تکه نان، یک فنجان سرلاک آماده، یا نصف فنجان برنج پخته شده، ماکارونی پخته شده و یا غلات پخته شده).
  • یک فنجان سبزیجات
  • یک فنجان میوه
  • دو فنجان شیر
  • دو اونس گوشت / لوبیا (یک اونس برابر همان مقدار گوشت، مرغ یا ماهی، ¼ فنجان لوبیای پخته خشک شده یا یک تخم مرغ است.

نکات بهداشتی کودکان

رعایت بهداشت در کودکان دو ساله

اگر فرزندتان را تا به حال به دندانپزشکی نبردید، وقت آن رسیده که دندان هایش بررسی شود .

اگر او هنوز با شیشه شیر، مایعاتش را می خورد، به شدت توصیه می شود که یک فنجان به او بدهید بطری شیر که در داخل دهان برای دوره های طولانی مدتی قرار می گیرد (مانند خوابیدن با بطری)، می تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان نوپا شود، به علت وجود قند موجود در شیر.

همچنین ممکن است کودک شما اختلالات خوابی را در قالب کابوس و یا دردهای شبانه تجربه کند-که در این سن طبیعی است.

در این سن، تخیل او می تواند باعث کابوس های شبانه باشد، توانایی شناختی به دلایلی هنوز قادر به تشخیص بین آنچه که واقعی است و نیست، نمی باشد. دلایل دیگر برای از خواب بیدار شدن کودکتان در اواسط شب، ترس از تاریکی، بیماری است که باعث ناراحتی و حتی استرس می شود.

در این ماه هیچ واکسنی وجود ندارد اما بهتر است با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید ،تا مطمعن شوید که همه واکسن های کودک شما تا به امروز درست بوده استهمچنین می توانید در مورد زدن واکسن آنفلوانزا با پزشک کودکتان صحبت کنید، البته اگر تا به حال این کار را انجام نداده اید.

بهداشت کودکان 2 ساله

نکات بهداشتی مفید برای کودکان دو ساله

نکات:

  • میزان چربی مصرفی فرزندتان را به ۲%کاهش دهید.
  • به کودک خود غذاهای مختلفی را بدهید و اجازه بدهید که او ببیند شما غذاهای مختلفی را می خورید و عادات غذایی زیادی دارید.
  • اجازه دهید کودکتان به اندازه کافی بخوابد (کودک در این سن به ۱۴ ساعت خواب در روز نیاز دارد). خواب باعث رشد فیزیکی او می شود، نه فقط استراحت برای بازی هایی که انجام داده است.
  • برای راحتی و اطمینان برای بهترین راه برای حل مسائل خوابیدن، به سادگی با کودک خود وقت بگذارید، بازی کنید، آواز بخوانید، حرف بزنید، غذا بخورید تا اینکه به خواب برود.

چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید:

اگر فرزند شما:

  • به شدت زیر سن و وزن متوسط سن خود باشد.
  • تمام غذاها را رد می کند.
  • حداقل یک یا دو غذا را دوست دارد.
  • استفراغ، و یا پس از هر وعده غذایی شکمش مشکل دار شود.
  • او اکثرا یبوست یا اسهال است.
  • لکه های سیاه یا قهوه ای / حفره های قابل مشاهده در دندان هایش دارد.

نگران درباره تغذیه کودک

رشد جسمی و احساسی کودکان دو ساله

کودکان با سرعت خودشان رشد می کنند و قطعا یک کار در حال پیشرفت است ، داشتن یک نگرش باز و حس ممتاز مشاهده گرانه به والدین، کمک خواهد کرد تا هر گونه بهبود یا تغییر در رشد جسمی، رفتاری، مهارت های ارتباطی و سلامت کودک را شناسایی و درک کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *