1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

سرطان استخوان لگن در خانم ها، هر چیزی که باید بدانید

سرطان استخوان لگن در خانم ها، هر چیزی که باید بدانید

سرطان استخوان، بیشتر استخوان لگن یا استخوان‌های بلند در بازو‌ها و پا‌ها را درگیر می‌کند. البته سرطان استخوان نادر است و کمتر از یک درصد از کل سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد. روی این مقاله کلیک کنید تا با همه چیز درباره‌ی سرطان استخوان لگن در خانم‌ ها آشنا شوید.

     سرطان استخوان لگن در خانم ها

سرطان استخوان لگن در خانم ها به سرطانی گفته می‌شود که از خود استخوان‌ لگن شروع شده و از جای دیگری انتقال پیدا نکرده است. به خواندن ادامه دهید تا به طور کامل، تمام اطلاعات لازم در مورد این سرطان را کسب کنید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • انواع سرطان استخوان
  • علائم سرطان استخوان
  • درمان سرطان استخوان
  • پاسخ به سوالات رایج

انواع سرطان استخوان

سرطان‌های استخوان بر اساس نوع سلولی که سرطان از آن‌جا شروع شده است به انواع جداگانه‌ای تقسیم می‌شوند. شایع‌ترین انواع سرطان استخوان عبارتند از:

  • استئوسارکوم: استئوسارکوم شایع‌ترین شکل سرطان استخوان است که اغلب در کودکان و بزرگسالان جوان، در استخوان‌های پا یا بازو رخ می‌دهد. پس می‌توان گفت که خیلی شامل سرطان استخوان لگن در خانم ها نمی‌شود. در این تومور، سلول‌های سرطانی، استخوان تولید می‌کنند.
  • کندروسارکوم: کندروسارکوم دومین نوع شایع سرطان استخوان است. در این تومور، سلول‌های سرطانی، غضروف تولید می‌کنند. علاوه بر این، کندروسارکوم معمولاً در لگن، پاها یا بازوها در افراد میانسال و مسن رخ می‌دهد. پس می‌تواند سرطان استخوان لگن در خانم ها را شامل شود.
  • سارکوم یوئینگ: تومورهای سارکوم یوئینگ بیشتر در لگن، پاها یا بازوهای کودکان و بزرگسالان جوان ایجاد می‌شوند. پس سرطان استخوان لگن در خانم های جوان می‌تواند از این نوع باشد.

     علائم سرطان استخوان

علائم سرطان استخوان

علائم سرطان در زنان بسته به نوع آن متفاوت است. علائم و نشانه‌های سرطان استخوان لگن در خانم ها عبارتند از:

  • درد استخوان
  • تورم و حساسیت در نزدیکی ناحیه‌ی آسیب دیده
  • ضعیف شدن استخوان که ممکن است منجر به شکستگی شود.
  • خستگی
  • کاهش وزن ناخواسته

اگر لگن درد شما می‌آید و می‌رود، شب‌ها بدتر می‌شود و مسکن‌های بدون نسخه دیگر کمکی به شما نمی‌کنند، باید به پزشک مراجعه کنید تا تحت معاینه قرار بگیرید.

     علائم سرطان در زنان

درمان سرطان استخوان

گزینه‌های درمانی برای سرطان استخوان لگن در خانم ها بسته به مرحله‌ی سرطان، سلامت کلی و ترجیح شخصی شما متفاوت است. از طرفی، سرطان‌های مختلف استخوان نیز به درمان‌های متفاوتی پاسخ می‌دهند و پزشکان می‌توانند به شما کمک کنند تا بهترین گزینه‌ی درمانی برای سرطان خود را پیدا کنید.

عمل جراحی

هدف از جراحی، برداشتن کل تومور سرطانی است.

هدف از جراحی، برداشتن کل تومور سرطانی است. در بیشتر موارد، جراحی شامل تکنیک‌های خاص برای برداشتن تومور همراه با بخش کوچکی از بافت سالم اطراف آن است. جراح، استخوان از دست رفته را با مقداری استخوان از ناحیه‌ی دیگری از بدن شما، موادی از بانک استخوان یا جایگزین ساخته شده از فلز و پلاستیک سخت جایگزین می‌کند.
سرطان‌های استخوانی که بسیار بزرگ هستند یا در یک نقطه‌ی پیچیده روی استخوان قرار دارند، ممکن است برای برداشتن تمام یا بخشی از آن اندام، به جراحی نیاز داشته باشند (آمپوتاسیون).

     آیا سرطان استخوان کشنده است؟

شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروهای قوی ضد سرطان استفاده می‌شود.

در شیمی درمانی از داروهای قوی ضد سرطان استفاده می‌شود که تزریق آن معمولاً از طریق ورید (داخل وریدی) صورت می‌گیرد و به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. با این حال، این نوع درمان برای برخی از انواع سرطان استخوان بهتر از سایرین کارایی دارد. به عنوان مثال، شیمی درمانی به طور کلی برای کندروسارکوم خیلی موثر نیست، اما بخش مهمی از درمان استئوسارکوم و سارکوم یوئینگ است.

پرتو درمانی

پرتو درمانی اغلب قبل از عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در پرتو درمانی از پرتوهای پرقدرت انرژی مانند اشعه‌ی ایکس برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در طول پرتو درمانی، روی یک میز دراز می‌کشید و یک دستگاه مخصوص در اطراف شما حرکت می‌کند و پرتوهای انرژی را به نقاط دقیقی از بدن شما نشانه می‌گیرد.
پرتو درمانی اغلب قبل از عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا می‌تواند تومور را کوچک کرده و برداشتن آن را آسان‌تر کند. این به نوبه‌ی خود می‌تواند احتمال ضروری بودن قطع عضو را کاهش دهد.
رادیو تراپی ممکن است در افراد مبتلا به سرطان استخوان که با جراحی قابل برداشتن نیست نیز استفاده شود. البته ممکن است از پرتو درمانی بعد از انجام جراحی و برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی مانده نیز استفاده شود. هم‌چنین، برای افراد مبتلا به سرطان استخوان پیشرفته، پرتو درمانی ممکن است به کنترل علائم و نشانه‌هایی مانند درد کمک کند.

     آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد؟

پاسخ به سوالات رایج

آیا سرطان استخوان کشنده است؟

نه همیشه. اگرچه این سرطان ممکن است برای برخی از افراد کشنده باشد، اما بسیاری دیگر به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند. نرخ بقای نسبی ۵ ساله برای سرطان استخوان حدود ۶۶درصد است. این بدان معناست که ۶۶درصد از افراد مبتلا به سرطان استخوان، ۵ سال پس از تشخیص هنوز زنده هستند.

آیا سرطان استخوان درمان قطعی دارد؟

به طور کلی، درمان سرطان استخوان در افراد سالمی که سرطان آن‌ها گسترش پیدا نکرده، بسیار آسان‌تر است. به طور کلی، از هر ۱۰ نفر مبتلا به سرطان استخوان، ۶ نفر از زمان تشخیص تا حداقل ۵ سال زنده خواهند ماند و بسیاری از این موارد ممکن است به طور کامل درمان شوند.

     سرطان استخوان لگن

جمع‌بندی

علت اکثر سرطان‌های استخوان ناشناخته است. البته تعداد کمی از سرطان‌های استخوان با عوامل ارثی مرتبط هستند و برخی دیگر ممکن است مرتبط با قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر باشند. سرطان استخوان لگن در خانم ها، سرطانی است که از خود استخوان‌های لگن شروع می‌شود و گزینه‌های درمانی مختلفی برای آن وجود دارد.

آزمایش‌های تصویربرداری می‌تواند به تعیین محل و اندازه‌ی تومورهای استخوانی و این‌که آیا این تومورها به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته‌اند یا نه، کمک کند. انواع تست‌های تصویربرداری توصیه شده به علائم و نشانه‌های فردی شما از سرطان استخوان لگن در خانم ها بستگی دارد.

به کلینیک بیا نی نی هم سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *