1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علت راست دست و چپ دست بودن در کودکان

علت راست دست و چپ دست بودن در کودکان

علت راست دست و چپ دست بودن در کودکان

هنگام رشد مغزی کودکان چه اتفاقی می افتد تا آنها را ، راست دست یا چپ دست می کند؟

با بزرگتر شدن کودکان تمایل دارند که برای انجام برخی کارها به ویژه برای نوشتن یا نقاشی یک دست را به دست دیگر منتقل کنند. کودک به طور کلی به صورت راست دست یا چپ دست یا هردو طبقه بندی می شود. این یک ویژگی پایدار در طول زندگی ما است. نیمکره چپ و راست مغز عملکرد حرکتی را در دو طرف بدن کنترل می کند. با این حال، نیمه چپ و راست مغز در کنترل انواع رفتارها برابر نیستند که منجر به تعصب یک دست به دست دیگر برای کارهای خاص می شود. تسلط یک نیمکره بر دیگری برای برخی رفتارها ، جانبی مغزی نامیده می شود.  دانشمندان فکر می کنند که دلایل روشنی برای تکامل جانبی مغزی وجود دارد. اول از همه داشتن یک نیمکره در کنترل فرایند ، احتمال رقابت هر دو نیمکره برای کنترل پاسخ را کاهش می دهد. همچنین اجازه می دهد تا فرآیندهای مختلف مانند زبان و توجه به طور موازی در دو نیمکره عمل کنند. در نتیجه ، اکثریت جمعیت انسانی (حدود ۹۰٪) هنگام استفاده از ابزاری مانند قلم و هنگام حرکت راست دست هستند. روانشناسان تکاملی حدس می زنند که استفاده از ابزار و حرکات دست نقش مهمی در تکامل گفتار انسان داشته است. یک نظریه نشان می دهد که از آنجایی که بینایی حس اولیه ماست، ارتباطات انسانی ابتدا به عنوان حرکات دست پدیدار شد. همانطور که ما به یک کاربر پیچیده ابزار تبدیل شدیم  باز نگه داشتن دست برای استفاده از ابزار و انتقال ارتباطات به گفتار، کارایی بیشتری دارد.

آیا امکان دارد که کودک هم چپ دست شود هم راست دست؟

دانشمندان اوایل تا اواسط قرن ۲۰ چپ دستی را یک ناهنجاری در رشد می دانستند. این بیماری با طیف وسیعی از اختلالات رشدی از کمبود زبان تا اختلالات بهداشت روان همراه بود. در حقیقت، بسیاری از کودکان چپ دست این دوران مجبور شدند با تلاش برای “بازآموزی” آنها با دست راست خود بنویسند. مشاهده توانایی کودک در انجام فعالیتهای حرکتی خوب مانند نوشتن می تواند نشانه ای از چگونگی رشد توانایی، پردازش تخصصی این دو نیمکره باشد. تحقیقات اخیر نشان می دهد کودکانی که به شدت چپ یا راست دست هستند نیز از جانبی مغزی خوب و تکلم نرمالی برخوردار هستند. از طرف دیگر اختلال دست با رشد غیرمعمول، با توانایی های حرکتی و زبانی ارتباط دارد. افراد دوقطبی حدود ٪۳ الی ۴٪ از جمعیت عمومی را تشکیل می دهند. این رقم در جمعیت کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیستیک (ASDs) بین ۱۷ تا ۴۷ درصد افزایش می یابد. کودکان  نیز از اوایل هفت ماهگی ناهنجاری های حرکتی را نشان می دهند.

چپ دست بودن بهتر است یا راست دست بودن؟

هنگامی که کودکان قادر به تولید و درک زبان اصلی نیستند، تشخیص های فعلی و تشخیص دیرهنگام می تواند مزایای ناشی از مداخلات و درمان های اولیه را محدود کند. مغز نوزاد فوق العاده انعطاف پذیر است و انواع مناسب مداخلات زودرس ممکن است رشد شناختی بعدی و سلامت روان را بهبود بخشد.  اکثریت مردم نیمکره راست مغز دارند که برای پاسخ به خطر غالب است. این بدان معناست که وقتی چهره ها و عبارات تهدیدآمیز در سمت چپ (در قسمت دید چپ) ما ظاهر می شوند در مقایسه با سمت راست ما در تشخیص سریع تر عمل می کنیم. این امر در طیف وسیعی از مطالعات آزمایشگاهی روانشناسی کلاسیک نشان داده شده است که در آن بزرگسالان در مقایسه با چهره های سمت راست، تصاویر چهره هایی را که ابراز احساسات منفی نشان می دهند سریع تر قضاوت می کنند.  رشد تعصبات حرکتی و توانایی های شناختی در کودکان راهی جدید برای درک بهتر رابطه بین سازمان مغز ، عملکرد مغز و رفتار فراهم می کند.

منبع: theconversation.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *