1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علت ترشحات خاکستری واژن چیست؟

علت ترشحات خاکستری واژن چیست؟

ترشحات واژن بخشی طبیعی از عملکرد بدن شما محسوب می‌شود که می‌تواند به کمک آن، تعادل pH خود را حفظ کرده و باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های بالقوه عفونی را از بین ببرد. با این حال، رنگ و سایر خصوصیات این ترشحات اهمیت دارند و باید بررسی شوند. این مقاله را برای یافتن علت ترشحات خاکستری واژن بخوانید.

     علت ترشحات خاکستری واژن

رنگ ترشحات واژن معمولاً از شفاف تا سفید متغیر است، اما زمانی که رنگ غیرعادی مانند سبز یا خاکستری به خود می‌گیرد، معمولاً بدن شما امکان وجود یک مشکل را نشان می‌دهد. اگر درباره‌ی علت ترشحات خاکستری واژن کنجکاو هستید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • ترشحات واژن چیست؟
  • انواع رنگ ترشحات واژن
  • علت ترشحات خاکستری واژن
  • علت ترشح زیاد واژن در هنگام نزدیکی
  • درمان خانگی ترشحات واژن
  • زمان مراجعه به دکتر

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن به مایعی می‌گویند که از غدد ریز واژن و دهانه‌ی رحم ترشح می‌شود. این مایع هر روز از واژن نشت می‌کند تا سلول‌ها و مواد زائد قدیمی را از بین ببرد و واژن و دستگاه تناسلی را تمیز و سالم نگه دارد.
لازم به ذکر است که میزان ترشحات واژن می‌تواند در افراد مختلف به طور قابل توجهی متفاوت باشد. حتی رنگ، قوام و مقدار این ترشحات در یک فرد نیز می‌تواند از روز به روز تغییر کند و این نیاز به بررسی دارد.

     درمان خانگی ترشحات واژن

انواع رنگ ترشحات واژن

انواع ترشحات واژن را می‌توان بنابر رنگ آن‌ها به موارد زیر تقسیم کرد:

  • ترشحات قرمز رنگ: بر اثر شروع یا پایان پریود، پولیپ دهانه‌ی رحم، عفونت و سرطان دهانه‌ی رحم ایجاد می‌شود.
  • ترشحات صورتی رنگ: این ترشحات در اثر تحریک در واژن، خونریزی دهانه‌ی رحم و لانه گزینی ایجاد می‌شود.
  • ترشحات سفید رنگ: این ترشحات سالم هستند، اما ممکن است نشانی از عفونت قارچی نیز باشند.
  • ترشحات زرد یا سبز رنگ: بر اثر عفونت‌های مقاربتی مانند تریکومونیازیس ایجاد می‌شود.
  • ترشحات سالم: بر اثر بارداری، تخمک گذاری و عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود.
  • ترشحات خاکستری رنگ: بر اثر BV یا واژینوز باکتریایی ایجاد می‌شود.

     رنگ ترشحات واژن

علت ترشحات خاکستری واژن

یکی از علائم بارز BV ترشحات خاکستری است.

ترشحات خاکستری واژن معمولاً یکی از علائم واژینوز باکتریایی (رشد بیش از حد باکتری در واژن) محسوب می‌شود. البته واژن شما به طور طبیعی حاوی باکتری است، اما گاهی اوقات باکتری‌های مضر می ‌توانند بر باکتری‌های مفید غلبه کنند و در نتیجه BV ایجاد شود.
یکی از علائم بارز BV ترشحات خاکستری است. این رنگ غیرمعمول به مجموعه‌ای از باکتری‌ها، گلبول‌های سفید و مواد زائد سلولی برمی‌گردد.

در حالی که BV محتمل‌ترین علت ترشحات خاکستری واژن است، موارد دیگر نیز می‌توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند:

  • تریکومونیازیس: نوعی بیماری مقاربتی که توسط انگل تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود و یکی از قابل توجه‌ترین علائم آن ترشحات غیرعادی رنگی است.
  • کلامیدیا: نوعی بیماری مقاربتی که می‌تواند باعث ترشحات سبز یا خاکستری واژن شود، اگرچه همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند.
  • سوزاک: نوعی بیماری مقاربتی که اغلب علائمی ایجاد نکرده و به خصوص انتقال ناآگاهانه‌ی آن به همسر را آسان می‌کند.
  • سرطان واژن: در موارد نادر، ترشحات خاکستری ممکن است نشانه‌ی سرطان واژن باشد. البته ترشحات مرتبط با سرطان ممکن است خونی یا قهوه‌ای به نظر برسند و سنگین‌تر از حد معمول باشند.

علاوه بر این‌ها، اگر ترشحات واژن شما رقیق و آبکی یا غلیظ و سفید (ترشحات پنیری واژن) است، ممکن است دچار بیماری برفک دهان باشید.
این عفونت قارچی رایج باعث خارش و درد شدید در اطراف واژن می‌شود که ممکن است کمی بوی مخمر داشته باشد، اما خوشبختانه بوی خیلی قوی ندارد.
در نهایت، ترشحات خاکستری واژن در بارداری نیز چیزی است که باید آن را جدی بگیرید، چون نشان دهنده‌ی نوعی عفونت است و شما نیاز دارید در صورت مشاهده‌ی چنین چیزی، به پزشک خود اطلاع دهید.

     علت ترشح زیاد واژن هنگم نزدیکی

علت ترشح زیاد واژن در هنگام نزدیکی

خوب است که بتوانیم علت ترشح زیاد واژن در هنگام نزدیکی را از علت ترشحات خاکستری واژن سوا کنیم. در واقع، برانگیختگی، تخمک گذاری و عدم تعادل هورمونی هر کدام می‌توانند باعث ترشح شدید واژن شوند. برانگیختگی جنسی به هنگام نزدیکی می‌تواند چندین واکنش فیزیکی در بدن ایجاد کند که در نهایت، باعث افزایش جریان خون در اندام تناسلی می‌شود. در نتیجه، رگ‌های خونی بزرگ شده و مایع را به سطح دیواره‌های واژن فشار می‌دهند و آن‌گاه‌، ترشح شدید را شاهد هستیم.

     ترشحات خاکستری واژن در بارداری

درمان خانگی ترشحات واژن

درمان ترشحات خاکستری واژن به علت اصلی آن بستگی دارد.

درمان ترشحات خاکستری واژن به علت اصلی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر علت ترشحات خاکستری واژن شما به عفونت مربوط باشد، پزشکان می‌توانند تریکومونیازیس، واژینوز باکتریایی یا عفونت‌های قارچی را با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها یا ضد قارچ‌ها درمان کنند.
علاوه بر این، اگر می‌خواهید در خانه مشکل خود را برطرف کنید، برای مقابله با ترشحات شدید واژن می‌توانید راه‌های زیر را به کار بگیرید:

  • پد بهداشتی بگذارید، اما مطمئن شوید که اجازه نمی‌دهید آن‌ها بیش از حد مرطوب شوند، زیرا این خودش می‌تواند خطر عفونت ادراری و واژینیت را افزایش دهد.
  • لباس زیرهای قابل تنفس از الیاف طبیعی مانند پنبه بپوشید.
  • از پوشیدن شلوار تنگ خودداری کنید.
  • از استفاده از محصولات بهداشتی حاوی عطرهای اضافه شده، مواد رنگی یا سایر مواد شیمیایی تند خودداری کنید.
  • ناحیه‌ی تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  • بعد از دستشویی کردن، مجرای خروجی ادرار خود را از جلو به عقب پاک کنید.

     ترشحات پنیری واژن

زمان مراجعه به دکتر

ترشحات واژن کاملا طبیعی هستند، اما خاکستری بودن آن‌ها غیرعادی است.

ترشحات واژن کاملا طبیعی هستند، اما خاکستری بودن آن‌ها غیرعادی است و همان‌طور که گفتیم، در بیشتر موارد، علت ترشحات خاکستری واژن از BV یا عفونت زمینه‌ای نشأت می‌گیرد. البته فرقی نمی‌کند، چون هر دوی این موارد نیاز به آنتی بیوتیک‌های تجویزی دارند. بنابراین بهتر است شما هم بدون توجه به علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید.
علاوه بر این، در طول ویزیت، حتماً به پزشک خود بگویید که چه زمانی علائم شما شروع شده‌اند. هم‌چنین لازم است که هر گونه تغییر اخیر در فعالیت جنسی و این‌که چه چیزی باعث بهبود یا بدتر شدن علائم شما می‌شود را نیز به پزشک خود اطلاع دهید.

     ترشحات واژن چیست؟

جمع‌بندی

علت ترشحات خاکستری واژن معمولاً به نوعی عفونت برمی‌گردد. در نتیجه، اگر درمان نشود، می‌تواند مشکلات جدی‌تری از جمله بیماری التهابی لگن را ایجاد کند. البته با درمان مناسب، باید ظرف یک هفته پس از شروع مصرف آنتی بیوتیک، به بهبودی کامل دست پیدا کنید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *