1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

روش های زبان باز کردن کودکان و درمان اختلال “تکلم کودکان”

روش های زبان باز کردن کودکان و درمان اختلال “تکلم کودکان”

اختلال تکلم در کودکان

راههای تقویت تکلم کودکان و پیشرفت کودک در صحبت کردن

کودک نوپای شما کم کم می آموزد که چگونه می تواند از کلمات استفاده کند، تا چیزهایی که می بیند، می شنود و حس می کند را توضیح دهد حتی پیش از این که او اولین کلمه اش را به زبان آورد ، در حال گوش دادن و یاد گرفتن از اطرافیانش بوده است. بعد از ماه ها گوش دادن به صحبت ها و صداهای شما بالاخره اولین کلمه را می گوید. مامان یا بابا. پروسه طبیعی آموزش حرف زدن و صحبت کردن را طی کرده و حالا می خواهد با شما مثل خود شما ارتباط برقرار کند.

آن فرنالد پزشک ارشد مرکز تحقیقاتی نوزادان در کالفرنیا می گوید:گروهی از محققان در این رابطه به نتایجی دست یافته اند که نشانگر این است که صحبت کردن والدین با نوزادانشان توانایی صحبت کردن کودک را افزایش می دهد. جالب است بدانید که کودکانی که در خانواده هایی با محیط پر از صداهای صحبت رشد می کنند IQ بالاتری دارند. تحقیقات ثابت کرده است که والدین پرحرف کودکانی باهوش خواهند داشت. چطور؟ در ادامه این بخش از بیا نی نی بخوانید.

اختلال تکلم کودکان

 تقویت و کمک به صحبت کردن کودکان

چگونه گفتار و حرف زدن فرزندم در سال اول زندگیش پیشرفت کرده است؟
درست از اولین لحظه ای که فرزند شما پا به این دنیا گذاشته است، در حال یادگیری روش برقرار کردن ارتباط است اولین روش ارتباطی او گریه کردن بود، او زمانی که گرسنه ، ناراحت و خسته بود، گریه کرده است. از حدود سه ماهگی، ممکن است کودک شما از خودش صداهایی درآورده باشد ،و زمانی که با او صحبت می کنید با این صداها جواب شما را بدهد ، او احتمالا اسم خودش را تشخیص داده است، و حتی وقتی از اتاقی صدایش می کنید، جواب شما را داده است. از حدود شش ماهگی، ممکن است متوجه شده باشید، که کودکتان به یک سری از صداها مانند “ما” و “با” که برای تلفظ کردن راحت تر هستند ، علاقه مند می شود . ممکن است، آن ها را چندین بار تکرار کند، زیرا از صدای آن ها، خوشش می آید.

چگونه کودکم صحبت کردن را یاد می گیرد؟ مراحل پیشرفت او در سنین مختلف تکلم چگونه است؟

تکلم و صحبت کردن کودک ۱۲ تا ۱۷ ماهه

۱۲ تا ۱۷ ماه پس از تولد، کودک نوپای شما شروع می کند ،که از یک یا چند کلمه استفاده کند و معنی آن ها را می داند ، اولین کلمات او ،ممکن است مامان یا بابا باشد.

در حدود ۱۵ ماهگی ، در آخرِ جمله ی پرسشی، صدایش را احتمالا بلند تر می کند ؛ او از حرکات دست استفاده می کند ،تا روی چیزی که می گوید تاکید کند، مانند اشاره کردن و یا تکان دادن دست ؛ کودک شما ،احتمالا توانایی این را دارد که راهنمایی های ساده و نرمال مثل” عروسک خرسیت را بردار” یا ” برگرد سر میز” متوجه شود.
زبان باز کردن کودک

 گفتن کلمات ساده مانند مامان و بابا در یک سالگی

تکلم و صحبت کردن کودک ۱۸ تا ۲۴ ماهه ها

در ۱۸ ماهگی، فرزندتان تقریبا ۶ تا ۲۰ کلمه را استفاده می کند و در دو سالگی ، ۵۰ یا تعداد بیشتری از کلمات را استفاده می کند. احتمالا می تواند دو کلمه را در کنار هم بگذارد ،و جملات پایه ای و ساده ای مثل “منو بغل کن” بسازد. زمانی که شعر های کودکانه می خوانید، سعی می کند با شما هم خوانی کند پس ،مثلا؛ اگر شما شعر ستاره چشمک زن را می خوانید ، ممکن است او کلمه ستاره را ادا کند ؛ زمانی که در حال بازی است، با خودش پچ پچ خواهد کرد . زمانی که کودکتان در حال ساخت کلمه های خودش است، از گوش دادن به او لذت ببرید مهم نیست که چیزی که می گوید بامعنی است یا خیر آهنگ صدایش مثل یک سخنرانی واقعی به نظر خواهد رسید.

افعال من ، او، این ممکن است کودک شما را گیج کند این برچسب هایی که برای اشیاء و افراد استفاده می شود، هنوز یک مقدار برای او نامفهوم است . ممکن است، متوجه شوید که به جای گفتن “من پرت کردم” بگوید “بچه پرت کرد” اگر طرز صحبت کودک شما هنوز واضح نیست، احتیاجی به نگرانی نیست. هر کودک، صداهای گوناگون را در مراحل مختلفی یاد می گیرد.
صحبت کردن کودک زیر دوسال

 صحبت کردن کودک زیر دو سال

تکلم و صحبت کردن کودک ۲۵ تا ۳۶ ماهه ها

کودک تحریک پذیرتان، سعی می کند زمان توضیح دادن، فریاد نزند. او هنوز متوجه نشده است،که چگونه صدایش را تغییر دهد، تا در زمان صحبت کردن به میزان کافی بلند صحبت کند و شروع می کند که روش درست استفاده کردن از افعالی مثل من و او را یاد بگیرد. همچنین، از کلمه ی “نه” خیلی استفاده خواهد کرد این ،روشی برای دفاع از حس آزادیش در مقابل شما است.بین سن دو و سه، کلماتی که کودک شما استفاده می کند، به ۳۰۰ کلمه می رسد . او اسم و فاعل را در کنار هم قرار می دهد، تا جملات کامل و در عین حال ساده ای مانند “من الان می روم ” را بسازد و ممکن است سوالاتی مثل ” چه چیزی؟” “کجا” ” چه کسی؟” را زیاد بپرسد.

از آنجایی که کودکتان می خواهد دلیل هر چیزی را بداند، صبور باشید وقتی که سه ساله شد، کودکتان می تواند در مورد کارهایی که در حال انجام دادن است، یا کارهایی که اخیرا انجام داده است، مکالمه کوتاهی با شما داشته باشد ولی اگر در مورد کاری که قبلا انجام داده است، از زمان فعلی اشتباهی استفاده کرد ، تعجب نکنید سعی کنید که به او نگویید اشتباه کرده است و در عوض جمله درست را به او بگویید. تا الان کودکتان می تواند اسم کامل ، جنسیت و حتی سنش را نیز به شما بگوید.
فریاد کشیدن کودک سه ساله

 فریاد کشیدن کودک سه ساله هنگام حرف زدن

راههای تقویت تکلم کودک و روش های کمک به او برای زبان باز کردن

چند اصل مهم
  • زود شروع کنید:
از همان زمان که نوزادتان با صداها به اطراف نگاه می کند اقدام کنید. با او صحبت کنید و او را در راه پاسخ حتی با یک لبخند قرار دهید.
در ابتدا شاید او پاسخ و صدای خاصی ندهد اما به مرور زمان یاد می گیرد که با صدا و نگاه و حتی لبخند پاسخ شما را بدهد.
  • با او با صدایی متفاوت صحبت کنید:
حتماً شما زمانی که با یک کودک صحبت می کنید صدا و حالات خود را تغییر می دهید این تغییر توجه نوزاد را بیشتر جلب می کند.
  • تلویزیون را خاموش کنید:
البته نه همیشه اما بخشی از روز را اجازه دهید تا او صداهای زنده ی اطرافش را بشنود تا قدرت تمرکز او بالا برود چرا که تلویزیون با پخش موسیقی و از این قبیل صداها او را دچار یک نوع گیجی می کند.
 
چگونه می توانم کودکم را تشویق کنم، تا صحبت کند؟

روش هایی برای زبان باز کردن کودک

  • زمانی که در حال انجام کار روزمره تان هستید یا خارج و داخل خانه اید ، تا جایی که ممکن است، با کودکتان صحبت کنید.هر چه بیشتر با او صحبت کنید، کلمات بیشتری یاد می گیرد و بهتر می تواند صحبت کند.
  • زمانی که در حال تعویض پوشک هستید، به او غذا می دهید یا حمامش می کنید با او صحبت کنید و با یک تماس چشمی و لبخند به او زمان بدهید تا پاسخ شما را بدهد.
  • از کارهای روزانه استفاده کنید تا بین عمل و اشیاء و کلماتی که نمایان گر آن ها هستند، رابطه برقرار کنید . زمانی که در اطراف هستید به چیزهایی که می بینید اشاره کنید.
  • زمانی که در حال صحبت با کودکتان هستید ، طرز صحبت کردنتان را ساده تر کنید. از جملات کوتاه استفاده کنید و روی کلمات کلیدی تاکید کنید. این کمک می کند که او روی نکات مهم تمرکز کند.
  • سعی کنید زمانی که با او صحبت می کنید، از جمله ای استفاده کنید که از جمله ی او حدودا یک کلمه بیشتر باشد یعنی اگر او از جمله ی دو کلمه ای استفاده می کند، هنگام پاسخ به او جملات سه یا چهار کلمه ای به کار ببرید. برای مثال اگر او گفت”ماهی” شما می توانید بگویید “بله، یک ماهی بزرگ”
  • شما می توانید دایره لغات کودکتان را با دادن حق انتخاب به او افزایش دهید . مثلا می توانید بپرسید ” تو پرتقال می خواهی یا سیب؟” حتی می توانید هر دو میوه ی سیب و پرتقال را به او نشان دهید. این کمک می کند که او تصویر آن کلمه را در ذهن ذخیره کند.
  • اگر برای کودکتان وقت بگذارید و با او صحبت کنید ، او یاد می گیرد که چگونه صحبت کند. حتی می تواند در زمان کتاب خواندن به جای اینکه او را روی پایتان بنشانید ، مقابلش بنشینید تا بتواند در زمان صحبت کردن شما را تماشا کند.
  • به طور منظم همراه با کودکتان به کتاب ها نگاه کنید. حتی اگر داستان کتاب را دنبال نمی کنید، به خاطر اینکه کتاب باز است، با گوش دادن به شما یاد میگیرد در مورد تصاویر صحبت کند.

کمک به زبان باز کردن کودک

کمک به باز کردن زبان کودک

چگونه متوجه شوم که کودکم در صحبت کردن مشکل دارد؟

هیچ راه ساده ای وجود ندارد که نشان دهد که کودک شما در صحبت کردن مشکل دارد اگر نگران هستید با مشاوره سلامت صحبت کنید . به احتمال خیلی زیاد او می تواند به شما این اطمینان را بدهد که توانایی گفتاری کودکتان به صورت طبیعی در حال پیشرفت است یا برای ارزیابی شما را به گفتار درمان معرفی می کند.
مشکل حرف زدن کودک

مشکل کودک در صحبت کردن

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *