1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

شنا بهترین ورزش دوران بارداری

شنا بهترین ورزش دوران بارداری

شنا بهترین ورزش دوران بارداری

نی‌نی سایت: به طور طبیعی بارداری با بروز عوارضی نظیر افزایش عملکرد قلب و در نتیجه بالارفتن موقتی فشار خون همراه است. از این رو توصیه مهم متخصصان زنان و زایمان به زنان باردار این است که در این دوران، قرار گرفتن در آب و راه رفتن در آن را فراموش نکنند. از آنجا که در حین قرار گرفتن در آب، وزن بدن کمتر از میزان واقعی خود می‌شود، فشار کمتری به مفاصل و لیگامان‌ها وارد می‌شود. در دوران بارداری وزن بدن به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل شناکردن به تسکین درد مفاصل و کسب آرامش بیشتر کمک زیادی می‌کند.

نکته مهم این است که می‌توان شناکردن را در طول ۹ بارداری انجام داد به شرط آنکه یک سری نکات ایمنی را مد نظر قرار داد. با این حال توصیه اولیه این است که قبل از تصمیم به حضور در استخر و محیط‌های آبی با پزشک مشورت‌های لازم را انجام داد تا از مزایا و جنبه‌های منفی شنا کردن در دوران بارداری به خوبی آگاه شد.

 

شناکردن در دوران بارداری؛ آیا خطری وجود دارد؟

به طور کلی شناکردن در ۹ ماه دوران بارداری خطری به همراه ندارد اما موضوع زمانی حساس و نگران کننده می‌شود که درباره آن دسته از زنان باردار صحبت می‌کنیم که بارداری سخت و حساسی را پشت سر می‌گذارند. در صورتی که یک زن باردار بداند که چگونه باید شنا کند (و یا قبل از اینکه باردار شود تجربه شنا کردن داشته است) می‌تواند بدون کوچک‌ترین نگرانی از این تفریح لذت برده و در عین حال سطح کلی سلامت خود در این دوران ویژه را ارتقا دهد. اما کار برای آن دسته از زنانی که تا پیش از باردار شدن تجربه‌ای از حضور در استخر و محیط‌های آبی نداشته‌اند، سخت می‌شود.

پس بهتر است این دسته از زنان باردار موارد ساده‌ای را رعایت کنند. گرم کردن بدن و کش و قوس دادن اندام‌ها از جمله توصیه‌های حرکتی است که به این افراد ارایه می‌شود. توصیه جدی می‌شود که از انجام حرکاتی که فکر می‌کنید به طور طبیعی از حد و توانتان خارج است، خودداری کنید. در شرایطی که برای انجام این حرکات دچار تردید می‌شوید کافی است به یک نکته مهم توجه کنید: شما برای حفظ سلامتی و کسب آرامش بیشتر در دوران بارداری به استخر و محیط‌های آبی آمده‌اید و به همین دلیل قرار نیست آسیبی به خود و جنین داخل شکمتان وارد کنید.

 

به استخرهای معتبر و شناخته شده مراجعه کنید

به طور طبیعی شناکردن موجب تمدد اعصاب و کسب آرامش بدنی بیشتری برای زن باردار می‌شود، به خصوص در سه ماهه پایانی این دوران. در این دوران درد مفاصل ناشی از بارداری که به وزن زیاد بدن مربوط می‌شود برای بسیاری از زنان باردار آزاردهنده است. تجربه و مطالعات علمی ثابت کرده که شنا کردن بخش مهمی از این دردها را تسکین می‌دهد. شنا کردن در استخرهایی که از کلر برای گندزدایی آب آنها استفاده می‌شود (معمولا در اکثر استخرها از این ماده شیمیایی استفاده می‌شود) خطری برای سلامت مادر و جنین به همراه ندارد، البته تا مادامی که به میزان مشخص و قابل قبولی از کلر در آب استفاده شود. تاکنون هیچ دلیل علمی درخصوص اینکه شناکردن در استخر حاوی کلر، خطری برای جنین به همراه داشته باشد، ارایه نشده است. در نقطه مقابل باید خاطر نشان کرد که شناکردن در استخرها و محیط‌های آبی که از کلر برای گندزدایی آب آنها استفاده نمی‌شود خطرناک است زیرا احتمال انتقال عفونت‌ها از آب آلوده به بدن زن باردار و در نهایت جنین داخل بدنش وجود دارد.

 

شناکردن برای بدن زن باردار چه مزایایی دارد؟

به طورکلی ورزش‌ها و حرکات آیروبیکی (هوازی) در دوران بارداری به طرز شگفت‌انگیزی به بهبود عملکرد بدن در دریافت و استفاده از اکسیژن محیط کمک می‌کند. شناکردن نیز فرمی از ورزش‌های هوازی به شمار می‌آید که طی آن انبوهی از ماهیچه‌های سراسر بدن به کار گرفته می‌شود. در این ورزش از ماهیچه‌های پاها گرفته تا بازوها و سایر ماهیچه‌ها درگیر می‌شوند. در عین حال از شناکردن به عنوان ورزشی با کمترین عوارض جانبی برای حفظ سلامت قلب یاد می‌شود. مطالعات پزشکی نشان می‌دهد ورزش کردن مقاومت و پایداری فیزیکی بدن را به طرز قابل توجهی ارتقا داده و در عین حال جریان خون را نیز بهبود می‌بخشد. افزایش توان ماهیچه‌ها از دیگر مزایای شناکردن است. 

از شناکردن به عنوان تسکین دهنده فشارهای مضاعفی یاد می‌شود که بنابه دلایل مختلف از جمله بارداری به ستون فقرات وارد می‌شود. در طول ۹ ماه بارداری و به ویژه در نیمه دوم آن که به تدریج بر وزن بدن افزوده می‌شود، شانه ها و ستون فقرات دچار تغییرات آناتومیکی و فیزیولوژیکی متعددی شده تا تعادل لازم بدن حفظ شود. اما شناکردن از جمله ورزش‌های سودمندی است که قوای بدنی و استحکام ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد. از یاد نبریم که آب به طور طبیعی از بدن زن باردار در برابر گرمای بیش از حد و وارد آمدن آسیب‌های احتمالی به لیگامان‌ها و مفاصل جلوگیری می‌کند.

بسیاری از زنان باردار پس از یک بازه زمانی مشخص (که معمولا یک تا دو ساعت است) حضور در استخر و محیط‌های آبی، خستگی و کوفتگی کمتری احساس می‌کنند و در عین حال خواب بهتری را در ساعت‌های پیش رو تجربه می‌کنند. 


توصیه مهمی که باید جدی گرفت

شناکردن به طور طبیعی تمایل بدن به نوشیدن آب را کم می‌کند. بروز این مشکل برای زنان باردار خطرناک‌تر از هر گروه دیگری خواهد بود و به همین دلیل به زنان بارداری که قصد شناکردن دارند توصیه می‌شود که قبل از آماده شدن برای شنا و با فاصله زمانی که نباید خیلی هم کم باشد، به میزان کافی آب بنوشند. همچنین به ازای هر ۲۰ دقیقه حضور در استخر یک لیوان آب نوشیده و پس از خروج از آن نیز لیوان آب دیگری نوشیده شود. در صورتی که هوا بیش از حد طبیعی گرم و یا شرجی باشد، میزان آبی که باید نوشیده شود افزایش می‌یابد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *