دختری ۲۴ ساله‌ام. تقریبا یک سال و نیم پیش بود که مادرم یائسه و از لحاظ جسمی با مشکلاتی در آن مدت مواجه شد و الان خیلی بهتر است. اما بعد از این اتفاق، اصلا حال و احوال روانی‌اش خوب نیست. خیلی کم از خانه بیرون می‌رود، با کسی حرف نمی‌زند و حتی حوصله خندیدن هم ندارد. این شرایط طبیعی است؟ من باید چه کنم؟

مخاطب گرامی، این که به عنوان فرزند دغدغه حال مادرتان را دارید و به دنبال دریافت کمک و راهنمایی برای بهبود حال مادر هستید خیلی خوب و ارزشمند است. یائسگی یک فرایند طبیعی بدن است و تنها در صورتی می‌تواند نگران‌کننده باشد که زودرس یا پیش از موعد باشد که در پیامک شما به این مسئله اشاره نشده است. البته برای این مشکل هم راهکارهای درمانی و تغذیه‌ای به منظور آسیب کمتر وجود دارد که معمولاً خود پزشکان متخصص به آن‌ها اشاره می‌کنند. اما چند توصیه به شما:
تغییرات هورمونی ممکن‌است باعث افسردگی شود
تغییرات هورمونی می‌تواند در بروز هیجانات منفی از جمله بی‌حوصلگی،کمبود انرژی، احساس غمگینی، انزواطلبی، حساسیت زودرنجی و … موثر باشد. در واقع برخی نشانه‌های افسردگی را به همراه دارد. در این‌گونه مواقع توصیه می‌شود که فرد برای افزایش احساس نشاط و سرزندگی از ورزش و بالا بردن فعالیت بدنی کمک بگیرد. هر چقدر فرد فعالیت جسمی از جمله پیاده‌روی، شنا، ورزش‌های هوازی و … را بیشتر تجربه کند، احساس نشاط و شادابی بیشتری را تجربه خواهد کرد. همچنین از بیکاری و اندیشه‌ورزی به مدت طولانی پرهیز کند، غرق شدن در افکار گذشته و آینده، خلق منفی را افزایش می دهد.
    احساس ارزشمندی را در مادر بالا ببرید
معمولاً دردناک‌ترین مسئله، احساس پوچی و ازکارافتادگی است. در این شرایط فرد احساس می‌کند دیگر نمی‌تواند نقش موثری در سرنوشت خود داشته باشد و آدم مفیدی نیست. در این‌گونه موارد بهتر است به فرد در ایجاد انگیزه‌های بیشتر برای هدفمندی یا افزودن برنامه‌های جدیدی به زندگی‌اش کمک کرد تا احساس ارزشمندی در او بالا برود مثلا نگهداری از نوه‌ها، فعالیت در خیریه یا براساس توانمندی ایشان مقدمات سرگرمی یا فعالیت‌های هنری را فراهم کرد. در ضمن، توصیه می‌شود روابط فامیلی یا دوستانه را افزایش دهید. ارتباط‌های گروهی یا جمعی می‌تواند در کاهش احساس تنهایی موثر باشد.
    نگرش مادرتان به یائسگی را تغییر دهید
معمولاً بررسی نگرش به یائسگی می‌تواند در تغییر افکار فرد موثر باشد. این که فرد چه احساسی به این مسئله دارد؟ و آیا آن را یک نقص، ضعف و … ‌می‌داند و باعث احساس منفی او شده است؟ اصلاح این افکار هم می‌تواند در کاهش عوارض ناشی از یائسگی موثر باشد. البته بهتر است از یک مشاوره حضوری کمک بگیرید. معمولا پدیده یائسگی احتمال کمی دارد که پس از یک سال و اندی همچنان نشانه‌های خلق افسرده را نشان دهد و ممکن است تحت تاثیر عوامل درونی یا بیرونی دیگری هم باشد که نیاز به بررسی بیشتری دارد.
 

نویسنده : زهره حسینی| مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبایی