1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ضرورت و نحوه انجام بیوپسی برست

ضرورت و نحوه انجام بیوپسی برست

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که ضرورت و نحوه انجام بیوپسی برست چگونه است؟

سوال : ضرورت و نحوه انجام بیوپسی برست چگونه است؟

پاسخ : بیوپسی یا نمونه برداری پستان یکی از روش های رایج تشخیصی در علم پزشکی است که در آن نمونه ای از بافت پستان توسط پزشک برداشته شده و برای آزمایشات تکمیلی به آزمایشگاه ارسال می گردد. بیوپسی سینه بهترین راه برای تشخیص ماهیت توده های مشکوک پستانی یا بافت های سرطانی در سینه است. به یاد داشته باشید که توده های سینه همیشه سرطانی نیستند. عوامل و عارضه های مختلفی وجود دارند که می توانند سبب بروز توده ها یا رشد سلولی در بافت پستان شوند. بیوپسی پستان می تواند به تشخیص اینکه توده موجود در سینه سرطانی یا خوش خیم است کمک زیادی کند.

برای آگاهی بیشتر از ضرورت و نحوه انجام بیوپسی برست به سراغ سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان یا دریافت نوبت از مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان کلیک کنید.

ضرورت و نحوه انجام بیوپسی برست

سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان

ضرورت و نحوه انجام بیوپسی برست

۴۴۶۶۶۰۶۶

۰۹۳۷۵۲۳۳۵۰۰

 

کاربرد بیوپسی چیست؟

بیوپسی یا نمونه برداری روشی برای بررسی دقیق تر بافت های بدن است که مشکوک به ابتلا به بیماری هستند . زمانی که آزمایش های اولیه غیرطبیعی بودن قسمتی از بدن را نشان دهند ، پزشک درخواست بیوپسی می کند . آزمایش ها و عکسبرداری از ناحیه مورد نظر در بدن ، برای تشخیص توده یا غیرطبیعی بودن بافت کاربرد دارد اما قابلیت تمیز بین بافت سرطانی و غیر سرطانی را ندارد . بیوپسی ، تنها راه قطعی و مطمئن تشخیص در اکثر سرطان ها است . بیوپسی متدی کم خطر و بدون درد است .

به چه دلایلی انجام بیوپسی توصیه می شود ؟

اگر بیماری دارای نشانه هایی از بیماری سرطان باشد ، پزشک معالج برای اطمینان از تشخیص صحیح ، بیوپسی از بافت ناحیه مشکوک را درخواست می کند اما این به آن معنا نیست که الزاما بیمار مبتلا به سرطان است . برای مثال اگر توده ای در سینه ( پستان )یک بیمار وجود داشته باشد و عکسبرداری و سونوگرافی آن را تایید کرده باشند تنها راه تشخیص قطعی سرطانی بودن یا نبودن این توده بیوپسی است . به صورت معمول بیوپسی برای شناسایی قطعی سرطان به کار می رود اما می تواند به شناسایی مسائل دیگری نیز کمک کند.

ضرورت و نحوه انجام بیوپسی برست

انواع بیوپسی

نمونه برداری اکسینال : به آن بیوپسی کلی نیز گفته می شود . در این روش اگر پزشک به ناحیه ای مشکوک شود کل بافت آن را برداشته و برای آزمایش و بررسی به پاتولوژی می فرستد .

– نمونه برداری انسیالیزه : در این روش تنها بخشی از بافت ناحیه مورد نظر برداشته می شود .

– نمونه برداری با سوزن ریزه : از این روش برای برداشتن مقداری از سلول ها یا مایعات محل مورد نظر به وسیله یک سوزن نازک و بلند ، استفاده می شود .
– نمونه برداری سوزن هسته : در این روش پزشک با کمک یه سوزن مخصوص بخش کوچکی از بافت را خارج می کند .

روش انجام بیوپسی

تقریبا در همه روش های مختلف بیوپسی ، از وسیله و ابزاری تیز برای برداشتن نمونه و مقدار کمی از بافت محل مورد نظر استفاده می شود . برای انجام بیوپسی در نواحی حساس ابتدا محل را به صورت موضعی بی حس می کنند .

  • بیوپسی با سوزن
  • بیوپسی با کمک دستگاه سی تی اسکن
  • بیوپسی با کمک سونوگرافی
  • بیوپسی حین جراحی
  • بیوپسی سوزن ظریف یا آسپیراسیون
  • بیوپسی آندوسکوپی

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *