1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

شعار برای فوتبال زنان کافی نیست!

شعار برای فوتبال زنان کافی نیست!

با صعود تیم ملی فوتبال زنان به مرحله دوم انتخابی المپیک پاریس انتظار بر این است که فدراسیون فوتبال برنامه‌ای مناسب برای آماده‌سازی تیم فراهم کند اما با گذشت حدود یک ماه از دور اول مسابقات هنوز خبری از اردوها و اعلام برنامه‌ها نیست.
مرحله اول مسابقات فوتبال زنان انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس اواسط فروردین سال جاری برگزار شد و تیم ملی ایران در گروه B این رقابت‌ها با یک برد و یک تساوی مقابل میانمار که میزبان بود، به دور دوم صعود کرد و حالا باید برای دور دوم که مسابقات آن در اکتبر ۲۰۲۳ (۸ مهر تا ۸ آبان ۱۴۰۲) برگزار می‌شود، آماده شود اما با گذشت حدود یک ماه از این مسابقات هنوز خبری از برنامه‌های تیم ملی نیست. این در حالی است که مرحله دوم با توجه به حضور ۱۲ تیم برتر آسیا بسیار سخت و نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است. 

تیم ملی قبل از دور اول شرایط خوبی را سپری نکرد؛ اردوها دیر برگزار شد، حواشی زیادی گریبان تیم را گرفت، ‌بازی تدارکاتی انجام نشد و صرفا برای اینکه مشکلی در رنکینگ فیفا برای ایران پیش نیاید، عازم میانمار شد و شاید فدراسیون هم خیلی خوشبین نبود که در چنین شرایطی تیم به مرحله دوم راه پیدا کند. 

بیشتر بخوانید:

صعود تیم ملی زنان ایران به دور دوم انتخابی المپیک+ فیلم گل‌ها

فقط شعار برای فوتبال زنان کافی نیست!

اردوهای نمایشی

اردوهای ملی به قدری دیر برگزار شد که شاید بیشتر برای از سر باز کردن بود. مریم آزمون سرمربی تیم ۳۱ بازیکن را از ۲۴ تا ۲۸ اسفند یعنی ۱۹ روز قبل از مسابقات، به اردو فراخواند و دومین اردو هم که متصل به اعزام بود، در تعطیلات نوروز برگزارشد.

قطعا اردوهای چند روزه هیچ ارزش فنی در آمادگی تیم ندارد و نمی‌توان در این فرصت کوتاه برنامه‌های تکنیکی و تاکتیکی را اجرا کرد. حتی این زمان برای هماهنگی تیم هم کافی نیست و شاید تنها فایده آن تشکیل رسمی تیم ملی باشد. بنابراین در دور دوم فدراسیون باید با برنامه دقیقی پیش برود.

با توجه به اینکه لیگ قبل از سال جدید به پایان رسید، تیم ملی فرصت دارد تا آغاز لیگ جدید چندین مرحله اردوی باکیفیت برگزار کند تا با آمادگی پا به رقابت‌های دور دوم بگذارد، چرا که این مرحله با حضور ۱۲ تیم برتر آسیا برگزار می‌شود و نمی‌توان با تکیه بر شانس و اقبال راهی مسابقات شد.

جولان حواشی در تیم ملی

اردوی تیم ملی قبل از مرحله اول حاشیه‌های زیادی داشت به گونه‌ای که ۱۴ بازیکن در نامه‌ای به کادر فنی تیم ملی از مشکلات مالی، ‌نبود امکانات، ‌عدم تدابیر لازم جهت رفت و آمد بازیکنان انتقاد و اعلام  کردند در اردو شرکت نمی‌کنند. البته کادر فنی در نهایت بازیکنان را راضی کرد که به تیم بیایند و اردو برگزار شود اما فاطمه عادلی ملی‌پوشی که به نمایندگی از سایر بازیکنان نامه را نوشته بود، از تیم خط خورد!

برای تیمی که قرار است بین برترین‌های آسیا و در تورنمنتی به اهمیت انتخابی المپیک شرکت کند، حواشی سم است. فدراسیون، کادر فنی و همچنین بازیکنان باید یک دل و همراه باشند البته این اتفاق در شرایط فعلی که فدراسیون فوتبال اهمیت چندانی به بخش زنان نمی‌دهد، بسیار سخت است.

بازیکنان مطالبات به حقی دارند که سال‌هاست حل نشده و گاهی بدتر می‌شود. سابقه مدیریت تاج در بخش زنان چنگی به دل نمی‌زند و اگر قرار باشد در بر همان پاشنه بچرخد، فوتبال زنان توفیقی کسب نخواهد کرد.

فقط شعار برای فوتبال زنان کافی نیست!

شعار کافی نیست

مهدی تاج، رییس فداسیون فوتبال قبل ازاعزام تیم ملی به میانمار در جمع ملی‌پوشان حاضر شد و با آنها به گفت‌وگو پرداخت. او در مورد این دیدار گفت: “بازیکنان اعتراضات به حقی داشتند. به همکارانم گفتم هیچکس حق ندارد ایرادی به اعتراض زنان در مورد لباس یا سایر موارد بگیرد. اینها بچه‌های ما هستند و باید بهترین شرایط را فراهم کنیم. این کار را هم انجام می‌دهیم. “

اینکه صرفا در کلام مطالبات و اعتراضات بازیکنان را به حق دانست، ‌کار راحتی است اما باید دید که عملکرد فدراسیون تاج در ادامه چگونه است و حالا که تیم ملی به دور دوم رسیده، قرار است چه رویکردی در پیش گرفته شود. تاج در آغاز کار خود وعده داد از بخش زنان حمایت کند اما آنچه اهمیت دارد گام برداشتن در راستای تحقق این هدف است و چه زمانی بهتر از انتخابی المپیک!


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *