خراسان/ نزدیک به ۱۲ سال از شروع زندگی ‌مشترکم گذشته اما نتوانستم مشکلات متعددم را با شوهرم   حل کنم. او در یک شرکت مسئولیت دارد، در یک دوره‌ای دو شیفت هم کار می‌کرد اما درست به من خرجی نمی‌دهد. هربار هم سر پول گرفتن از او با هم جروبحث می‌کنیم، می‌گوید که میزان حقوقم یک راز است! خسیس است. لطفا راهنمایی‌ام کنید.
 
 مخاطب گرامی، امیدوارم با رعایت نکاتی که خدمت شما مطرح خواهم کرد، زندگی ‌مشترک موفق‌تری را تجربه کنید. قبل از هر چیز بدانید که خساست یک مشکل روان ‌شناختی است. افراد مبتلا به این اختلال روحی- روانی در همه رفتارهایشان دچار خست   هستند از جمله در ابراز احساسات و نشان‌ دادن محبت ‌شان به همسر، فرزندان، روابط بین فردی، رفت و آمد با اقوام و دوستان، سرزنشگری و ایراد گیری ‌های مدام از دیگران، همچنین پر توقع و کمالگرا هستند. با توجه به این که در پیامک‌تان ذکر کردید ارتباط شما و همسرتان در دیگر زمینه های زندگی هم نامناسب است، این می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلات وسیع‌تر در رابطه شما با همسرتان باشد و اختلاف شما عمیق‌تر از چیزی است که در سوال‌تان مطرح کرده اید. ممکن است همسرتان از قبول مسئولیت ‌های خود در زندگی‌ مشترک طفره می‌رود و خشم حاصل از اختلافات در دیگر جنبه‌های زندگی‌تان را به این شکل بروز می‌دهد.
درخواست ‌های شما، متناسب با درآمد شوهرتان است؟
اما آیا واقعا همسرتان خسیس است؟ بعضی وقت‌ها، درخواست ‌های مادی خانم‌ها از همسرشان، متناسب با بودجه اقتصادی آن‌ها نیست یا وسیله‌ای را که تمایل دارند بخرند، باب میل و علاقه همسرشان نیست و هنگامی که همسر از خرید آن اجتناب می‌کند، خانم فکر می‌کند همسرش خست دارد، در صورتی که شاید این گونه نباشد. اگر فکر می‌کنید همسرتان فرد خسیسی است، بررسی کنید که وی در چه موقعیت‌ هایی از خرج کردن پولش خودداری می‌کند؟ در نتیجه این بررسی به دو حالت می‌رسید، یا همسرتان واقعا خسیس است یا این که خسیس نیست و علت خرج نکردن پول در آن زمان، تنگدستی یا نداشتن علاقه به آن وسیله یا حتی ناآگاهی درباره ضرورت داشتن آن است.
چند توصیه به شما برای حل مشکل
توجه داشته باشید اگر همسرتان واقعا فرد خسیسی است و هیچ مشکل مالی ندارد، آن را یک ویژگی شخصیتی منفی بشمارید. همان‌ طور که می‌دانید هیچ انسانی کامل نیست و به طور قطع در کنار ویژگی ‌های مثبت، یک سری ویژگی های منفی هم وجود دارد. در رفتار با همسر خسیس، نباید فراموش کرد که حل مشکل خساست همسر کار ساده‌ای نیست بنابراین فقط باید تلاش کنید تا رفتار او را تعدیل کنید. در قدم اول، لطفا عصبانی نشوید. برای این‌ که آرامش زندگی‌تان به دلیل مسائل مادی از بین نرود، در زمان ‌هایی که درباره مسائل مالی به مشکل می‌خورید، ابتدا خود را به آرامش دعوت کنید زیرا در صورت عصبانی شدن شما، همسرتان هم عصبانی می‌شود و پیامدهای بسی ناراحت کننده‌تر پیش خواهد آمد. همچنین همسرتان را متوجه ضررهای خساست کنید و بگویید این سبک رفتار بر شما و فرزندان ‌تان چه تاثیراتی خواهد داشت. قبل از خرید هر وسیله‌ای، با همسرتان مشورت کنید. این که نیاز شما به آن وسیله برای چیست؟ قیمتش چند است؟ و چه مزایایی می‌تواند برای شما داشته باشد زیرا اگر بدون مشورت با او به خرید بروید قطعا در ارتباط تان به مشکل بر می‌خورید. هنگامی که از همسرتان به دلیل خسیس بودن ناراحت می‌شوید، حتما این مسئله را بدون دعوا و مشاجره با او بیان کنید و بگویید با آن که دوستش دارید اما از این ویژگی شخصیتی منفی او ناراحت هستید. در پایان و بعد از خرید هر چیزی از او قدردانی کنید. همین که او هزینه ای را بابت خرید چیزی پرداخت کرده، کافی است. تشکر شما می‌تواند نوعی تشویق برای تکرار رفتارهای مثبت و از بین رفتن برخی مشکلات رفتاری همسرتان باشد.

نویسنده : سارا هجری | روان‌ شناس بالینی از دانشگاه‌ فردوسی