1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

علت و راه‌های انتقال hpv

علت و راه‌های انتقال hpv

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که علت و راه‌های انتقال hpv چیست؟

سوال : علت و راه‌های انتقال hpv چیست؟

پاسخ : زگیل تناسلی شایع ترین بیماری مقاربتی می باشد که ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی می باشد. این ویروس انواع مختلفی دارد که تنها دو نوع از آن موجب ایجاد زگیل تناسلی می شود.از آن جایی که این بیماری علائمی ندارد گاهی بسیاری از افراد اطلاعی از وجود بیماری ندارند و گاهی ممکن است برخی از افراد علائمی هم داشته باشند اما به دلیل آنکه از نوع بیماری آگاهی ندارند اقدامی برای درمان آن نمی کنند. زمانی که بیماری علائمی نداشته باشد ویروس ممکن است از دو هفته تا چند سال در بدن باقی بماند و با گذشت زمان با یک افت ایمنی خود را نشان می دهد.

برای آگاهی بیشتر از علت و راه‌های انتقال hpv به سراغ دکتر مژگان السادات دادگر رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دکتر مژگان السادات دادگر یا دریافت نوبت از کلینیک دکتر مژگان السادات دادگر کلیک کنید.

علت و راه‌های انتقال  hpv

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی چیست؟

ویروس HPV ویروسی است که از طریق رابطه جنسی و هرگونه تماس پوستی با آلت تناسلی منتقل می‌شود. این ویروس ۱۵۰ نوع دارد که هر کدام عارضه‌های متفاوتی ایجاد می‌کنند. بعضی از انواع آن باعث زگیل و سرطان می‌شوند. اکثر افرادی که به این ویروس مبتلا هستند از وجود آن بی خبرند؛ چرا که این ویروس تا سال‌ها بدون هیچ نشانه‌ای در بدن باقی می‌ماند. خوشبحتانه واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس وجود دارد.

 

راه های انتقال ویروس اچ پی وی

ویروس HPV از طریق آمیزش جنسی واژنی و رابطه دهانی و مقعدی یا هرگونه تماس مستقیم با آلت تناسلی منتقل می‌شود. کاندوم تا حدودی از انتقال جلوگیری می‌کند، ولی کاملا ایمن نیست چرا که ویروس می‌تواند از طریق نواحی که با کاندوم پوشیده نشده است انتقال پیدا کند. تحقیقات نشان داد که محل‌هایی مثل استخر و سنگ توالت و حتی دریافت خون آلوده باعث انتقال بیماری نمی‌شود. به طور کلی می‌توان علت اصلی ابتلا به این ویروس را رابطه جنسی دانست.

 

راه های تشخیص ویروس اچ پی وی

برای تشخیص ویروس اچ پی وی در مردان هیچ روش غربالگری وجود ندارد. اما در زنان با آزمایش پاپ سلول‌های غیر طبیعی در گردنه رحم را بررسی می‌کنند. این آزمایش هر سه سال یک بار برای زنان در سنین بین ۲۱ تا ۶۵ سال توصیه می‌شود.

علت و راه‌های انتقال  hpv

علائم HPV در زنان چیست؟

انواع ویروس HPV در زنان معمولا بدون علائم بروز می‌کند. به همین دلیل، اکثر مردم نمی‌دانند که این ویروس در بدن آن‌ها وجود دارد. در بیشتر افراد، ویروس درواقع خودبه‌خود از بین می‌رود؛ بنابراین ممکن است آن‌ها هرگز از ابتلا به این ویروس مطلع نشوند. وقتی علائم HPV در زنان رخ می‌دهد، معمولا به‌صورت زگیل تناسلی ظاهر می‌شود. در این شرایط، ممکن است متوجه یک یا چند برآمدگی شوید. این برجستگی‌ها ممکن است:

  • خارش‌دار باشند.
  • به رنگ پوست شما یا سفید باشند.
  • برجسته یا صاف باشند
  • شکل گل‌کلم باشند.
  • اندازه ۱ میلی‌متر تا تقریبا ۱ سانتی‌متر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *