شوهرم پرتوقع، تنبل و به مخارج زندگی بی اعتناست، طوری که وابسته به خانواده نیست و کاملا نسبت به خانواده بی تفاوت است. دیگر طاقت ندارم. به امید بهتر شدن شرایط هستم، اما اوضاع بدتر می شود. فقط دارم خرد می شوم. نمی دانم چه کار کنم؟

پاسخ مشاور

به طور کلی، معمولا وقتی یکی از زوجین احساس کند طرف مقابل به انتظاراتش پاسخ کافی نمی دهد، رفتارهایی انجام می دهد که به بی تفاوتی و بی توجهی تفسیر می شود. ۳ صفتی که از شوهرتان در ابتدای پیامک تان مطرح کرده اید، تا حدودی بیانگر همین موضوع است.

کدام خواسته را بی پاسخ گذاشته اید؟

باید جست و جو کنید تا دریابید کدام یک از انتظارات همسرتان را نتوانسته اید، برآورده کنید. هرکدام از خواسته های همسرتان که پاسخ مناسبی به آن نداده اید، می تواند دلیل اصلی بی توجهی همسرتان به شما باشد. با این حال و اگر فرض را بر این بگیریم که ازدواج شما با رضایت شخصی هر ۲ نفرتان و خانواده ها انجام شده و در اوایل ازدواج، مشکلات خاصی از این قبیل نداشته اید، پس می توان حدس زد در جریان زندگی باورهایی در شوهرتان درباره شما ایجاد شده و رفتارهایی انجام داده است تا شما احساس کنید مورد بی توجهی قرار گرفته اید.

انتظارات همسرتان را شناسایی کنید

بررسی کنید خود و شوهرتان چه خواسته ها و انتظاراتی از یکدیگر دارید و تا چه اندازه در اجرای آن موفق بوده اید. اگر در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته اید و با وجود توجه به نیازهای شوهرتان باز هم این رفتارها از سوی او ادامه یافته است، باید بررسی شود که آیا نسبت به زندگی مشترک کنونی اش احساس رضایت دارد یا خیر و به طور کلی وضعیت کنونی خودش را چطور ارزیابی می کند.

*پیشنهاد می شود با شوهرتان صحبت کنید و در صورت نیاز، از کمک حرفه ای یک مشاور متخصص در مسائل زوجین هم بهره مند شوید. با این حال در ادامه مطلب تلاش کرده ایم تا به این سوال تان که (نمی دانم در شرایط فعلی چه کنم)، پاسخ مناسبی بدهیم. تکنیک هایی برای حفظ زندگی مشترک از لحاظ روان شناسی مردان موجوداتی قدرت طلب هستند؛ از این رو اولین نکته ای که در گفتار، تأثیر فراوانی در روان شوهرتان دارد و موجب افزایش علاقه وی به شما خواهد شد، «تحسین او و احترام گذاشتن به این ویژگی ذاتی اش» است.

با توجه به این ویژگی روانی مردان، لازم است تمام کارهایی را که موجب احساس اقتدار مرد در محیط خانواده می شود انجام دهید و تمام کارهایی را که اقتدار مرد را زیر سوال می برد ترک کنید. این رفتار شما مهم ترین نیاز روحی یک مرد است. زمانی که در راستای برطرف کردن نیازهای روانی او تلاش می کنید او نیز به صورت خودکار در راستای برطرف کردن نیازهای شما تلاش خواهد کرد.

همچنین پذیرش بی قید و شرط همسر، یک شرط اساسی در روابط عاشقانه است. می توانید بدون انتقاد از یکدیگر، در زمینه های مختلف یا درباره اشخاص، نظرات متفاوتی داشته باشید. دوستی و رفتار دوستانه با همسر، از جمله عوامل تعیین کننده کیفیت زندگی زناشویی است. اگر این خصوصیت در ازدواج ها نباشد کیفیت آن ها تا حد نامناسبی کم می شود.

همان گونه که دوست دارید شوهرتان از اشتباهات شما بگذرد شما نیز از اشتباهاتش بگذرید. پس همواره در زندگی مشترک گذشت داشته باشید و فرصت جبران اشتباهات را به همسر خود بدهید.

مشاور:نسیم احمدی، کارشناس ارشد روان شناسی