1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

لایه‌برداری پوست در نوزادان

لایه‌برداری پوست در نوزادان

لایه‌برداری پوست در نوزادان

نوزادان پوست بسیار حساسی دارند و ممکن است در چند هفته اول تولد دچار تغییراتی در ظاهر و بافت شوند. اکثر نوزادان دارای لکه‌های پوستی خشک هستند که باعث لایه‌برداری پوست می‌شود که در بسیاری از موارد طبیعی است و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. در صورت لایه‌برداری مداوم یا شدید پوست، درمان مناسب می‌تواند به رفع مشکل کمک کند.

 

آیا طبیعی است که یک نوزاد پوست لایه‌برداری داشته باشد؟

در بیشتر موارد لایه‌برداری پوست در نوزادان طبیعی است زیرا پوست ظریف آن‌ها مستعد خشکی است و باعث پوسته پوسته شدن لایه بالایی در چند هفته اول پس از زایمان می‌شود. با این حال چندین عامل خارجی به دلیل ماهیت ظریف پوست می‌توانند باعث تحریک‌پذیری و بثورات پوستی شوند. علاوه بر این بیشتر اوقات این موضوع به خودی خود حل می‌شود.

دلایل لایه‌برداری پوست نوزادان چیست؟

 تولد کامل:

پوست نوزادان با توجه به زمان تولد متفاوت است. نوزادان نارس (متولدین قبل از چهل هفتگی) معمولاً لایه‌برداری پوست کمتری دارند. پوست نوزاد ترم ضخیم‌تر است و ممکن است چند روز پس از زایمان پوست آن‌ها روشن شود و خشک و پوسته پوسته شود.

اگزما:

اگزما با بثورات خشک روی صورت، آرنج و زانو مشخص می‌شود این یک بیماری پوستی آلرژیک است و خارش ممکن بوده منجر به لایه‌برداری پوست شود.

 ایکتیوز:

یک بیماری نادر به دلیل جهش‌های ژنتیکی است که در آن پوست مرده به شدت خشک و پوسته پوسته می‌شود و هنگام مالش پوسته می‌شود.

 پسوریازیس:

یک بیماری خود ایمنی که به دلیل التهاب بیش از حد پوست رخ می‌دهد و منجر به ریزش سریع سلول‌های پوست می‌شود. با این حال به ندرت اتفاق می‌افتد که نوزادان تحت تأثیر آن قرار گیرند.

چه زمانی پوست نوزاد پوسته پوسته شدن خود را متوقف می‌کند؟

هیچ چارچوب زمانی مشخصی وجود ندارد که چه زمانی ممکن است پوست نوزاد تازه متولد شده کنده شود. با این حال اگر پوست کودک شما در عرض دو هفته هیچ نشانه‌ای از بهبودی نشان نداد می‌توانید با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

درمان‌ها و راه حل‌های لایه‌برداری پوست در نوزادان چیست؟

 مرطوب‌کننده:

یک مرطوب‌کننده ضد حساسیت با تجویز پزشکی که بسته به شدت خشکی انتخاب می‌شود، می‌تواند به بازیابی رطوبت پوست کمک کند. برای حداکثر اثربخشی آن را بلافاصله بعد از حمام بمالید.

 پماد‌های موضعی:

این پماد‌ها را می‌توان طبق تجویز برای کمک به جلوگیری از خشکی ناشی از اگزما و پسوریازیس استفاده کرد.

 زمان کوتاه حمام کردن:

زمان حمام کردن کودک را کمتر از ده دقیقه نگه دارید و در صورت امکان از استحمام روزانه خودداری کنید. از آنجایی که حمام داغ می‌تواند باعث خشکی بیشتر شود، از دمای اتاق یا آب کمی گرم استفاده کنید.

 از مصرف صابون خودداری کنید:

از صابون زیاد استفاده نکنید زیرا چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی بیش از حد می‌شود. صابون‌های کودک و شوینده‌های بدن ملایم‌تر هستند اما نباید روزانه استفاده شوند.

 اتاق را مرطوب نگه دارید:

هوای خشک ممکن است باعث تشدید تحریک و ایجاد جوش‌های گرمایی شود. رطوبت اتاق کودک را با استفاده از یک مرطوب‌کننده خنک‌کننده حفظ کنید.

 

نتیجه‌گیری:

عوامل متعددی می‌توانند باعث لایه‌برداری پوست در چند هفته اول زندگی شوند و اغلب می‌توان آن را با درمان‌های خانگی و توصیه‌های پزشکی کنترل کرد. اگرچه این یک مشکل شایع پوستی است، اما مهم است که مراقب باشید و در صورت خشکی شدید با پزشک اطفال تماس بگیرید. با مراقبت و توجه کودک شما در کمترین زمان پوستی سالم خواهد داشت.

 

منبع:

www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *