پنج زبان عشق روش متفاوتی را که افراد در یک رابطه دریافت می کنند و ابراز عشق می کنند، توصیف می کنند. دانستن زبان عشق شریک زندگی و آگاهی دادن به او درباره نحوه زبانی که با آن عشق می دهید، به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که هر دو واقعاً در رابطه‌ احساس دوست‌داشتن را تجربه می کنید. تقریباً همه می خواهند به شریک زندگی خود نشان دهند که به آن ها اهمیت داده می شود. اگر این شرایط وضعیتی است که اوضاع شما را نیز توصیف می کند، بهتر است درباره پنج زبان عشق که توسط گری چپمن رواج یافته است، اطلاعات بیشتری کسب کنید که در ادامه به آن اشاره شده است.

پنج زبان عشق چیست؟
دکتر چپمن سال‌ها از مسائل زوج‌هایی که با آن ها در حال مشاوره بود یادداشت ‌برداری می‌کرد تا اینکه در آن ها به یک الگوی ثابت و مشابه رسید. او متوجه شد که زوج‌ها با یکدیگر و درباره نیازهایشان دچار سوتفاهم هستند. پس از مرور یادداشت ها، پنج زبان عشق را معرفی کرد که مردم معمولا از آن طریق با یکدیگر صحبت و به یکدیگر پاسخ می دهند. این تکنیک، پنج راه مختلف برای دریافت و ابراز عشق هستند. همه افراد به یک شکل مشابه، عشق را منتقل نمی کنند و به همین ترتیب، راه های متفاوتی را هم برای دریافت عشق ترجیح می دهند.
مفهوم زبان های عشق توسط گری چپمن در کتابی به نام ۵ زبان عشق: راز عشقی که ماندگار است، رواج داده شد. او این پنج سبک منحصر به فرد از برقراری ارتباط عشق را از مقوله هایی که از تجربه خود استخراج کرده است ملاک عمل قرار داده است. همه افراد ممکن است با بیشتر این زبان ها ارتباط داشته باشند اما هر یک، با یکی یا دوتای از آن ها ارتباط بهتر و بیشتری برقرار می کند. کشف زبان اصلی عشق شما و شریک زندگی و صحبت کردن به آن زبان به طور منظم و طولانی،به رفتار عاشقانه با همسر و رشد زوجین کمک زیادی می کند. این پنج زبان عبارتند از: کلمات تاییدی، زمان کافی، لمس فیزیکی، ارائه خدمات، دریافت هدایا.

۱-پنج زبان عشق | ابراز محبت
کلمات تأییدی در توصیف ابراز محبت از طریق کلمات گفتاری، تمجید یا قدردانی است. وقتی کلمات تاییدی زبان اصلی عشق در رابطه باشد، از کلمات محبت آمیز و تشویق بیش از دیگر کلمات استفاده می شود و از استفاده آن لذت بیشتری برده می شود. زوجینی که کلمات تاییدی را دایره مکالمات روزمره میگنجانند از نقل قول های نشاط آور، یادداشت های عاشقانه و پیام های متنی زیبا لذت می برند. با تعریف و تمجید از یکدیگر یا اشاره به کارهایی که به خوبی انجام می دهند، روز یکدیگر را می سازند.

افرادی که کلمات تأییدی به عنوان زبان عشق دارند، به تأیید کلامی و ابراز کلامی محبت، از جمله «دوستت دارم»، کلمات حاکی از قدردانی، تشویق کلامی و اغلب در ارتباطات دیجیتالی مکرر مانند پیامک و تعامل در رسانه‌های اجتماعی، ارزش زیادی قائل هستند. محبت‌ به همسر از راه های نوشتاری و گفتاری برای این افراد مهم‌تر است. این عبارات باعث می شود آن ها احساس درک و قدردانی شدن داشته باشند.

۲-پنج زبان عشق | زمان کافی
عشق و محبت نسبت به زمان با کیفیت، در این زبان از طریق توجه بی دریغ شما به کسی ابراز می شود. افراد با کاربرد این زبان عشق به دنبال ترجیح کیفیت بر کمیت هستند. آن ها احساس دوست داشتنی بودن می کنند به شرطی که وقتی شما کنار هم هستید روی آن ها تمرکز کنید. افرادی که زبان عشق آن ها در زمان با کیفیت تعریف می شود، زمانی که شریک زندگی فعالانه بخواهد با آن ها وقت بگذراند و همیشه در حال معاشرت باشد، بیشتر مورد تحسین قرار می گیرند. آن ها به ویژه زمانی را که گوش دادن فعال، ارتباط چشمی، و حضور کامل، نشانه های اولویت دار در رابطه وجود داشته باشد را بیش از هر چیزی به عنوان ابراز عشق برداشت می کنند.
ظرفیت این زبان عشق تماماً به این است که بدون حواس‌پرتی ناشی از تماشای تلویزیون، صفحه‌ چت تلفن یا هر گونه تداخل بیرونی، توجه خود را به آن شخص خاص بدهید. آن ها تمایل زیادی به گذراندن وقت فعالانه با دیگری، یا داشتن مکالمات معنادار دارند. فعالیت های تفریحی را بصورت مشترک انجام  می دهند. اطمینان حاصل می کنند که ارتباط چشمی برقرار شود، آنچه را که آن ها می گویند درک کرده و از ارائه نصیحت و مشاوره خودداری می کنند.
 ۳-پنج زبان عشق | لمس فیزیکی
فرد با این زبان عشق از طریق محبت جسمی، احساس می کند که دوستش دارند و برای حضور فیزیکی او ارزش قائل هستند. جدای از رابطه جنسی، زوجینی که لمس فیزیکی را به عنوان زبان اصلی عشق خود به کار می برند، زمانی که دست شریک زندگی‌ را می‌گیرند، بازوی او را لمس می‌کنند یا مثلاً در پایان روز او را ماساژ می‌دهند، احساس عشق بیشتری می‌کنند. ایده آن ها از یک قرار عالی ممکن است شامل در آغوش گرفتن روی مبل با یک لیوان نوشیدنی مورد علاقه و تماشای یک فیلم خوب باشد. هدف آن ها صرفا این است که فقط می خواهند از نظر فیزیکی به شریک زندگی خود نزدیک باشند.
افرادی که از لمس فیزیکی به عنوان زبان عشق خود استفاده می کنند، وقتی علائم فیزیکی محبت را دریافت می کنند، از جمله بوسیدن، گرفتن دست، در آغوش گرفتن ، احساس می کنند که مورد علاقه هستند. صمیمیت زناشویی و لمس می تواند به طور باورنکردنی تایید کننده باشد و به عنوان یک رابط عاطفی قدرتمند برای افرادی با این روش عمل کند. ریشه‌های این نیاز به دوران کودکی برمی‌گردد.
برخی از افراد تنها زمانی که پدر ومادرشان را در آغوش می‌گرفتند، می‌بوسیدند یا لمس می‌کردند، محبت عمیق را احساس می‌کردند‌. افرادی که قدردانی خود را از طریق این زبان بیان می کنند، وقتی به آن رضایت می دهند، وقتی در آغوش گرفته می شوند، بوسیده می شوند، یا در آغوش می گیرند، احساس قدردانی می کنند. آن ها برای احساس گرما و راحتی که با لمس فیزیکی همراه است، ارزش قائل هستند.

۴- ارائه خدمات
برای کارهای خدماتی، زمانی که شخصی کارهای خوبی برای او انجام می دهد، مانند کمک به جمع آوری و شستشوی ظروف، انجام کارهای تمیز کردن خانه، کشیدن جاروبرقی و غیره، احساس می کند که مورد علاقه و قدردانی واقع شده است. وقتی شریک زندگی کارهای کوچکی برای آن ها انجام می دهند خوشحال تر هستند و اغلب می توان آن ها را در حال انجام این خدمات برای دیگران یافت. اگر زبان عشق شما حول محور ارائه خدمات میچرخد، شما به شریکی که برای آسان‌تر کردن زندگی‌ و فراهم کردن وسایل رفاهی تلاش می کند ارزش قائل خواهید بود.در این رابطه مطالعه مقاله وظایف فرد در زندگی مشترک پیشنهاد می شود.
چیزهایی مانند آوردن سوپ برای شما در هنگام بیماری، درست کردن قهوه و چای هنگام صبح. این روش متعلق به افرادی است که معتقدند اعمال و رفتار بلندتر از کلمات صحبت می کنند. بر خلاف کسانی که ترجیح می دهند بشنوند که چقدر به آن ها اهمیت داده می شود، افراد حاضر در این لیست دوست دارند ببینند که چگونه از آن ها در عمل قدردانی می شود.

۵- پنج زبان عشق | دریافت هدایا
هدیه دادن نمادی از عشق و محبت به فرد است. دادن یک هدیه زبان عاشقانه بسیار ساده ای است. کسی که از این زبان برای بروز عشق استفاده می کند سعی دارد طرف مقابل را با خرید کردن ارزشمند جلوه دهد. گیرنده هدیه و مخاطب این زبان عشق، نه تنها برای خود هدیه بلکه برای زمان و تلاشی که هدیه دهنده برای تهیه آن صرف کرده است نیز ارزش قائلند. به عبارت دیگر، وقتی برای انتخاب یک هدیه خاص وقت می گذارید، به او می گویید که واقعا به او علاقه دارید. افرادی که از این روش  برخوردارند اغلب می توانند هر هدیه کوچکی را که از عزیزان خود دریافت می کنند به خاطر بسپارند و بابت آن قدردان باشند زیرا تأثیر زیادی روی آن ها می گذارد.
زمانی که مردم به شما«نمادهای بصری عشق» را نمایش می دهند، احساس می کنید که شما را محترم می دارند. احساس خوشحالی و عشق گرفتن، صرفا درباره ارزش پولی هدایا نیست بلکه نیت و فکر نمادین پشت هدیه است که نقش اصلی را در زبان عشق بازی می کند. افراد دارای این سبک زندگی، فرآیند هدیه دادن را می شناسند و برای آن ارزش قائل هستند.
بازتاب دقیق قدردانی، انتخاب آگاهانه شی برای نشان دادن شناخت خود از رابطه و مزایای عاطفی از دریافت هدیه همه از زبان عشق سرچشمه می گیرد. افرادی که زبان عشقشان دریافت هدایا است، از دادن چیزی که هم فیزیکی و هم معنادار است، لذت می برند. نکته کلیدی این است که چیزهای معناداری را که برای آن ها مهم است و ارزش های آن ها را منعکس می کند به آن ها بدهید نه لزوما آنچه که ارزش های شما و سلیقه شما را منعکس می کند.

 اثرات پنج زبان عشق بر کیفیت رابطه
همه افراد عشق را متفاوت ابراز و احساس می کنند. در نتیجه، درک این تفاوت ها می تواند تأثیر جدی بر رابطه زوجین بگذارد. در واقع به گفته دکتر چپمن، یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود روابط اتخاذ زبان عشق است. اینجا به چند تاثیری که پنج زبان عشق می تواند رابطه شما را بهبود ببخشد اشاره شده است.

۱-از خودگذشتگی را ترویج می کند
وقتی متعهد به یادگیری زبان عشق دیگران هستید، به جای نیازهای خود، بر نیازهای او تمرکز می کنید. این فرض اصلی نظریه زبان عشق است. زوج‌ها باید برای یادگیری زبان عشق شریک زندگی‌ خود تلاش کنند نه اینکه بخواهند او را متقاعد کنند که زبان او را یاد بگیرد. در حالت ایده آل، هر دو نفر می خواهند عشق را به گونه ای ابراز کنند که برای دیگری معنادار باشد. اما تمام هدف زبان های عشق این است که شما یاد بگیرید چگونه شریک زندگی خود را به گونه ای دوست داشته باشید که برای او منطقی و خواستنی تر باشد.

۲-پنج زبان عشق همدلی ایجاد می کند
وقتی کسی بیشتر و بیشتر در مورد چگونگی تجربه عشق توسط شریک زندگی خود می آموزد، یاد می گیرد که با او همدلی کند. مهارت همدلی به آن‌ها کمک می‌کند لحظه‌ای از محور خود بیرون بروند و به آنچه که باعث می‌شود شخص دیگری احساس محبوبیت کند، نگاهی بیندازند. آن ها به جای اینکه به زبان عشق خود با شریک زندگی خود صحبت کنند، یاد می گیرند که چگونه به زبانی صحبت کنند که شریک زندگی آن ها را بهتر درک می کند. هنگامی که زوج ها متعهد به یادگیری و استفاده از زبان های عشق هستند، هوش هیجانی خود را افزایش می دهند و یاد می گیرند که چگونه نیازهای دیگران را بالاتر از نیازهای خود قلمداد کنند.

۳-پنج زبان عشق صمیمیت را حفظ می کند
اگر زوج‌ها مرتباً در مورد مسائلی صحبت کنند که مخزن عشق را پر نگه می‌دارد باعث می‌شوند که درک و صمیمیت بین زوجین در رابطه آن ها به شکل عمیق تر و پایدارتری ایجاد شود. آن ها نه تنها بیشتر درباره یکدیگر می آموزند، بلکه به روش های عمیق تر و معنادارتر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. وقتی این اتفاق می افتد، رابطه مشترک به سمت تقویت احساس صمیمیت بیشتر حرکت می کند.

۴-به رشد شخصی کمک می کند
هر زمان که شخصی بر روی چیزی یا شخصی خارج از خود متمرکز می شود، نتیجه منجر به رشد شخصی می شود. در برخی از مواقع، جامعه افراد را تشویق می‌کند که خودمحوری و تمرکز بیش از حد بر نیازهای خود را مد نظر قرار دهند. در این صورت از هیچ‌کس یا چیزی خارج از خود باخبر نمی شوند. اما از آنجایی که تکنیک دکتر چپمن افراد را ملزم می‌کند که دیگران را به شیوه‌هایی که خارج از منطقه راحتی آن ها است دوست داشته باشند، مجبور به رشد و تغییر هستند.  
 نقد نظریه پنج زبان عشق
شریک زندگی شما می تواند در تمرین شناخت رفتارها و توقعات شما شرکت کند تا زبان عشق خود را نیز بفهمد. به عنوان مثال کتاب چپمن پیشنهاد می‌کند که در یک رابطه شرکا دقت کنند که چه چیزی را بیشتر می‌خواهند یا چه کاری را بیشتر انجام می‌دهند. با دقت به تنوع و فراوانی رفتارهای نمایش داده شده به شناخت نسبی از این روش خود می رسید. سپس دقت کنید که  آیا آن ها اغلب برای شما هدایایی خاص و معنادار می آورند؟ یا صرفا بصورت کلامی ابراز علاقه می کنند؟ هر یک از رفتارها می تواند اشاره ای به روش آن ها باشد.
اگرچه تئوری زبان عشق به بسیاری از مردم در روابط کمک می کند تا بفهمند چگونه با شریک زندگی خود ارتباط بهتری برقرار کنند، اما محدودیت هایی هم در آن وجود دارد. به عنوان مثال اینکه مردم چگونه آن را در روابط خود با بهترین شیوه به کار می برند.

۱-ابزاری برای سواستفاده از دیگری
برخی افراد در مورد استفاده از زبان های عشق کمی رقابتی می شوند که در واقع می تواند به یک رابطه فشار بی دلیل وارد کند. به عنوان مثال، شرکا ممکن است شروع به پیگیری و شمارش تمام دفعاتی که از زبان شریک زندگی خود استفاده می کرده اند، بکنند و آن را با تعداد دفعاتی که طرف مقابل از زبان آن ها استفاده کرده است، مقایسه کنند. در حالی که زبان های عشق می توانند راهی برای باز کردن ارتباط و شفقت باشند، نباید به عنوان یک بازی یا سلاح علیه شریک زندگی استفاده شوند.
برخی از شرکا ممکن است به استفاده از زبان خود(به جای زبان شریک) ادامه دهند و با همان شیوه نشان دهند که همسر برایشان اهمیت دارد؛ خب این اشکالی ندارد. مساله این نیست که شما نمی توانید با کسی که عشق شما را به کار نمی برد رابطه داشته باشید. سعی کنید فهیم و انعطاف پذیر باشید. می توانید از اقدامات شریک زندگی خود قدردانی کنید حتی اگر آن ها کاملاً با زبان شما مطابقت نداشته باشند.

۲-پنج زبان عشق | عدم حل مشکلات
این زبان همه مشکلات رابطه را حل نمی کنند. آن ها فقط بخشی از بی شمار ابزارهایی هستند که می توانید برای کمک به برقراری ارتباط در رابطه خود استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که زوج‌هایی که از زبان عشق یکدیگر استفاده می‌کنند، زمانی که از ابزارهای خودتنظیمی نیز برای کنترل احساسات خود استفاده می‌کنند، بیشترین احساس خوشبختی را در روابط خود دارند. به عبارتی در حالی که زبان عشق به عنوان یک ابزار محسوب می شود،افزایش مسئولیت پذیری زوج ها در قبال احساسات و تغییرات رفتاری، بیشترین کمک را به شادی کلی آن ها خواهد داشت. واضح است که برای یک رابطه موفق به بیش از یک ابزار نیاز دارید.

۳-تغییر زبان در طول زمان
مهم است که بپذیرید زبان عشق شما و شریک زندگی شما ممکن است در طول زمان تغییر کند. به‌ویژه در طول پیش آمدها و کنترل استرس‌های زندگی یا تغییرات عمده‌ای مانند بچه دار شدن، بحران های مالی و از دست دادن عزیزان و شغل.

۴-وارد کردن تنش و فشار به شرکا
بسیاری از مردم در مورد زبان های عشق صحبت می کنند زیرا در روابط متعهد یا ازدواج به کرات استفاده می شود. مهم است که به یاد داشته باشید یادگیری و درک زبان عشق، ابزار مهمی برای تمرین عشق به خود می باشد. شما می خواهید از فشار بیش از حد بر شریک زندگی خود اجتناب کنید تا به طور مداوم  شما را به خود شما نشان دهد.
یک مطالعه نشان داد که بزرگ‌ترین مانع برای زوج‌هایی که ازاین زبان یکدیگر استفاده می‌کنند این است که اغلب اوقات، گیرنده حتی متوجه نمی‌شود که همسر سعی می‌کند از زبان عشق استفاده کند. بنابراین بسیار مهم است که گیرنده تلاش های شریک خود را تشخیص دهد، حتی اگر آن ها دقیقاً انتظارات را برآورده نکنند.

ارتباط پرورش ذهنیت رشد و افزایش موفقیت رابطه
پرورش این مهارت که رشد کردن خود و دیگری در رابطه را باید یک اصل مهم تلقی کرد، عشق را به روش های معنادار به اشتراک می گذارد. داشتن ذهنیت رشد متقابل، فواید زیادی برای رابطه شاد و موفق دارد. وقتی زوج‌ها شروع به صحبت به این روش یکدیگر می‌کنند، کارهایی که برای همسر انجام می‌دهند نه تنها عمدی‌ و آگاهانه تر می‌شود، بلکه معنادارتر هم می‌شوند. بخشی از این مساله به این واقعیت مربوط می شود که آن ها به روش هایی ابراز علاقه می کنند که بیشترین ارضا روانی را در شریک مقابل بر می انگیزد. وقتی این کار را انجام می دهند، شریک زندگی احساس رضایت از زندگی و خوشحالی عمیق تری می کند.  

پنج زبان عشق | سخن آخر
هنگامی که زبان عشق یکدیگر را بدانید، خواهید دید که عملی کردن آن در رابطه آسان می شود. صحبت کردن به زبان عشق طرف مقابل فقط کمی تلاش و جدیت می خواهد. به یاد داشته باشید روابط سالم به خودی خود به وجود نمی آیند، بلکه با توجه و تلاش ایجاد می شوند. خبر خوب این است که می توانید با یادگیری این روش شریک زندگی خود و به کار بردن آن، رابطه را تقویت کنید. اگر هر دوی شما به رعایت اصول رابطه متعهد باشید و همدیگر را به شکلی که دیگری می خواهد دوست داشته باشید، نه تنها در عشق عمیق‌تر می شوید بلکه خود را در متن یک رابطه شاد و رضایت‌بخش خواهید یافت